|
Eesti keele säilimise
võimalusi
tekst:
Eduard Vääri
Konservatiivide Klubi ja Rahvuslaste Ühenduse ühiskonverentsi
«Rahvusriik ja Eesti» 18. märtsil 2002. a. peetud
parandatud ja täiendatud ettekanne.
Eesti keele ja eestlaste assimileerumise
põhjusteks võivad saada rahvus- ja ohutunde kadumise
suundumused. Madal elatustase, laostunud põllumajandus,
töötus, sotsiaalne ebavõrdsus, kihistumus jms
on tekitanud alaväärsustunde, mida tajutakse end heaolumaade
elanikega võrreldes.
Teatakse, et mujal on kõik
parem ja ilusam, seda süstib eestlastesse väliskapitali
käes olev meedia. Psühholoogiast on hästi teada,
et ka kõige suurem vale jätab jälje, kui seda
pidevalt korratakse. Seda tarkust kasutati edukalt nõukogude
ajakirjanduses, veelgi edukamalt kapitalistlikul meediaturul.
Eriti vastuvõtlik on noorem põlvkond: nõukogulik
ajuloputus viis 1970. aastate noored massiliselt komsomoli ja
kommunistlikku parteisse, kapitalistlik meedia õhutab noori
eestlasi minema välismaale elama ja töötama, samuti
uimastite, alkoholi, aidsi, kõlvatuse ja kuritegevuse juurde.
Et kõrgeimate hüvedena ülistatakse raha ja füüsilist
heaolu, vaimseid väärtusi aga alavääristatakse,
ongi ka rahvus ja rahvuskeel liigitatud iseenesest hääbuvate
nähtuste hulka. Nagu palju muud, on seegi alusväide
üle võetud kommunistlikust arsenalist. L. Breþnevi
võimu ajal viimistleti rahvus- ja keeleteooria, mille järgi
keeled ja rahvused sulanduvad paratamatult üksteisesse ning
maailmakeeleks saab rikastatud vene keel. Praeguses maailmas on
surve väikerahvastele ja -keeltele palju räigem: inglise
keel on tunnistatud ülimuslikuks maailma umbes 6000 keele
kõrval. See avaldub väga selgesti ka Eestis, kus paljudel
aladel on ingliskeelne asjaajamine nõutav, annab eelispunkte,
võimaldab saada toetusi, välislähetusi, kõrgepalgalisi
ametikohti jm.
Et vaimsed väärtused on surutud tagaplaanile, on Eestis
tekkinud uuesti meedias tooni andev tõusikute kiht, kelle
esindajaid ilustab väsimatult seltskonna- ja kollane meedia.
Tõusikuid iseloomustab asjade kultus, välimuse ülistamine,
miniskandaalid, vaimne piiratus, harimatus, kõlblusetus,
eneseimetlus. Tõusikute kaudu on meedial suurepärane
võimalus alavääristada eesti rahvast, keelt,
traditsioone, elulaadi, perekonda ja lapsi (nende asemel on kassid,
koerad, papagoid ja kanaarilinnud). Tõusikuid iseloomustab
peale rahakultuse ja eneseimetluse ka oma keele alavääristamine,
slängi kasutamine, samale tasemele laskuvad ka ajakirjanikud,
kes tõusiklusest elatuvad.
Psühholoogid ja lingvistid on ammu tõestanud
keele ja mõtlemise seose, mis tähendab, et mõtlemine
ja keel tekkisid koos ning mõtlemine toimub keelelisel
alusel. Tänapäeval on küll igasuguseid muid ekstravagantseid
seletusi, millel on aga vähe ühist tegelikkusega. Hõimul,
rahval ja rahvusel on oma keel ja mõtlemine, millel on
pikad traditsioonid ja ajalugu. Mõtlemine on täiuslik
üksnes esimeses, nn emakeeles, mis on lapseeas omandatud.
