|
|
Saksa
neljanurgelised ja neljaharulised kuningakroonid, 10. sajand.
|
Kohalikud kuningad
narrirüüs?
tekst:
Karl Kello
Jüriöö ülestõusu
algul 1343 valis maarahvas endale neli kuningat. Krooniku sõnul
ehtinud neli jüriöö kuningat end kirjude kuubedega
ning pannud pähe kullatud kroonid. Midagi aga pidi nende
maasoost kuningate kuldsete kroonidega lahti olema, et kroonik
pidas kroonikandjaid vajalikuks naeruvääristada ja teha
nad ajaloo palge ees narrideks.
Jüriöö ülestõusu
algul 1343 valis maarahvas endale neli kuningat, kes tapeti kohe
samal kevadel. Järgmisel aastal hukati saarlaste kuningas
Vesse. Jüriöö ülestõusu kontekstis
sai 1345 otsa samuti liivlaste kuningas nimelt olid Sigulda
liivlasedki tõusnud üles sakslaste vastu ning seadnud
oma vanemate seast valitud mehe kuningaks. Eestlaste ülestõusust
inspireeritud leedulased tungisid Sigulda alla ja hiljem edasi
kuni Valgani. Siguldas tulnud Leedu kuninga juurde keegi liivlane
ja seletanud, et ta olla seatud kuningaks; kui tahetaks tema nõu
kasutada, siis võiks ordumehed koos kõigi sakslastega
minema kihutada. Leedu kuningas aga keeldunud liivlaste kuningaga
koostööst, öeldes: Maamees, sina ei saa siin
kuningaks! ning lasknud tal linnuse ees väljakul pea
maha raiuda (Hermann Wartberge kroonika).
Nimetatud mehed pole loomulikult ainukesed, kes kohalike kuningatena
ajaraamatu lehekülgedele jõudnud. Kindlasti tuleb
meenutada maavanem Lembitu ja liivlaste vanema Lembewalde kaasaegset
ning nimekaimu, kuralaste kuningat Lammekini (Lammechinus, rex
de Curonia) kõik need kolm väärikat meest
seostuvad nimeliselt ja olemuslikult läänemeresoomlaste
müütiliste rahvalaulude kangelase Lemminkäisega,
kes Kaleva poeg ja tule poeg. Üks maasoost kuningas
jõudis kroonikasse veel 16. sajandil, seda seoses eestlaste
viimase suure ülestõusuga Liivi sõja ajal
aastal 1560 seati sepp kuningaks.
Kust neid kuningaid korraga nii palju välja ilmus? Kuningas
(vanagermaani kuning) käibis algselt pealiku või vanema
tähenduses. Kohalike maavanemate järjepidevus polnud
nähtavasti vahepealse aja jooksul kuhugi kadunud. Vajaduse
ja võimaluse tulles võis vana institutsiooni kergesti
taastada. Kuningaid valiti meil kohati veel väga hilistel
aegadel.
Jüriöö
kuningate kuldne kroon
Krooniku sõnul ehtinud neli jüriöö kuningat
end kirjude kuubedega ning pannud pähe kullatud kroonid.
Johannes Renner teatab, et käinud Harjumaa risti ja rästi
läbi ning tapnud kõik sakslased, kes kätte saadi,
valisid nad 4 eesti talupoega kuningateks, need ehtisid
end kullatud kannuste ja kirjude kuubedega, panid endale pähe
neitsikroonid (mis olid sel ajal moes ja kullatud), mis nad olid
röövinud, sidusid kullatud vööd ümber
oma keha; see oli nende kuninglik ehe. (Lk 72; Bartholomäus
Hoeneke Liivimaa noorem riimkroonika (13151348). Tallinn,
1960.)
Kroonika tekstist ilmneb selge tendents eestlaste kuningaid naeruvääristada,
teha nad ajaloo palge ees narrideks. Midagi pidi nende maasoost
kuningate kuldsete kroonidega lahti olema, et kroonik pidas kroonikandjaid
vajalikuks mõnitada. Pilt omandab mõnevõrra
teise värvingu, kui arvestada, et need kuninglikud peakatted
pidid olema kas kolme- või neljaharulised. Tegemist sai
olla vaid vana kuningakrooni kolme- või neljaharulise võrdkujuga.
