
|

Kui inimene on kadunud,
tuleb ta üles leida
tekst: k&e
Kadri
Vollmannile on suguvõsa uurimine tagasi andnud elumõtte
ja tunnetuse, et kuulud tervikusse, mille nimi on EVERTi suguvõsa.
Et maailma rahvas põlvneb Aadamast ja Eevast, on vähemalt
kristlastele (sealhulgas ka eestlastele) vastuvõetav. Miks
siis uurida oma eellasi? Oleme ju kõik omavahel sugulased!
Tänapäeval on kõigil kiire, milleks raisata aega
sellise tegevuse peale, mis midagi sisse ei too?
Inimesed vaatavad hardumusega erandlikele asjadele ja inimestele,
panevad neid tähele ja arvestavad nendega. See, mis toimib
iga päev, mis arvatakse olevat tavaline = tühine, ei
huvita kedagi. Vaatama minnakse seda, mis on erandlik, sellele
jätkub aega ja raha. See on inimlik.
Mind pani haarama õlekõrrest tunnetus, mille tekitas
minu eluviisi oluline muudatus: elanud, õppinud, töötanud
ja abiellunud Tallinnas, üles kasvatanud koos abikaasa Jüriga
kolm last (2 poega ja tütre), pärast 34 aastat kestnud
linnaelu, oli mul võimalus tagasi pöörduda isakoju
Viljandimaale. Maaletulek toimus 1991. aastal, peale suurt eufooriat,
laulvat revolutsiooni ja Balti ketti, kus seisin ka ise. Tulin
tagasi KOJU.
Leidsin, et minu tagasitulek oma isakoju, mis oli ka minu koduks
esimesed üheksa eluaastat, oli täiesti loomupärane
ja ainuõige, aga külaelanikud püüdsid ära
mõistatada, mis eriline selle taga peitub. Pidi ju olema
midagi erilist, et inimene oma elu viimasel kolmandikul sellise
elumuutuse ette võtab.
Hakkasin tuge otsima, et tõestada, kõigepealt endale
ja siis teistelegi, et minu tegu oli õige, loogiline ja
loomupärane. Otsisin õlekõrt, millest kinni
haarata.
Üks õlekõrs
oligi suguvõsa uurimine
Teades, et meie suguvõsa esindajad on elanud pikka aega
(alates 1702. aastast) Everti talus, sain hingele tuge, juurde
veendumust, et ka mina kuulun siia. On Everti talus elatud enne
mind ja kindlasti elatakse ka peale mind. Elu jätkumiseks
talus olengi siia tulnud. Tähendab, on täiesti tavaline,
et ma siin tegutsen ja elan.
Mind hakkasid huvitama inimesed, keda isa oli tähtsaks pidanud,
kellest ta oli mulle ja minu vennale Märdile läbi aegade
rääkinud. Ja kelle nimed ma olin ühest kõrvast
sisse ja kohe teisest välja lasknud. Nüüd muutusid
nad mulle järsku väga olulisteks, hakkasid saama tervest
kogumist tagasi üksikuteks INIMESTEKS. Hakkasin uurima isast
järele jäänud pabereid ning mul tekkis vajadus
panna need inimesed kirja, et mul endal ja ka minust noorematel
oleks huvitav näpuga paberil järge ajades endale teadvustada,
kes oli minu eellane ja kes oli eellase eellane jne.
Kui 1992. a 5. juulil kogunesid Everti talu õuele minu
vanaisapoolne EVERTite ja vanaemapoolne NIGOLite suguvõsa
liikmed, üle saja inimese, siis veendusin lõplikult,
et minu pöördumine tagasi koju oli olnud ainuõige,
loomulik ja loogiline. Sain kinnitust, et peale minu on veel palju
inimesi, keda ühendab looduslik side, mida ei saa keegi olematuks
arvata, kirjutada ega ütelda.
Minu tark ja ettenägelik isa oli juba tudengipäevil
Tartu Ülikoolis kahekümnendatel aastatel alustanud oma
isa sugupuu uurimist ja oma taluperenaisest emalt kuuldud lood
üles tähendanud. Elu lõpupoole, kui sai jälle
arhiivides uurimistööd teha, täiendas ta oma varasemaid
uurimusi. Tema pidas seda aega ja raha nõudvat tegevust
iga haritud inimese kohuseks: teada, kes olid enne teda. Isa oli
mulle suguvõsast rääkinud palju ja võtnud
mind kaasa endaga sugulaste poole, et ka mina nendega tuttavaks
saaksin. Nähes, et mind need külaskäigud eriti
ei vaimustanud, lausus ta: Ega enne neljakümnendat
eluaastat, üldjuhul, inimest ei huvita, kust ta tuleb ja
kes ta on, aga peale neljakümnendat eluaastat hakkab huvitama.
Evertil
tunnen end olevat õiges kohas
Endine töökaaslane soovitas mul ühineda suguvõsauurijatega.
Sõitsin Viljandisse, astusin seltsi liikmeks ja selle tegevuses
osaledes hakkasin leidma vastuseid küsimusele: miks ma just
siin, Evertil, tunnen, et olen õiges kohas. Nii tundsin
saabumisest alates. Minu eellased, kes on, pereloost teada olevatel
andmetel, tulnud naabertalu saunast ja rajanud Uusna mõisniku
käest loa saanuna tema metsa talu, olid EVERT (peremees)
ja REET (perenaine). Hiljem peremehe nime järgi sai talu
nime EVERTI (rahvasuus ÄHVARDI). Priinimede võtmise
aegu läks EVERTi talust välja kaheksa meest, kes kõik
ei olnud vennad, kuid võtsid endile perekonnanimeks EVERT.