Just selles keeles kujuneb täiuslik sõnavara, grammatika,
mõtte- ja väljendusmallid. Harvad on juhtumid, kui
inimene on täielikult kakskeelne (on suuteline perfektselt
mõtlema kahes keeles). Kui inimene on kasvanud mitmekeelses
keskkonnas, võib juhtuda, et mõtlemine on pärsitud
ning inimene on poolkeelne ning mõtlemispuudega. Selliseid
on olnud Venemaa eestlaste hulgas, on praegu väliseestlaste
seas ja alistatud aladel koloniaalmaades. Inimene võib
õppida võõrkeeli, kuid rääkides
tõlgib ta siiski emakeelse mõtlemise teise keelde.
Lingvist võib eksimatult määrata, missuguses
keeles esineja mõtleb, sõltumata keelest, milles
ta parajasti kõneleb või milles kirjutab. Ka tõlked
kannavad alati tõlkija emakeele pitserit.
Eesti kirjakeelt kandsid palju aastakümneid
maakoolmeistrid, kes õpetasid lastele visalt eesti keeles
lugemist ja kirjutamist. Riiast Tartusse õppima tulnud
Kr. J. Peterson ülistas oodis «Kuu» (1818) meie
keelt («Kas siis selle maa keel
»). Fr. R. Faehlmann
ja Fr. R. Kreutzwald olid küll veel saksa keele kütkes,
kuid andsid eesti rahvale «Kalevipoja», mille kangelased
tõstsid eestlaste eneseteadvust ja innustasid võitluses
vaenlaste vastu. J. V. Jannsen andis aga «Perno Postimehe»
esimeses teretamises (5. juunil 1857) eestlastele eestikeelses
kirjasõnas tagasi nende nime («Terre armas Eesti
rahwas
»), mille orjaaeg sunnismaisuse ja liikumisvabaduse
piiramise tõttu oli rahva teadvusest kustutanud. Eesti
ja eestlane olid pidevalt kasutusel ladina- ja saksakeelsetes
allikates ka siis, kui eestlaste ala oli jagatud mitme võimu
vahel. Rahvustunne kujunes ärkamisajal ja sellest alates
saame rääkida eesti rahvusest ja rahvuskeelest (viimast
reeglistati teadlikult ja teaduslikult).
Rahvustunnet iseloomustab uhkus oma rahvuse ja keele üle,
tahe anda lastele emakeelset haridust, olla võrdväärne
teiste rahvaste ja keeltega. Enamasti on eelnev seotud ka majanduslike
võimaluste ja sündimuse kasvuga.
Eesti rahvuse ja keele arenemises on olnud
tõusud ja mõõnad. Tõusuaegadeks on
olnud ärkamisaeg XIX sajandi teisel poolel, 1917.1920.
a sündmused koos Eesti Vabariigi loomisega. 1941.1944.
a Vabadusvõitlus, 1987.1993. aastad koos iseseisvuse
taaskehtestamisega. Nendel aastatel sündis palju lapsi, oli
lootus rahvuse ja keele püsimiseks. Mõõnaaegadeks
olid Aleksander III valitsemisest alanud venestamine (1880. aastatest
kuni 1905. a revolutsioonini), nõukogude okupatsioon
1940.1941, teine nõukogude okupatsioon 1944. aastast
kuni taasiseseisvusliikumise alguseni, varakapitalismist tingitud
kihistumus ja pettumine riigivõimus (alates 1993. a).
Viimane mõõn on kaasa toonud rahvustunde lahjenemise,
oma keele alahindamise ja katastroofiliselt madala iibe. Üldiseks
pettumuseks on mitmed väga selged põhjused: suured
ebaõnnestumised Eesti riigi ülesehitamisel, keele-
ja rahvuspoliitika hägusus, lokkav kuritegevus, seadusetus,
karistamatus, riigivõimu saamatus, kommunistliku nomenklatuuri
pääsemine võimu juurde, riigivarade väliskapitalile
mahahangeldamine, maamajanduse kriisini viimine, meedia müüdavus,
kuritegevuse ja moraalituse propageerimine teabevahendites, eesti
kirjakeele kasutamisvõimaluste piiramine, muulaste ja nende
keele seaduslik soosimine, välispoliitika jõuetus,
Eesti sümbolite mõnitamine, ajaloo võltsimine,
eestikeelsete koolide laussulgemine jm.
