|
Ilma näota Tallinn
tekst: Margit-Mariann
Koppel
Euroopa linnapilti on läbi
aegade ilmestanud kohvikud. Piisab, kui nimetada kahte linna,
mis on kõigele lisaks tuntud ka just sealsete kuulsate
kohvikute tõttu loomulikult Viin ja Pariis. Kohvikud
ning neis kõlav muusika andsid eripärase näo
ka iidsele Tallinnale, mistõttu iseloomustati seda kui
väikest Pariisi Tallinn ist ein kleines Paris,
leidsid linna külastanud sakslased. Praegu saab sellest küll
ainult minevikus rääkida...
|
Kus on Tallinna kohvikud?
küsib Hamburgi ülikooli õppejõud Florence-Silvia
Loik-Lutkat. |
Oma lapsepõlve ja nooruse
Tallinnas veetnud ning 25 aastat Saksamaal elanud proua Florence
Loik-Lutkat sai täieliku oki, tulles üle hulga
aja taasiseseisvunud Eestisse ning leides, et kunagised kuulsad
kohvikud ja kohvikukultuur on linnapildist kadunud. Rääkimata
sellest, et kusagilt ei kostu enam omaaegset kuulsat salongi-
ega kohvikumuusikat. Pole kohtagi, kus seda mängida. Varem
käisid soomlased Tallinna kohvikutes. Nüüd tuleb
meil sõita üle lahe Soome, kui tekib soov minna kohvikusse
selle sõna tõelises mõttes. Tallinn on kaotanud
eriomase näo. Miks?
Imeline
Maroko leib
Valdeko Vende raamatust Tallinna kohvikud saame teada,
et kohvi ja kohvimajad hakkasid Euroopasse jõudma 17. saj
keskel. Esmajoones tekkisid kohvikud sadamalinnadesse: Pariisis
1643, Veneetsias 1645, Londonis 1652, Marseille´s 1654 jne.
Eestis on kohtutoimikute põhjal pidanud Narvas kohvikut
aastal 1697 keegi Kehrwieder, kelle äris itaalia tantsuõpetaja
Du Thillier torkas mõõgaga inglise kaupmeest Hoyle´i.
Tallinnas avati esimene kohvik 1702, selle peremees oli Saragossast
pärit Alphonso Tellado Carvallido.
On ju teada, et Tallinna ja terve Eesti vanim töötav
kohvik kannab praegu nime Maiasmokk . Selles majas
aadressil Pikk tn 16 on tegutsenud kondiitriäri juba 1789.
aastast ning vanem generatsioon ehk mäletab veel sealset
Georg Stude kohvikut ja kondiitriäri, mis loodi aastal 1864.
Stude äri oli kuulus oma eriliselt heade maiustuste poolest.
Senini vaieldakse, kus hakati esimesena valmistama martsipani,
kas Lübeckis või Tallinnas. Jaan Kross on kirjutanud
sellest loost raamatu Mardileib.
Florence Loik-Lutkat mäletab lapsena üksnes Stude juures
valmistatud kondiitritoodete jääkidest valmistatud Maroko
leiba, mis paistis valguse käes läbi, sulas keelel
ning millist ei ole ta saanud kusagil mujal maailmas.
Kohvikus
käimine oli osa elust
Kohvikutes käimine oli osa elustiilist. Inimestel kujunesid
välja oma lemmikkohvikud, kus koos käidi. Kohvikud olid
eelkõige suhtlemispaikadeks. Oli teada, millal ja millises
kohvikus võib mõnda inimest leida. Rootsis elav
kirjanik Arvo Mägi meenutas, et kui eesti pagulased Rootsi
tulid, siis imestati, et mis inimesed need eestlased küll
on võtavad tassikese kohvi ning jutlevad selle taga
kolm tundi
Valdeko Vende toob oma raamatus näite Prantsusmaalt, kus
ajalehtede ja ajakirjade toimetajad istusid kindlates kohvikutes.
Seal toimusid vajalikud kohtumised ning valmisid käsikirjad.
Praegusegi ülimenuka raamatu Harry Potter esimene
osa on kirjutatud ühes Londoni kohvikus kohvitassi taga istudes.
Võite ette kujutada, milline reklaam see tollele kohvikule
on!
Florence meenutab, et lapsena elasid nad parun Taube majas Laia
ja Vaimu tn nurgal ning kohe ümber nurga asus Steinbergi
kohvik: Seal armastas minu isa juua pärastlõunakohvi.
