|
Meeli Küttim Kommentaarid
Wiiraltile
Inimese liigiomased veidrused
tekst:
Piret Räni
EKA Fotograafia eriala diplomandide
näitus Soolalaos.
Osalesid: Julia-Maria Linna, Raul Mee, Reio Aare, Meeli Küttim,
Paul Papson, Terje Tunis, Aino Ingrid Sepp, Anneli Kesa, Kristina
Klaos, Signe Pohlak, Ulvi Tiit, Daisy Lappard, Maiu Kurvits, Margit
Bunka, Laura Kallasvee
Sellel kevadel saavad esmakordselt
Eesti Kunstiakadeemia diplomi ka fotoeriala lõpetajad.
Eestis polnud seni võimalik fotograafiat kõrghariduse
tasemel õppida, alles neli aastat tagasi võeti Kunstiakadeemias
vastu esimene lend fotoerialasse. Ent ka nemad pole õppinud
riikliku tellimusega kohtadel. Nad on pidanud fotograafiat EKA
Avatud Akadeemia õppemaksu vääriliseks ja püüdnud
omandada pakutavast parimat.
Fotoeriala loomisel ja arendamisel on suurim aktivist olnud EKA
fotokeskuse juhataja Eve Kiiler, kes tõelise missioonitundega
on neile noortele koostanud huvitavaima ja kaasaegseima õppekava
Eesti Kunstiakadeemias. Suuresti tänu lõpetava lennu
tublidusele on alates sellest sügisest tekitatud EKA Fotoerialale
ka riikliku tellimusega kohad.
Inimene fotokaamera taga on alati kõrvaltvaataja. Ta jäädvustab
protsessi, ent ei tunneta oma osalust selles. Ta on teisel pool
masinat, see asetus muudab ta pildistamise hetkeks jäädvustusaparaadi
osaks. Tõstab fotograafi sellest maailmast kõrvale.
Pildistaja kalkuleerib kainelt kompositsiooni, värve, katiku
liikumise kiirust ning vaatevälja emotsionaalsust. Just siin
ilmneb kõige selgemini fotograafi ja maalikunstniku erinevus
- maalija peab olema hea eneseesitaja, ta kasutab oma emotsionaalset
pagasit samavõrra kui värve ja pintslit, osa tema
siseilmast leiab tee tema töösse; fotograaf peab olema
hea publik, tema puhul oleneb tulemus vaatlusoskusest ja analüüsivõimest,
oskusest tabada tegelikkusest see presenteerimisväärne
kild. Isegi siis, kui pildistaja lavastab jäädvustusväärse
olukorra, oleneb tulemus ta vaatlus- ja sorteerimisvõimest.
Seega, minnes vaatama fotonäitust, huvitab meid, kui head
vaatlejad on nende fotode autorid, kas nad on leidnud ümbritsevast
üles need vaatlusväärsed seigad, osanud olla heaks
publikuks keskkonnale ja tegelastele kõikehõlmavast
eluteatrist.
Fototudengite diplominäitusel torkas silma, et enamus neist
vaatleb Inimest kui kummalist liiki. Kõrvaltvaatleja
teisest, objektiivitagusest maailmast näib üritavat
inimeste motivatsioonidest või harjumustest kuidagiviisi
aru saada, aga ikka ja jälle näib leidvat mõne
järgmise veidruse, mis ilmestab inimese kui liigi kirjeldamist.
Näeme, kuidas veidrad asjaarmastajad inimesed on kokku kasvanud
asjadega, mida nad käes kannavad (Julia-Maria Linna fotoinstallatsioonis
Tallinn. Narva. Elva.), kuidas needsamad tarbimisühiskonna
liikmed on suutnud keskkonna reklaamivisioonidega niivõrd
küllastada, et nad ei näegi neid valgusreklaame, mis
linnaruumi täidavad (Daisy Lappardi fotoseerias Tühi
sõnum - tühjuse sõnum) ning kuidas veidrikest
inimliigi esindajad on nõus väärtushinnanguid
kehtestama liigikaaslaste omatavate asjade järgi (Laura Kallasvee
I Love Labels). Needsamad veidrad inimesed tunnevad
pidevalt vajadust teisi endaga võrrelda ja on kehtestanud
ühiskondliku väärtusnormi normaalne.
Erinevad ühiskonnagrupid nimetavad samade väärtuste
alustel grupeeruvaid liigikaaslasi normaalseteks.
Vaid puudega isikuid eristavad kõik ühtemoodi normaalseist,
keegi ei taha neid enesega võrreldes samaväärseiks
pidada (Daisy Lappard Tolerants). Inimesed pole ka
kunagu rahul olemasolevaga, isegi mitte perekonnaga. Nii mõnigi
neist unistab võimalusest valida endale uus isa või
ema (Margit Bunka Perekonna-albumid). Samuti näeme
inimliigi noorisendite julgematust oma esivanemate käest
elu tõsiasjade üle aru pärida, ikka ja jälle
küsitakse elutõdesid hoopis ajakirjade-ajalehtede
nõustamisrubriigist (Anneli Kesa Dr. Noormann).