Kolmeharuline kroon sümboliseeris päikesekuningat, neljaharuline
kuningakroon ürgse maajumala aujärjepärijat. Maajumala
võrdkujuna kandis kuningas omal ajal neljaharulist ja neljakandilist
krooni, mis oli Euroopas käibel veel kogu Kristuse sünnijärgsel
aastatuhandel. Saksa kuningail olid näiteks veel 10. sajandil
peas neljanurgelised-neljaharulised kroonid, Inglise kuningail
10.11. sajandil kolmeharulised. Huvi võiks pakkuda
asjaolu, miks muutus kolmeharuline kuningakroon (pärast kolmeharulise
narrimütsi väljailmumist?) viie- või seitsmeharuliseks.
Mis aga puutub neitsikrooni, siis Otto III psaltri, ca 1000, illustratsioonil
kannab Saksamaa võrdkuju Germania neitsi peas nimelt kolmeharulist
krooni.
Koos kohalike kuningatega läks Paidesse ordumeestega läbirääkimistele
Lundi peapiiskopile alluv Tallinna piiskop Olavus (Tallinna piiskop
13231351; Lundi peapiiskop oli paavsti esindaja Põhjamaades).
Miks tuli ta välja koos selle kireva laadatolade kambaga?
Vastus saab olla üks need polnud mingid laadatolad,
vaid täieõiguslikud kuningad, kes kandsid kuninga
nime, kuldset krooni ja kirjavat rüüd täie õigusega,
suurema õigusega kui ükskõik kes teine siin
maal.
Jüriöö
kuningate kirju kuub
Kui maasoost kuningate kirjud kuued olid sinist, punast ja kollast
värvi (mida nad ka väga tõenäoliselt võisid
olla, sest ei nimetata ju lihtsalt hallikaspruuni, sinist või
punast rüüd kirjuks), siis pidid need seostuma narrirüüga.
Narri kirev rüü viitab päikesekultusele. Kollane,
sinine ja punane seostuvad päikesesümboolikaga. Narri
värvid kollane, sinine, punane on tule värvid, päikese,
kuu ja tähe värvid. Sini-puna-kollast rüüd
kannab senimaani näiteks dalai laama. Eestlaste piksejumalal
teatakse olnud ühes jalas sinine, teises kollane sukk. Kohalik
kurat kui ürgse maajumala võrdkuju kandnud kollast,
sinist ja punast värvi rõivast.
Krooniku mainingut, et jüriöö kuningad esinesid
kirevais rõivais, tuleb tõenäoliselt mõista
just sini-puna-kollase rüüna. Narrivärvid on nad
sedavõrd, kuivõrd narr esindab tänases aegilmas
allilma isandat ja päikselisi. Kolmeharuline peakate resp.
kolm sarve on paganliku päikesejumaluse atribuut. Eestlaste
kuningad suvatsesid oma kirjude kuubede ja võimalike kolme-
või neljaharuliste kroonidega vihjata ilmselt oma suursugusele
soole, veresugulusele endise ülimuskonna ja kasvõi
põrgulistega, kui soovime. Kuningate moraali- ja õigusnormide
vastast tapmist oli ordu sunnitud paavsti ees pikka aega õigustama.
Narrikuningas
õhtumaises kontekstis
Narril ja kuningal on üks horoskoop. Narr valitseb ühel
päeval aastas kuningana. Juhtub päriskuningas sel ajal
surema, jääb narr kuningaks. Õhtumaises kontekstis
kohtab narrikuningaid väljaspool narripidusid ja karnevalirongkäikegi.
Näiteks läheb noor Parzival kodunt välja maailma
vallutama ja püha Graali otsima, kohtlase kehakatted seljas
rüütliks hakanud noormehel avastatakse punase
rüütlirüü all narrikuub. Muinasgermaani kangelane
Siegfried käib läbi ränkraske kosjatöö,
seljas Nibelungide udusaarelt pärit võlurüü,
mis sarnane leigarirahva kehakattega, mis omakorda äravahetamiseni
sarnane narrirüüga. Maailma lõpus asuv Nibelungide
saar olnud võõraste jaoks alati pimeduses, omad
aga näinud seal kõike niisama hästi kui nähakse
mujalgi nurmi päikese käes. Muinaspõhja Edda-lauludest
tuntud idapoolne meretagune Tuleilm Muuspell olnud samuti ligipääsmatu
neile, kes võõrad ja kel polnud sel kodukohta. Muuspelli
elanikke peeti narrideks kui maailma lõpus tuleb
laev idast ja saabub Muuspelli rahvas, on koos päikeseneelaja
igihundiga teel totrad ja narrid (Vanem Edda, Völuspaa).
Keltide vaimsest pärandist väljakasvanud Parzivali ja
lohetapja Siegfriedi narrilikku olemust samuti kui Edda-laulude
Tuleilma asukate narrideks pidamist ei söandaks küll
kuidagimoodi juhuslikuks pidada.
Suur Tõll suur
narr?
