|
K&E leksikon
Koostanud: Karl Kello
Aietes
|
Evengi amaani kroon. Ida-Siber,
19. sajand. |
Aietes on müütilise
Aia-maa valitseja ja Päikese poeg. Et aia tähendab vanakreeka
keeles lihtsalt maad, annab Aietest teatud määral võrrelda
maavanemaga. Samas kehastab ta allilma isandat, Aia-maa teati
asuvat surmakaares ja teispoolsuses. Aietese valdustesse suundusid
argonaudid kuldvillaku, s.o kuldkiirse päikesesümboli
järele.
Päikese poeg Aietes valitses oma müütilist päikesemaad
samal kombel kui läänemeresoomlaste Päevapoeg Päivölät.
Aietes kandis peas neljanurgelist kuldset kübarat, mis säranud
merelaintest tõusva päikesena (Argonautika 3,12281230).
Kohalikul Päevapojal olnud vastavalt kolmeharuline kuldne
kübar peas, mis paistnud kui see päike pealt metsa.
Eesti põrguline kandnud peas nii kandilist kübarat
kui ka kolmeharulist mütsi. Kohalikku kuradit nimetatud teinekord
otse kandilise raudkübara meheks. Nii äikese- kui ka
päikesejumalust kehastav kurat võinud olla samuti
kolmesarveline. Kolmeharuline peakate resp. kolm sarve on ürgse
päikesejumaluse atribuut, ruut ja romb on kiviaegse allilma
isanda sümbolid, neljakandiline nimbus peakohal on maajumala
tunnusmärk. Alates pronksiajast kuuluvad kolme- ja neljaharulisus
päikesesümboolikasse mõlemad.
Aia-maa
Aia on kreeka mütoloogias Päikese poja Aietese maa.
Vanad kreeklased tundsid Aia-nimelist päikesemaad üksnes
kuulu järgi, see arvati asuvat Kolhiidas. Aia-maale võttis
argonautide eesotsas riskantse retke ette Iason, Aisoni poeg.
Aia-maale minnes võeti suund surmakaarde, surmakaar aga
tähendas kreeklastele lääne- või põhjakaart,
mitte idapoolses elukaares paiknevat Kaukaasiat.
Emake maa on kreeklastel Ge ehk Gaia. Ge, gaia ja aia aga tähendavad
vanakreeka keeles maad kõigis neis tähendusvarjundeis
kui meilgi. Aia asukad peaksid otsetõlkes olema lihtsalt
maarahvas.
Ai(a) tähistab tõenäoliselt kiviaegse allilma
isanda valdusi, maad ja tulist põrgut, ning tõenäoliselt
teda ennastki, s.o äikese- ja päikesejumalust. Päike
usuti asuvatki põhiliselt allilmas, kust ta üksnes
ajuti tõusnud ülailmsele lennuteele.
Aai
Aai iidisa on muinaspõhja mütoloogias
esimese inimese (kasu)isa. Saatusest oli sellele Aai kasvatatud
esimesele inimesele määratud ette orjaks saada ja orjaks
jääda. Et ei germaanlased nagu ka kindlasti ükski
teine endast lugupidav rahvasugu ei loe ennast orjade järeltulijaiks,
tuleb Aais näha muinasgermaanlaste jaoks võõra
ja tõenäoliselt vaenuliku pärisrahva esiisa.
Aai laste all mõeldakse seega nähtavasti kõige
vanemat kohalikku rahvasugu, kes tehti orjadeks või keda
sooviti näha orja seisuses.
Aai olnud ürghiiu ihust tekkinud kääbus, ta olevat
juba ammuilma allilma elama asunud. Aai kääbuslik olemus
meenutab seda asjaolu, et ka eesti kääbus kehastas algselt
kääpas asuvat surnut või tema hinge, kes on ühte
sulanud maa-all eluaset pidava esivanemaga.
Aail tähendab nanai keeles vanemaid vendi. Mütoloogilises
kontekstis esindavad vanemad vennad isapoolseid esivanemaid. Nanaisid
(na maa, nai inimene) annab võrrelda
nii maarahva eestlaste kui ka lätlastega, kes nimetavad end
maarahvaks.