Kuigi ta oleks võinud seda ka vabalt kodus juua, läks
ta ikka kohvikusse, et olla eluga kursis, suhelda tuttavatega
ning kohtuda äripartneritega. Nõukogude ajal tehti
kunagisse kohvikusse saia- ja leivapood, nüüd müüakse
seal odavat kaltsukaupa. Ema armastas käia Pärli
nime all tuntud kohvikus, mis oli kujunenud populaarseks kohtumispaigaks.
Selles kohvikus olid väga toredad ettekandjad, kes teadsid
püsiklientide soove peast ning alati ilusti tervitasid ja
juttu ajasid. Veel olid populaarseteks paikadeks Feischneri kohvik,
pärastine kohvik Tallinn Harju tänaval,
ja loomulikult kohvik Kultas, hilisem kohvik Moskva
Vabaduse väljakul.
Kultases
oli saadaval kaksteist sorti kohvi ja seitsekümmend sorti
torte
V. Vende raamatust loeme, et kultuuritegelased armastasid istuda
Feischneri juures või Colombia kohvikus Niguliste
tänaval. Seal korraldati isegi näitusmüüke,
mille korraldava komitee liikmeteks olid R. Nyman, E. Viiralt,
A. Vaga. Päevalehe toimetuse rahvas käis
istumas lähedal asuvas Pärlis ja näiteks
vabadussõdalased ning poliitikud käisid poliitikat
tegemas kohvikus Corso Vabaduse väljaku ja Roosikrantsi
tänava nurgal, mis oli Tallinna suurim ja esinduslikum kohvik
aastani 1937, mil uksed suleti. Samal aastal avati legendaarne
kohvik Kultas, hilisem Moskva.
Kultases käisid noored edukad ärimehed,
advokaadid, insenerid ja arstid. Kultuurlasi üritati sinna
meelitada uudiskirjandust tutvustavate õhtutega, kuid literaatidele
äriseltskond ei istunud. Kohvikutes olid saadaval värsked
ajakirjad ja ajalehed. Kultases käis näiteks
üks norralane, kelle jaoks oli kohviku poolt tellitud üks
norrakeelne ajaleht. Peeti silmas, et inimene oli harjunud käima
just selles kohvikus ja võis tuua ühel päeval
kaasa hulganisti sõpru. Kultase ettekandjad
olid gümnaasiumi haridusega ja rääkisid tosinat
võõrkeelt. Menüüs oli kaksteist sorti
kohvi ja 70 erinevat sorti torte. Kultases pidi kõik
olema kõige parem. N. Kultase põhimõtteks
oli, et ärimehel ei tule karta suuri väljaminekuid,
karta tuleb väikesi sissetulekuid.
Nooremale põlvkonnale meenuvad kindlasti jutud Tartu Wernerist,
Tallinna Pegasusest ja KuKu Klubist, kus
kultuurielu käis omal ajal täie hooga.
Ei tahagi
sinna tühjusesse minna!
Enam pole Pärli, Tallinna ega Moskva
kohvikut. Werner, Pegasus ja KuKu
Klubi veel eksisteerivad, kuid nende aura ja klientuur on
muutunud. Pole enam see, ütlevad need, kes vanu
aegu mäletavad. Tallinna vanalinnas lokkav kõrtsimajandus
on suunatud üksnes turistidele ja hinnad on aetud niivõrd
lakke, et kohalikel inimestel neisse enam asja ei ole.
Meie inimestel polegi enam kuhugi minna ega kuskil kokku
saada. Kohalik elanikkond on vanalinnast täiesti ära
kadunud, kõrgete hindade tõttu haigutab söögi-
ja joogikohtades tühjus. Ma ei taha tühjusesse minna.
Mis ma lähen sinna, kui pole kellegagi rääkida
ja ühtegi tuttavat ei ole? Ega kohvikusse ei minda ainult
sööma.
Mis hindadesse puutub, siis kõige kurioossem seik oli Raekoja
platsil Õpetajate Majas asuvas kohvikus Café
Anglais, kus ühe tassi kohvi ja koogitüki eest
esitati pea sajakroonine arve. Ma arvasin, et minu kõrvakuulmisega
on midagi juhtunud, aga paraku osutus esitatud arve tõesti
nii üüratuks.
Mulle ei meeldi ka see, et enamik söögikohti on pimedates
keldrites. Ma tahan, et minu ümber oleks avarus ja valgus,
kuni ma siin maailmas elan, ma jõuan seal pimedas keldris
olla küll, kui surnuna kirstus olen. Ilmselt tulebki minu
kirjutatud välismaalastele mõeldud eesti keele õpikust
Tallinna kohvikuid käsitlev peatükk välja võtta,
sest need kohvikud on praktiliselt kadunud. Tudengid hakkavad
ju Tallinna sattudes pärima, et kus need kohvikud siis on?
tõdeb Florence Loik-Lutkat pahaselt.