Saarlaste vägimees Suur Tõll ristiti võimalik
et ametlikult narriks. Tõll (ka Töll, Toll) on igatahes
ristinimi. Rahvajutud räägivad, et üks poolmüütilistest
Tõllidest, Tõllu vend, valitsenud Valjalas. Liivimaa
kroonik Henrik teatab, et piiskop Albert ristis Valjalas isiklikult
kellegi suursuguste poegadest esimese. Selle mehega olla enne
veel laskutud dialoogi usuasjus. Kohalike suursuguste tähistamiseks
kasutab Henrik sõna nobilis (suursugusus, kõrgesugusus),
mis tal muidu esineb üksnes Lääne-Euroopa feodaalide
puhul. Henrik eristab seega Saare vanemad muudest paganlikest
ülikutest, pidades neid kõrgestisündinuiks.
Kas Valjalas ristiti üks Saare päikselistest Tolliks
ehk Tõlluks? Saksa keeles tähendab toll
suurt hullu, sõgedat, meeletut meest, laadatola ja narri.
Piibli narr tunnistab oma südames, et Jumalat pole olemas.
13.14. aastasaja vahetusel ilmus talle pähe kolmeharuline
narrimüts. Kas kristlased üritasid kurja kurjaga välja
ajada, kasutades võimalust pääseda pahast viimase
enda käe läbi? Sõnamaagia teeb imet tänaselgi
päeval.
On väga võimalik, et piiskop Albert mitte ei ristinud,
vaid ümberristis mehe Tõlluks. Millest ka see vihjatud
dialoog usuasjus. Tõllu ja/või tema esiisade tegelik
ning esmane ristimine võis olla aset leidnud tunduvalt
varem, siis, kui iirlaste või taanlaste kristlik missioon
siiamaale jõudis muidugi, kui üldse jõudis.
Mis aitaks üksiti selgitada ka Tõllu abikaasa Pireti
nimeloo tausta.Kas Riia piiskop ristis mehe ametlikult narriks
sellepärast, et alg-Tõll arvas võimaliku olevat
ühendada paganluse kristlusega, et pidas iirlaste (või
taanlaste?) võimaliku ristimisesakramendi samaväärseks
sakslaste omaga, üritades käia oma teed, nagu eesti
mehel ikka kombeks olnud?
Tõll öeldakse ehitanud neitsi Katariinale pühendatud
Karja kiriku miks mitte, sest pole teada, millal ta seda
nimelt tegi. Püha Katariina on kristlikus kontekstis vaarao
tütar, kes pöördus õigesse usku. Karja ja
Muhu Katariina-koguduste varasem olemasolu aitaks muuseas ära
seletada Katariina mõistatusliku tungimise eestlaste ning
karjalaste müütilistesse rahvalauludesse ja uskumustesse,
tema sedavõrd varajase juurdumise maarahva vaimuilma.
Tõll öeldakse sõdinud surmani ristirüütlite
vastu miks mitte, kaitstes oma õigust ja oma rahva
vaba valikut. Tõllu veri arvatakse kandunud müütilistest
aegadest välja tänasesse päeva. Saare sakslaste
juttudes esineb muinasvägilane Suur Tõll palju reaalsemal
kujul kui eestlaste ettekujutuses, väidab ajaloolane Voldemar
Miller. Baltisaksad käsitlesid teda konkreetse isikuna, saarlaste
vapra vanemana. Voldemar Miller on välja uurinud, et pikka
kasvu (seitse jalga (2,13 m) ja rohkem) parun Tollid on Suure
Tõllu otsesed järglased. Üheadramees Hans Toll
(1573), ilmselt vabatalupoeg, osutub olevat parun Tollide esimene
kindlalt teadaolev esivanem Saaremaal. Kuulsa maadeavastaja Eduard
Tolligi, pärimuste kohaselt hiigla jõuga pikka kasvu
mehe, soontes pidi voolama seega tibake päikseliste verd,
tibake põrguliste verd.
Tõllu narriks ristimine leidis aset muidugi, kui
üldse leidis 13. aastasaja alguskolmandikul. Samast
ajast või vaid veidi varasemast pärinevad Vanema Edda,
Nibelungide laulu ja Eschenbachi Parzivali kirjapanekud. Mis viitab
narritemaatika aktuaalsusele tolleaegses kontekstis.
Kolmeharuline narrimüts ilmus kristlikus Euroopas välja
13. sajandi lõpus, samal ajal läks moodi pidada õuenarri.
Liivimaa kroonik Henrik teatab, et 1227. aasta kevadtalvel uputati
Saaremaal vaarao.
|
|