Aai lastel võiks oletada üht-teist ühist aialastega.
Aiatar
Aiatar ehk äiätär on keegi müstiline, et mitte
öelda müütiline kuju, tema nimi seostub sõnaga
äi, äike. Wiedemanni teatel peeti aiatari ehk äiätäri
kuradi emäks, vrd soome Äijätär.
Ürgkeelne ai käibib tänases eesti keeles kujul
äi mehe- või naiseisa; ka: vanaisa,
kurat, äike.
Soome keeleteadlase ja etnograafi Castréni järgi olnud
laplastel Ukko nimeks Aija, Aije, Aijeke, mis suguluses soome
äijäga, s.o vanataadiga. Eesti põrguline on iseloomulikult
Äi (äio), soomlastel vastavalt Aijö. Äi tähistab
samuti vanaisa, sellest on tulnud sõna äike (kui müristab,
siis vanaesä tõrelep). Põrguline Piru on soomlastel
nii Äijön poika kui ka Äijätäri poeg.
Soome mütoloogia tunneb ka kedagi Ajattara-nimelist metsaeite
ning jahimeeste eksitajat. Ajattara on hämara päritoluga
paha vaim, nõiaeit ja metsaeksitaja, painaja ja mara.
Ajeke
Aieke on lapi piksejumal. Kui Aieke astub pilvi pidi, kärgatab
kõu.Vikerkaar on tema vibu.
Lapi Aieke on lihtsalt eesti äike. Aieke on laplaste esiisa,
kui see jyrisee, on tema nimeks juba Tiermes.
Lapi müristajamees Aieke-Tiermes jahib kuldsarvelist päikesehirve,
kes kihutab päikeseteel. Kui loom kätte saadakse, on
ka ilma ots käes maa süttib tulesse, tähed
langevad maha, kuu kustub, päike pimeneb, maast jääb
järele paljas põrm ja tolm.
Soome Kaleva poeg on ühtlasi Äijön poika. Soome
loitsudes kuuluvad Äijöle ja Äijö pojale kirves,
kivi, haamer, oda ja tulenool kõik kiviaegse allilma
isanda atribuudid. Äijön poika oskab tulega ümber
käia miks mitte, sest allilmas põrgus põleb
igavene tuli. Äijön poika käsitseb taevast maa
peale sadanud tuld, mistõttu samastub pätevä
Päivän pojaga, kes mihkel sama töö peale.
Piru on Äijön poika mida tuleks tõenäoliselt
mõista nii, et piksejumal ehk äike on allilma isanda
poeg resp. võrdkuju. Piru vastab balti Perkunasele ja eesti
põrglasele-põrgulisele. Eesti põrguline pole
kedagi muud kui kiviaegne allilma isanda resp. maajumala kehastus
tänases aegilmas.
Aides
Aides (etruski Aita), teise nimega Hades, lühend Aïs,
on kreeklaste arhailine allilma isand, nn allilma Zeus. See allmaailma
sünge kuningas oli kardetud, kuid mitte õel jumal,
kes samastus maapõuevarade isanda Plutoniga.
Aidesele kuulus kurikuulus kiiver või müts, mis muutis
kandja nähtamatuks. Seda mütsi kasutas Perseus gorgo
pea hankimisel. Nähtamatuks tegev peakate kui põrgulise
kübar tuleb ette ka eesti-läti mütoloogias.
Aidese tiigis teati seisvat piinavas janus vaevlev Tantalos
kui mees jooma kummardanud, kadunud vesi tema huulte eest ja imbunud
sedamaid maasse. Kui Tantalos end sirgu ajanud, ilmunud vesi taas
nähtavale. Tantalose pea kohal rippunud ähvardavalt
kivimürakas, mis arvati olevat päikeselt pärit.
Allilma isanda tiik ja päikesekivi meenutab millegipärast
päikesetule ja taevast pärit rauaga seostuvat põrgu
umbjärve soome loitsudest.