Midagi ülimalt väärtuslikku on minu eellastest
selle 299 aasta jooksul jäänud siia kohapeale. Ei ole
ma veel kordagi Everti talu õuel hirmu tundnud, nagu seda
vahetevahel pimedal õhtul mujal liikudes olen juhtunud
tundma. Siia taluõuele on jäänud midagi positiivset,
midagi sellist, mis paneb mind tahtma teada saada rohkem nendest
inimestest, kes siin on elanud enne mind, midagi teada saama nende
mõtetest ja väärtushinnangutest.
On teada veel Everteid, kes ei ole omavahel sugulased, ja sugulasi,
kelle nimeks on Ehvert, Eward kuidas kusagil on kirikuõpetajad
ütlemise ja kuulmise järgi kirja pannud.
Kadunud
tervikut taastamas
Minu isa tutvustas kodu-uurijatele omaenda väljatöötatud
sugupuuskeemi. See kujutab endast puu aastaringe, kuhu igale erinevale
ringile oli paigutatud üks põlvkond. Tol ajal ei olnud
teada, et keegi teine oleks enne teda sellist skeemi kasutanud.
Mina, sel ajal Tallinna Ehitustehnikumi õpilane, aitasin
tal üht sellist skeemi näituse jaoks välja joonistada.
Kui käin kodukäsitöö laatadel tutvustamas
taluköögis pliidil ja potis valmistatud juustu, sõira,
kohupiima, siis võtan kaasa ka oma sugupuu koopia. Inimesed
tunnevad selle vastu huvi.
Tänapäeval, mulle tundub, on kaduma läinud TERVIK.
Kõige suurem tervik, vajalik inimese eksistentsiks, on
loodus. Väiksem, aga tähtsaim tervik inimese jaoks on
ta ise. Meie riigi ametkonnad on inimese jaganud neljateistkümneks
tükiks (ministeeriumid) ja võib olla veel rohkemaks,
kui arvestada juurde ministeeriumide allasutustes toimiv eripära
erinevates maakondades. Vaadeldes üksikut, teadmata midagi
tervikust, on aga väga lihtne teha ekslikke otsuseid. Linnainimesena
olin harjunud tükeldamisega. Tulnud maale, läks
mul kaheksa aastat aega, et saada aru, mis ümberringi toimub.
Miks kõik teavad teooriat hästi, aga vastuvõetud
otsused ei toimi.
Talu on minu jaoks inimesest järgmine tervik. Talus elas
enamasti vähemalt kaks põlvkonda, mõnikord
ka rohkem. Noorte ja vanade vahel toimus loomulik informatsioonivahetus,
iga päev, iga tund õpetati elu kodus. Selleks ei olnud
koolis vaja lisaõppeainet. Koolis õppisid inimesed
lugema ja rehkendama. Talus on inimene ja loodus silmitsi. Kui
nad on sõbrad, siis elu laabub, ja kui vaenlased, siis
kestab võitlus, kus alla jääb ikka inimene!
Omal ajal huvitas Lagle Parekit see jõud, mis toetab vanamemmesid,
kes elavad maal metsakolkas, lagunevas majas, kuid tulevad sulle
vastu väärikaina, uhkelt pead püsti hoides, ja
on suutelised teistele tuge andma. Ma julgen arvata, et koostöö
Loojaga ongi see jõud, mida inimeselt ei saa vägivaldselt
ära võtta. Neid vanamemmesid ja -taate on maal veel
palju, kes võivad teistele toeks olla.
Loodud tasakaalu
jaoks
Genealoogiaga tegelevad inimesed, keda siiani olen kohanud, on
enamuses tasakaalukad inimesed. Tasakaal on looduses suurim jõud.
Kui tasakaal saab rikutud, algavad ettearvamatud protsessid. Nii
ka inimene, see algosa, mis moodustab suguvõsa, on loodud
tasakaalus olevana. Inimese hing, vaim ja keha tunnetus,
mõtlemine ja füüsis moodustavad terviku,
neid ei saa eraldi käsitleda, nagu seda kaasajal püütakse
teha. Kui need kolm on tasakaalus, säilib inimene terve ja
terviklikuna ja elab täisväärtuslikku, normaalset,
tavalist elu.
Suguvõsa liikmete vahel võivad olla head või
halvad suhted, kuid see on ümberlükkamatu fakt, et oleme
tervik. Kõige drastilisem lause, mida ma seoses sugupuu-uurimisega
olen kuulnud, on: Ma astun suguvõsast välja!
Võib muidugi seda tahta, kuid mida loodus on paika
pannud, seda, paraku, inimene muuta ei saa.
Kui ma vaatan Evertite sugupuud paberil ja kaunilt vormistatuna
kunstniku poolt, tunnetan ma seda järjekordset tervikut,
mis on pidevas muutumises (uued liikmed sünnivad juurde ja
vanad liikmed asuvad Toonela teele), aga püsib, suguvõsa
eksisteerib. Mina eksisteerin suguvõsa liikmena nii oma
eluajal kui ka pärast seda paberil, nimena järgmistele
suguvõsa liikmetele.
Olen elumõtte tagasi saanud suguvõsa uurimise kaudu,
tunnetuse kaudu, et kuulun terviku koosseisu, mille nimi on EVERTi
suguvõsa. Olen väga tänulik oma isale, et ta
suguvõsa uurimise suure alguse ja põhjaliku uurimise
töö omal ajal ära tegi. Mul oli võimalus
sellele toetudes edasi minna.

|
|