Üldine pettumus on kaasa toonud valimistest osavõtust
loobumise, sest ebademokraatlik valimisseadus võimaldab
eeskätt endistel kommunistidel kõikide erakondade
valimisnimekirjade algusse paigutamise kaudu pääseda
korduvalt Riigikokku ja valitsusse (ei ole ju olulist erinevust
nõukogude valimissüsteemiga). Valimisliitude keelamine
kohalikel valimistel täidab neidsamu eesmärke
vältida ausate ja võimekate inimeste pääsemist
kohaliku võimu juurde. Suur osa inimesi vihkab erakondi,
sest kõike halba ning hädasid seostatakse erakondadega
(rahvuslikud erakonnad on suurerakondade poolt kehtestatud seaduste
ja mahhinatsioonide abil osavalt likvideeritud). Mis vahe on praegustel
parteidel kommunistliku parteiga, kui juhtideks on samad tegelased?
Muutunud on rahva psüühika: see riik
ei ole meie oma, püüame ära oodata parema. Võtame,
mis võtta annab, nagunii varastavad ja erastavad juhid
kõik, mis võimalik, nagu ajakirjandusest saab teada.
(PärnojaLiiviku afäär, raudtee erastamine,
Kallase miljonid, Iisraeli relvatehing, Vähi jt korteritehingud,
maade müük välismaalastele jne). Rahval puuduvad
ausad juhid, needsamad, kes tegid kommunistlikku ajuloputust,
on nüüd usinalt kapitalismi agiteerimas, teadusliku
kommunismi ja marksismi filosoofia prohvetid on nüüd
politoloogid ja sotsiaalteadlased.
Tavakodanikul puudub igasugune võimalus toimuvat muuta,
sest seadused ja kohtud kaitsevad valitsevat kihti. Elagem siis
kuidagi ära, kes on kõrgele jõudnud, see naudib
elu, nagu Teise maailmasõja eelõhtul kapitalistlike
riikide kõrgkihid seda tegid, enamik elanikkonnast elab
vaesuse piiril või näljas.
Milleks luua perekoda ja sünnitada lapsi sellesse heitlikku
maailma? Eesti riik on lastevaenulik: laste kasvatamine nõuab
suuri väljaminekuid, palju vaeva ja tohutult raha, sest peaaegu
mingeid soodustusi lastevanematele ei ole, lastekaubad on kallid,
õppevahendid samuti, õppiminegi on muutumas tasuliseks,
lasteaedadest ja huvialakoolidest kõnelemata. Väikekoole
suletakse igal aastal massiliselt, rasestunud naisi vallandatakse
seaduste toel osavalt eriti erasektoris, väikelastega emasid
tööle ei võeta. Nii Riigikogu senised koosseisud
kui valitsused on olnud varjamatult perekonna- ja lastevaenulikud
mehed, kelle pered on lastetud, vähelapselised või
kes elavad armukestega. Riigi juhtivad tegelased varjavad kiivalt
oma kuulumist kommunistlikku parteisse ja ametlikult soetatud
laste vähest arvu.
Rahvus, keel ja sündimus on lahutamatult
seotud. Kui igal aastal sünnib 50006000 last vähem
kui sureb inimesi samal ajal, siis on eesti rahva ja keele hääbumine
veel sel sajandil paratamatu. Värskete UNICEFi küsitluste
järgi soovib üks neljandik alla 20aastasi noori pääseda
elama ja tööle välismaale. Seega on rahvuse ja
keele kaod veelgi suuremad. Mitmed teadlased ja poliitikud eelistavad
ametlikult oma ala tegutsemisel inglise keelt, suurärimees
Joachim Helenius on teinud ettepaneku võtta Eesti riigikeeleks
inglise keel, mida Euroopa Liit kindlasti tuliselt toetaks. Riigikogu
poolt valimisseaduse muutmise (21. okt 2001) järel on alanud
lauspropaganda vene keele riigikeeleks muutmiseks. Seda on tehtud
Narva linnavolikogus, vene erakondade ümarlauas 17. märtsil,
seda on juhtivatele mõjukatele vene ajakirjanikele lubanud
telesaates «Kahvel» (10. veebr 2002) saatejuht Hannes
Võrno. Nii ajakirjanduses kui televisioonis on mitmeti
tõlgendamist võimaldavaid seisukohti avaldanud Eesti
Keele Instituudi juhataja Urmas Sutrop, kelle ametikoht eeldaks
siiski eesti rahvast ja keelt ähvardavate ohtude märkamist.