Allilma isandat resp. maajumalat peeti inimsoo esiisaks. Muinaspõhja
Aai, kreeka Aides, lapi Aieke, eesti äi, soome äijö
kõigis neis müütilistes meestes oleks
justkui põhjust näha ürgesiisasid.
Ainu
Ainud nimetavad end tegelikeks ehk tõelisteks inimesteks.
Ainusid võib seega võrrelda nii eestlaste ja lätlaste
kui ka paljude teiste vanade rahvastega, kes ütlevad enda
kohta vastavalt kas maarahvas, maa inimesed
või lihtsalt inimesed.
Ainud jõudsid Jaapani saartele 12 000 aastat tagasi, seega
ligikaudu samal ajal kui inkade esivanemad Andidesse ja tulevased
aistid taganeva jää järel tulles meie maile. Aistideks
ehk aestideks kutsuti kirde pool Visla jõge asuvaid rahvaid,
tõenäoliselt leedulaste-lätlaste ja võimalik,
et ka eestlaste esivanemaid.
|
Laps imeb karu jõuga. Loode-Kanada. |
Ainud on üks ürgsemaid ja saladuslikumaid
rahvaid maa peal. Keegi ei tea, kes nad on ja kust pärit.
Neid on peetud isegi neandertaallaste järeltulijaiks. Ainumosiri
(Ainude maa, s.o Inimeste maa) hõlmas omal ajal lisaks
Jaapanile ka Sahhalini, Kuriilid ja Kamtatka. Egiptimaagi
öeldi ajaloo koidikul olevat lihtsalt Inimeste maa ning inimene
tähendas algselt egiptlast. Eskimod kutsuvad ennast tänase
päevani inimesteks ja nimetavad Gröönimaad Inimeste
maaks.
Ainu ja karu usuti pärinevat ühest esiisast. Karu kasvatati
kodus rituaalsetel eesmärkidel. Kui karupoeg oli väike,
imetas teda ainu naine. Et naine imetand karu poegasi, räägivad
meiegi pärimused. Seega uskumus, et karu on inimese poolvend,
põhineb reaalsel alusel inimlaps ja karu on ühe
põlve pääl istunud ja ühte rinda imenud.
Virust pärit maailmarändur Krusenstern külastas
aastal 1805 esimese Vene ümberilmareisi juhina Sahhalini
rannikut. Ainude heasüdamlikkus (mis väljendunud nii
näojoontes kui ka kõnes ja käitumises), külalislahkus
ning väärikas tagasihoidlikkus, sh ükskõiksus
kingituste suhtes, jättis parunihärrale nii sügava
mulje, et ta pidas ainusid parimaks kõigist rahvastest,
kellega tal kunagi tulnud kokku puutuda.
Ainu keelel (= inimeste keelel, vrd maarahvas ja maakeel) puuduvat
sugulus ühegi teise keelega. Eestlase kõrva jaoks
tuleks see siiski tuttav ja kodune ette. Ainu keelt iseloomustab
meloodilisus, s.o vokaalide küllus nagu eesti keeltki. Ainu
ei haugu ega susista rääkides. Ainu ütleb: hing
läks raskeks selle asemel, et öelda ma vihastusin
(vrd ajas hinge täis, hing sai täis.). Ainu kotan tähendab
kodu alatest kodumajast ja -külast kuni kodumaani välja;
kotan võib koosneda ka ühest majast, vrd eesti kotun,
kotahn kodus.
Kogu loodus oli ainude jaoks jumal. Vajaduseta ei võetud
ühtki elavat puud maha, kividelgi usuti eluvaim sees olevat.
Ainu pärib nime surnud inimeselt nagu meilgi kombeks. Ainu
neiu võis teatud puhkudel valida ise endale mehe, selles
abiellumistavas leiame üks-ühest vastavust eesti omaaegse
tupelekutsumiskombega. Abielu-eelne vaba käitumine asendus
ainudel abielu-aegse truudusega nagu siinmailgi.
|
|