|
Suvisted ja leedo kaks
murdepunkti
tekst:
Ahto Kaasik
Härjapea Koja kirjutaja
SUVISTED ehk suvistepühad, suvepühad,
suipühi, kasepühad, meiud, karjasepühad, kiigepühad,
munadepühad, tõupühad.
Aeg. Suvisted jäävad ajavahemikku 10.V
14.VI ning on kirikukalendri nelipühadega ühel ajal.
Tänavu siis 19 lehekuud. Kevad on täies jõus
ja suvi on algamas. Vili on külvatud, sõnnik veetud.
Nüüd on aega ja nüüd on paras aeg paluda põllule
õnnistust ja sigivust.
Tähendus. Suviste tähndus on Põhja- ja
Lõuna-Eesti jaoks erinev. Lõunas on see eeskätt
suve vastuvõtmise ja neaiste püha, Põhja-Eestis
aga lisaks muna- ja kiigepüha.
Meeleolu. Tundelaengult on suvisted sarnased munapüha,
leedo ja jõuludega. Suvisteid oodatakse rõõmsa
ootusärevusega ning elevus püsib terve pühadeaja.
Inimesed on rõõmsad, sõbralikud ja avatud.
Suvisterõõmuga seondub teatav pühalikkuse tunnetus,
millist tänapäeva Eestis kohtab üha harvem.
Suvistelaupäev, 18 lehekuud. Kogu elamine koristatakse
erilise hoolega, isegi hoovid ja jalgrajad pühitakse puhtaks.
Tehakse karjasekakku, munavõid jm pühadetoitu. Põhjas
on nüüd viimane aeg parandada või ehitada kiige.
Köetakse saun ja käiakse saunas. Haljaste okste ja lilledega
koos tuuakse koju elujõudu ja edenemist. Noori kaski ja
kaseoksi, harvem toomingaid, kadakaid, kevadlilli, võhumõõku
ja kalmuseid pannakse tubadesse, õue, õueväravasse,
katuseräästasse, peenarde vahele, kiigeplatsidele ja
vahel isegi kõrvalhoonetesse.
Setumaal on suvistelaupäev kevadise pekopüha aeg. Kohati
on naised ja mehed pidanud seda eraldi.
Nii suvistel kui leedol viivad poisid väljavalitu akna alla
salaja noore kasepuu armukase. See on märk kosjaplaanidest.
Kui tüdrukule on tooja meeltmööda, viib ta kase
tuppa või seob hommikuks selle külge vöö.
I suvistepyha, 19 lehekuud. Tube ei tohi pühkida.
Lõuna-Eestis kogunevad naised kergopeole omi asju ajama.
Päeval käiakse perega omaste kalmudel. Setus on sel
puhul kombeks kalmud kaseokstega üle pyhkida ja ääristada.
Kalmudel võetakse einet, mille hulgast ei tohi puududa
keedetud munad. Õhtul kogunetakse kiikuma ja tantsima.
Teisel ja kolmandal pühal käiakse sugulastel külas
ja pidutsetakse kiige juures.
LEEDOPÄEVA pärimus
on rahvakalendris ülekaalukalt kõige mahukam ja sellest
võiks kirjutada raamatuid. Siinolev ülevaade jääb
ruumipuudusel paratamatult pealiskaudseks.
Kõigepealt nimest. Miks öelda harjumuspärase
jaanipäeva asemel leedopäev? Nimetus jaanipäev
on jälg kiriku omaaegsest katsest anda põlisrahvaste
suvisele pööripühale kristlik tähendus. Jaan
on ju rahvalik mugandus juudi Johannesest. Vähemalt meie
maal äpardus tollane katse täiesti. Ja kuna meil on
heameel tõdeda, et leedopärimus on maausuline, võiksime
seda püha nimetada maakeeles.
Ilmselt ei saa me kunagi teada, kas Muhus kaasajani tuntud leedu-leedo
on kohalik sõna või oli kunagi kasutusel kogu Maavallas.
Võimaliku üldise kasutuse kasuks kõneleb seik,
et sõna leedo on mingil määral seotud Läti
liigoga. Seoseid võib aimata soomegi keelega, kus lieto
tähendab mahedat ning õrnast.
Leedol on muidki maakeelseid nimetusi: suvine pööripäiv,
suvepööripäev, püäripääv, päevakäänak,
päiväkäänäk, päiväkäändjäne,
päevapesa, pesapäev ja suured päevad. Suvisted
ja suvehari kui muistsed leedopäeva nimetused jäävad
kahjuks siiski vaid oletusteks.
Aeg. Pool aastat järjest, alates uue ajastaja päevast
(25 XII), on päevad läinud pikemaks. Nüüd
on päike keskpäeval taevalael kõige kõrgemal
ja tema võim on kõige kangem. On suured päevad.
Paar päeva enne ja paar päeva pärast pööripäeva
on päevad ühepikkused päike on pesas.