Tallinn on muutunud ilmetuks
Kohvikute kaotamise ja kohvikukultuuri hävitamisega
on Tallinn kaotanud oma näo, võtab Florence
Loik-Lutkat toimunu kokku. Sellest ei saanud jagu nõukogude
aeg, küll aga uus Eesti. Minu abikaasa, kes on sakslane,
ei taha enam Tallinnasse tulla, sest McDonalds, idamaised restoranid,
pizzeriad, baarid ja pubid on ka Saksamaal ning Tallinna kesklinnas
kohalikke inimesi enam üldse ei kohta. Ainult välismaalased.
Tallinn on kaotanud oma näo ja muutunud ilmetuks. Varem käisid
soomlased Tallinnas kohvikutes, nüüd, kui tahan kohvikusse
minna, pean ise Soome sõitma.
Euroopas
on kohvikud alles
Florence Loik-Lutkati lemmiklinn on Viin, kus on säilinud
kõik kuulsad kohvikud ja kuulsad küpsetised. Äsja
korraldati Austria Suursaatkonna, Ida- ja Kagu-Euroopa Instituudi
Viinis ning Rahvusraamatukogu Austria lugemissaali poolt seminar
Viini kirjanduskohvikud, ettekande pidas prof Joseph
P. Strelka. Kolm tähtsaimat kirjanduskohvikut Viinis olid
Griensteidl (kus käis koos Noor-Viini rühmitus
eesotsas Hugo von Hoffmannstahli ja Arthur Schnitzleriga), Central
(Karl Kraus, Alfred Bolgar) ja Herrenhof (seal käisid
Franz Blei kirjanduslikud rühmitused eesotsas Robert Musili
ja Herman Brochiga). Pr Loik-Lutkati kodulinn Hamburg on rohkem
restoranide linn, seal pannakse kohvikud juba kella kuuest õhtul
kinni. Euroopas armastavad inimesed väga kohvikutes käia.
Erinevalt Eestist on pensionärid Euroopas elukuningad. Neil
on raha ja nad naudivad oma elupäevi täiel rinnal.
Baari lähevad
need, kellel üksteisele midagi ütelda ei ole
Kõige kurvem on, et enam kusagil ei mängita
seda imeilusat kuulsat kohvikumuusikat, mille poolest Tallinna
kohvikud mujal Euroopas tuntud olid, kahetseb Hamburgi ülikooli
õppejõud. R. Valgre oleks vist jälle
tööta, kui ta veel elaks. Ainuke koht, kus ma ootamatult
juhtusin üle hulga aja kohvikumuusikat kuulma, oli Vana-Turu
kaelas asuv restoran Hopner, kus mängis Salongitrio.
Mul jäi üllatusest ja rõõmust lausa hing
kinni. Nad aga ei sobinud sealsesse kohutavasse interjööri
absoluutselt. Muusikutega rääkides selguski, et ega
neil ei olegi kohta, kus mängida. Baarides üürgab
tümps, ja nii valjult, et normaalselt pole võimalik
vestelda. Meenub ütlus, et baari lähevad need, kellel
üksteisele nagunii midagi ütelda ei ole.
Me võiksime Eesti märki otsides mõelda, mis
oleks lisaks vanalinnale Tallinnas sellist, mida mujal Euroopas
ei ole ning millepärast turist siia kunagisse väikesesse
Pariisi ikka ja jälle tagasi tuleks? Ja et me jällegi
võiksime tunda ennast Pariisis nagu suures Tallinnas.
Pelgalt vanalinnast on vähe.
Mis on kohvikumuusika?
Kuuldes sõna kohvikumuusika, vilksatavad silme ees kaadrid
kolmekümnendate aastate filmidest. Galantselt riietatud härrad,
õhtutualettides daamid
Erinevalt eestlastest väärtustavad siinsed välisturistid
kahekümnendate-kolmekümnendate aastate kohvikumuusikat,
millele on spetsialiseerunud Salongitrio koosseisus Meelis Vahar
(viiul), Konstantin Martõnov (tello), Jelena Anstal
(klaver). Konstantin Martõnov on aastakümneid mänginud
kohvik Moskvas koos legendaarse Boba ehk Vladimir
Sapoþniniga ning tal on tallel kenake hulk Boba noote. Paraku
ongi, vaatamata karjuvale vastuolule muusikaþanri ning interjööri
vahel, ainukeseks kohaks, kus neil on võimalik regulaarselt
mängida, restoran Hopner. Muusikute käest
on küsitud, et kuidas saab olla nii odavas kohas nii kallis
muusika näiteks Londonis on üldse ainult paar
kohta, kus taolist muusikat mängitakse, ning need paigad
on suhteliselt kõrge hinnaklassiga, sest seda peetakse
väga kalliks muusikaks.