Eelkõige vajavad noored informatsiooni oma tekkiva sugutungi
ja sooliste iseärasuste sümptomite selgitamiseks. Ent
vaatlejate näitusel eksponeerub ka pildiline manifestatsioon
inimesest kui oma sugutungi ohvrist (Paul Papson Nimetu).
Kummalised on need inimesed ikka küll. Iseäranis ei
suuda nad midagi peale hakata oma siseilmakaemustega. Surma nad
kardavad, teispoolsusesse tahavad uskuda aga ei oska. See tekitab
kummastava teadmatuseloori, mille abil surmaga seonduvat taas
ja taas müstifitseeritakse. Millal muutub reaalsus ebareaalsuseks?
(Reio Aare, Terje Tunis). Inimesed ei suuda ju isegi enesele ära
seletada, kes nad sellised on. Hei, inimene, kuidas Sa vastaksid,
kui keegi sult küsiks Kes Sa oled? ega rahulduks
vastuseks nimega vaid sooviks teada midagi sügavamat ja põhjendatumat,
midagi mis tuleneb sinust endast ega ole seotud ühiskondlike
nimetuste või seostega (Aino Ingrid Sepp, lühifilm
33).
Maiu Kurvits Fundus
Inimesed leiavad ka endile kultusobjekte ja -subjekte. Kõikvõimalikes
eluvaldkondades on kehtestatud kuulsusi ja eeskujusid. Ent maailm
ju muutub ümberringi. Kas me saame teda lahtimõtestada
endisaegsete kuulsuste maailmapilti järgides? (Meeli Küttim,
Kommentaarid Wiiraltile)
Üks suuremaid veidrusi inimeste elus on oskus liigikaaslastele
haiget teha ning nende elu ja põhimõtteid mitte
hinnata. Kohe näitusesaali ukse kõrval võtsid
meid (publikut) vastu vaatleja Signe Pohlaku fotojäädvustused
seeriast Kallis, ma armastan Sind. Neil piltidel me
näeme inimeseks olemise ülimat veidrust - võimet
teha haiget ja saada haiget, ning sellest tulenevate vaimsete
vapustuste läbi saavutatavat eneseallasurumisvõimet.
Enesesseusu kaotanud inimene kaotab ka julguse. Fotodel klammerdub
noor tüdruk seina külge, ta poosidest ja ümbritsevatest
detailidest aimdub koduvägivalda. Tüdruk kardab ja kaotab
jõu. Ta ei astu oma käiku, ei leia sellest olukorrast
väljapääsu, kuna selle on loonud keegi, keda ta
armastab, kalliks peab ja austab. Miks inimene sellises situatsioonis
hoopis olukorda ümber ei hinda, harjumuspärasid ei mineta,
ega otsi teed uute võimalusteni? Sest ta on veider, ta
surub end alla.
Sama kummaline on inimese soov sõdida. Inimene hindab omandit,
territooriumi ja enesekeskseid põhimõtteid nii kõrgelt,
et ta on valmis oma paremad pojad selle nimel lahingusse surema
saatma (Raul Mee Born to Die). Samas oleks see nagu
mäng, ühiskondlik male, milles enamus inimesi on nuppudeks
paari võimuhullu liigikaaslase partiis. Veider, et inimeste
loomus on tavad selliseks kujuneda lasknud. Veider, et võim
on inimesele niivõrd oluline.
Proovige sellele kõigele kõrvaltvaataja pilk heita.
Vaadelge inimese tegutsemisi optikalise eemaldumise abil. Kuidas
tundub? Kas on veider ja kummaline?
Aga üks neist vaatlejaist ei jää pidama pealispindseil
veidrustel vaid püüab inimest põhjani läbi
näha, leida inimkonna ühisteadvuse materjal. Ta ei lase
end segada üksikute liigiesindajate käitumisharjumustest.
Nimelt Maiu Kurvitsa töö Fundus näitab
halastamatult inimese liha ja vaimu maist päritolu. Suurtel
fotodel näeme ülilähedalt jäädvustatud
savikorpas inimihu, mille fragmendid läbi tohutu suurenduse
omandavad üldistusvõime ja muutuvad pinnaseks. See
võib olla inimliku maisustunnetuse jäädvustus
- ühtekuuluvustunne maaga, teadmine kõdunemisprotsesside
olemasolust ja kätteõpitud religioosne mälestus
esimesest inimesest kui elustatud saviskulptuurist. Siiski on
see pigem loodusrahva hingepilt, rohkem tunnetuslik kui analüütiline.
Võibolla on see ürgeestluse portree, mis võiks
meid lahti raputada harjumuspärastest kultuurikonstruktsioonidest
ja panna meid korraks mõtisklema, mis on meie tänapäevases
elus see, mille kohta võiks öelda: see on PÄRIS.
Aga jah, kuidas Teie kirjeldaksite inimest kui liiki?
|
|