Tähendus. Leedo on suvine pööripüha
päevakäänak. Maa pöörab end. Siitpeale
lähevad päevad lühemaks ja ööd pikemaks.
Leedo on elurõõmu ja jõukogumise aeg. Leedotuled
on ju rõõmutuled. Paljugi, mis nüüd ette
võetakse, on seotud sellega, et päikese ja kõige
elava jõud on parasjagu väga suur. Nüüd
on paras aeg koguda jõudu enesele, oma karjale ja põllule.
Ettevalmistused. Leedopäevaks tuleb hakata juba varem
valmistuma. Kes teeb koduõlut, peaks selle käima panema
nädal-paar varem. Kellel on kodus piimakari, varub nädala
jooksul piima ning valmistab sellest kohupiima, sõira ja
võid. Lõke tuleks valmis seada päev-paar varem
ja kindlasti sinna, kus seda on tehtud varemgi.
Leedolaupäev, 23 pärnakuud, on parim aeg saunavihtade
tegemiseks, samuti kosutava heina ja ravimtaimede kogumiseks.
Tehakse pühadetoitu saia, munavõid, korpi.
Kariloomad ehitakse karjamaal pärgadega ja aetakse varakult
koju. Hoolikalt koristatakse toad ja köetakse saun. Sauna
minnakse loomulikult värske vihaga. Kui toad on puhtad, tuuakse
sisse kaseoksad. Värskeid oksi pistetakse majaräästasse
ja nendega ehitakse kiiged. Kaseokstest võib teha suurema
ringi ümber tule. Kõik kodused tööd ja talitused
tuleb aegsasti lõpetada.
Tule tegemine, tulele minek ja seal olek on tähtsamaid
asju leedopäeval. Tulele peaksid minema kõik, kel
jalg kannab. Esiteks seepärast, et leedotulel käimine
toob suurt tulu ja teiseks seepärast, et leedotulel käimata
jätmine võib kaasa tuua õnnetuse. Ja tulele
peaks minema just jalgsi, sest seegi toob tervist. Igaüks
peaks tulle viima kasvõi raokese.
Ammustest aegadest peale tehakse leedotuld kahte moodi. Esiteks
metsas, lohu sees, vaikselt oma perega. Teiseks avalikult ja võimalikult
avatud ja kõrgel kohal. Kuna leedotuli õnnistab
sinnamaani, kuhu ta paistab, pannakse väiksem tuli tihtipeale
posti otsa. Enne rahva kogunemist pannakse põlema väike
tuli kutsesõnn. Suur tuli süüdatakse siis,
kui rahvas on juba koos.
Leedoõhtune söömaaeg peetakse tule ääres.
Seal võib olla head-paremat, kuid kindlasti peaks olema
piimast valmistatud roogasid. Esimene osa kõigest toidust
ja joogist leedokahi pannakse urikivile või
tulle. Toidujääke ei viida koju ega jäeta vedelema,
vaid visatakse tulle või siis maetakse maha. Küllap
igas peres ja igas kandis on kombed isemoodi, Hallistes ja Karksis
aga sellised: [] Jaanilaupäeva õhtul tehti tuli
ja aeti elajad ja lambad kolm korda ümber tule jaaniheinu
ees kandes, mille järel heinad loomadele ette anti. Pärast
seda käis perenaine söögiga ees, pere ja lapsed
järel, kolm korda ümber tule, pani söögi maha,
võttis söögi juurest salaja ohvrikivi jauks ära,
ilma et teised seda tohtisivad näha seda püha
saladust ei julgenudki teised tähele panna , viis ohvrikivi
peale ja ütles: Maa ema, sa andsid mulle, nüüd
toon ma sulle, võta vastu, mis ma su käest saanud
olen! Selle järel istusivad kõik tule äärde,
sõivad, jõivad, olivad rõõmsad ja
laulsivad.
Kuna leedotulel on suur võim, võetakse sellest tunglaid
koju kaasagi. Nendega saab suitsutada kariloomi, keda tulele ei
saanud viia, ja kogu majapidamist. Ikka selleks, et oleks tervist
ja õnne.
Leedokaste on imelise väega. Ta annab elujõudu,
ravib igasugu haigusi ja õnnistab majapidamist. Õieti
kogutud, kindlalt suletud pudelis ja hämaras hoitud leedokaste
säilib kasvõi 50 aastat.
Leedokastes võib alasti püherdada. Kastet võib
koguda valge puhta linaga ja väänata välja mingisse
nõusse. Muidugi ei või seda teha pesupulbri ja kraaniveega
pestud linaga ega ka teiste nähes.
Leedopäev, 24 pärnakuud, on püha. Tööd
ei tehta, tube ei pühita. Käiakse omaste kalmudel ja
külastatakse sugulasi. Kalmudel ka süüakse. Vanasti
ehiti kaseokstega sõiduvankrid, nüüd võiks
ehtida ju ka autosid.
|
|