Esinemispaikade puudumise tõttu Eestis on Salongitrio sageli
tööl välismaal ning võtnud vastu esinemiskutseid
eraisikutelt ja turismigruppidelt.
Ansambli juht Meelis Vahar: Soomest on lausa helistatud
ja tuntud huvi, millal me esineme, et siis täpselt selleks
päevaks reis planeerida. Ollakse lausa nõus meie esinemine
kinni maksma, peaasi, et me mängiks. Äsja ilmus meie
esimene CD-plaat ning mul on pikk nimekiri inimestest välismaal,
kes on meie plaadi ilmumist pikisilmi oodanud ning soovinud seda
endale osta. Kohvikumuusika on oma olemuselt tausta- ja meeleolu
loomise muusika. Meie trio repertuaari kuuluvad karakterpalad,
valsid, tangod, polkad. Samuti mustlasmuusika, popurriid operettidest
ja ooperitest ning paljudest sümfoonilistest teostest.
Mõtteid kohvikukultuurist:
Kalju Saareke:
Eesti varieteekunsti grand old man
Tõsi
see on, meie kohvikukultuuri kadumist käsitleva artikliga
tuleb igati nõus olla.
Meie inimsõbralikud kohvikud elasid tõepoolest üle
kogu okupatsiooni, kadusid aga peaaegu kõik koos turumajanduse
saabumisega taasiseseisvunud Eestis. Vene ajalgi olid kohvikutes
odavad saiakesed, koogid, nüüd said need uue hinna,
pööraselt kalli, samuti nagu sagedasti pakutav leige
kohvilake! Pole värske saia ja hea kohvi hõngu, mis
peaks hõljuma juba kohviku ümbruses. Tekkinud on vist
kohvikukultuur Eesti moodi?
Kui Pariisis, Viinis on see kõik säilinud ja ehtsa
kohvikukultuurina mitusada aastat oma mõnusid pakkunud,
tekib küsimus, miks meie pole suutnud luua turumajandust,
mis säilitab kultuuriväärtusi. Kas meie ettevõtjad
on aplamad, hoolimatud, lühinägelikud, või puudub
hoopis üldine kultuuritaust? Aga kuhu see siis kadus, head
kohvikud ju ometi olid meil olemas?
Võibolla peaks eraldi uurima põhjusi, miks turumajandus
on meil selline inimvaenulik ja laostab väärtusi, mille
loomiseks on kulunud sajandeid.
Aga kohvikukultuuri kadumine pole veel kõik, samuti kaotati
ka meelelahutuskohad, millel tänaseks oleks olnud juba pikk
traditsioon. Lausa kurioosumina tundub, et just vene ajal tekkisid
ja arenesid need kohad arvestatavateks turismiobjektideks! Saavutasid
tohutu populaarsuse, edenes lavakunst ja muusikakultuur! Hotellidki
ehitati vastavaks, võimalused loodi ikka Pariisi
eeskujul. Siis aga tuli käibele väljend - pole rentaabel.
Ja nüüd kulutatakse palju raha üritustele, mis
ei teeni kultuuri ega ka turistidele vajalikku meelelahutust.
Jah, jutt on just nimelt endistest varieteedest! Kas keegi saab
aru, miks need kaotati? Tahaks ka mina seda teada. Vähemalt
veenvat põhjendust. Ja veel: kui pole enam V. Sapoþninit
ega tema viiulimuusikat, võiks ju keegi teine sellist muusikat
mängida! Aga pole sellist kohtagi. Kas keegi teab, kus tantsitakse
veel tangosid, valsse, ehtsaid seltskonnatantse maheda muusika
saatel? Või on kusagil?
Mis toimub, vist ei vaja kommentaare. Keegi ei pea ju kultuuri
näitajaks kasiinode ohjeldamatut vohamist või ööklubisid
oma kõrvulukustava müra ja võibolla ka narkootikumidega.
Mart Sander,
kes kannab endas kahekümnendaid-kolmekümnendaid aastaid:
Kohvikukultuuri
kadumine indikeerib minu meelest üldist suunda kultuuritusele
ja eestlaste ükskõiksust traditsioonide väärtustamisel
ja säilitamisel. Minul on endal noote, kus on peal tempel
Corso-Trio. Minu lapsepõlvekodus, päris
Corso lähedal, oli meie naabriks väga vana
viiuldaja ma muuseas alustasin ka ise viiuldajana, muusikakeskkoolis
, Enn Kandvere oli tema nimi, kes oli mänginud nii
Valgre kui Sapoþniniga, ja ilmselt ka Corsos.
Surres jättis ta kõik oma noodid mulle, ja mõningaid
numbreid mängime Bel-Etage´i kammerorkestriga siiani.
Teine koht, kust sain hindamatuid noote, oli Tallinna Reaalkool,
kus ka mõned aastad õppisin. Kord pandi mind vastutama
vanapaberi kogumise eest oli selline hiiglaslik nõukogulik
kampaania. Suure osa makulatuurist moodustasid ajaloolised noodid,
mis kooli funktsionäärid kusagilt keldrist olid leidnud.
Sain teada, et Reaalkoolil oli omal ajal peale Esimest
maailmasõda ja ilmselt kuni teiseni mitte üksnes
oma tantsuorkester, vaid koguni sümfooniaorkester! Sikutasin
kõik noodid sealt salaja minema, aga kuna kilogrammid hakkasid
kaduma, siis mind vallandati tollelt ametikohalt.
Aga tänu taevale, suutsin vist kõik ära päästa,
ja lood kõlavad edukalt meie igal ülesastumisel.
1984. aastal läksin Georg Otsa nimelisse muusikakooli ja
koos mõnede klassiõdedega hakkasime õhtuti
käima Moskvas. Sellest ajast sain ka Bobaga tuttavaks,
hiljem esinesime korduvalt koos, ja mul on siiani uhke rääkida,
et olen musitseerinud koos inimesega, kes on privaatselt esinenud
viimasele Vene tsaarile! Moskva oli sel ajal fantastiliselt
tore koht, alati paksult rahvast täis, kindel klientell kindlate
laudade taga, ja atmosfääri nii, et ahmi ainult! Minu
meelest esines seal headel päevadel isegi kvintett. Loo tellimine
maksis 3 rubla, erandiks Lili Marleen, mis olevat
maksnud 10 rubla, aga ega keegi seda tellida riskinud, sest ilmselt
oleks see tähendanud paksu pahandust. Ise olin toona alaealine,
aga seal oli väga asjalik administraator, proua Endla (seal
kohvikus kasutati selliseid tiitleid, mujal oli see pimedal kommunismiajal
välistatud), kes oli ise kunagi nooruses lauljana õnne
proovinud ja suhtus muusikutesse üldiselt soosivamalt.
Nukker, et hiljem on seda maja ainult ebaedu saatnud, ükski
asutus ei taha seal vastu pidada, ja eks seal on ka kirjeldamatult
koledaid kõrtse olnud. Jäi ka minu jaoks arusaamatuks,
kuidas saadi luba lammutada ajalooline sisustus, suur funktsionalistlik
peegelseintega trepp, tõeliselt kuninglik sissejuhatus
kõrgekvaliteetsele kohvikule. Keegi võiks taibata,
et kohvikute kunagine ümberpubistamine on jätnud
ühe nii täielikult täitmata. Kultase
võiks mingi mõistlik instants üle võtta
ja seada endale eesmärgiks taastada kunagised tehnilised
saavutused, nagu otse maja alla liuglevad suured välisaknad;
taastada ruumide algne planeering ja väike ansamblilava.
Üldse, neid söögi/joogikohti, kus Tallinnas leiaks
klaveri, on jäänud väga väheks. Paar aastat
tagasi käisin ühe noore Moskva lauljatari Katja Trebelevaga
pärast tema külalisetendust ringi. Raha hakkas otsa
saama, mõtlesime, et käime ühest kohast teise,
tema laulab ühe aaria, mina saadan klaveril, ja küsime
selle eest veini! Käisime Kloostri Aidas, KuKus,
Tänavas (seal on Pariisi klaver aastast 1854,
vanas häälestuses, pool tooni madalam) ... saimegi!
Selgus, et ega palju rohkem klaveriga kohti olegi, praegu meenub
veel Cafe Anglais ja Eeslitall, ongi kõik.
Pole enam isegi kohvikumuusika mängimise võimalust.
Ja küllap pole inimestel tõesti enam üksteisega
huvitav vestelda.
|
|