Eesti meedias on mõnikord küll käsitletud ingliskeelsete
sõnade vohamist nii kirjas kui kõnes, kuid selle
nähtuse ohtlikkust ei ole tahetud märgata. Teame hästi,
et Prantsusmaal ja Leedus on karmid seadused, mis kaitsevad rahvuskeelt,
meil puuduvad need hoopiski, mistõttu meedia ja reklaam
kultiveerivad teadlikult eesti kirjakeele risustamist.
Kuni mõjud piirduvad vaid tõusikute eputamisega,
ei ohusta see oluliselt keelt, kui aga rahva hulgas tekib lootusetus
ennast ja oma keelt kaitsta, kiireneb eestlaste väljasuremine
järsult. Praeguseks on hääbunud meie lähemad
sugulaskeeled vadja ja liivi, peagi on järg vepslaste käes.
Kas tahame olla kiiresti hääbuv rahvas Euroopa Liidu
katlas, kus ju väikerahvastele, nende kultuuridele ja keeltele
pole sisuliselt ette nähtud säilimisvõimalusi.
Juba peetakse plaane Balti rahvaste ja riikide liitmiseks üheks
riigiks, mille pealinnaks saaks Riia. Teine variant näeb
ette Leedu liitmist Poolaga ja Eesti ühendamist Lätiga.
Ennustuste kohaselt jääb maailma 6000 keelest sajandi
lõpuks järele 3000, vaevalt on eesti keel ning rahvas
nõrga eneseteadvuse ja vähese sündivuse tõttu
nende hulgas.
Mida saaks veel teha eesti rahvuse
ja keele päästmiseks?
- Järgmistel valimistel tuleks kandidaatidena
eelistada neid, kelle põhieesmärgiks on eesti rahva,
keele, kultuuri ja Eesti riigi säilitamine. Kümme
aastat võimul olnud jõud on töötanud
rahva ja keele püsimise vastu ning ohustanud ka Eesti Vabariigi
olemasolu.
- Eesti rahva ja keele säilitamiseks
on vaja põhieesmärgiks kuulutada ja seadustega soodustada
vähemalt kolme lapse olemasolu eesti perekonnas. Igalt
avaliku elu tegelaselt, sealhulgas Riigikokku ja volikogusse
kandideerijalt, tuleb nõuda laste arvu avalikustamist.
Meedia ülesanne on kujundada soosivat suhtumist lastega
perekondadesse ja lastesse.
- Tunnistada senine rahvastiku- ja rahvuspoliitika
täielikult läbikukkunuks. Innustama peab võimule
pürgivaid uusi jõude (sealjuures kommunistlikust
ahnitsemisest ja ideoloogiast puudutamata noori), välja
töötama põlisrahvust kaitsva ning sündimust
toetava seadusandluse. Pidada õigeks Aino Järvesoo
lastetoetuse programmi (1000 krooni kuus igale eesti lapsele).
Muulaste mass eristada rahvuste järgi ning võimaldada
nendele tegelikku kultuuriautonoomiat.
- Mõista hukka võimul olnud
valitsuste tegevus põlisrahva ahistamisel (umbkeelsete
lubamine Riigikogusse ja volikogudesse, umbkeelsete massilise
sissevoolu soosimist perekondade ühendamise nimel, inglise
keele ülimus praktikas jm.).
- Pöörduda meedia kaasabil
kõikide nooremate eestlaste poole ulatusliku rahvaliikumise
organiseerimiseks oma rahva, keele ja kultuuri kaitsmiseks.
Põhieesmärgiks peab olema igas perekonnas vähemalt
kolm last. Et nimetused nooreesti ja uuseesti on juba kasutatud,
võiks tegemist olla põliseesti (päriseesti)
liikumisega. Algatus peaks tulema Tartu, Viljandi ja Pärnu
noortelt nagu on olnud kõikide varasemate rahvuslike
liikumiste puhul. Rahvaliikumine peab olema sõltumatu
ning vaba erakondlikest mõjudest.
- Sügavuti tuleb analüüsida
Euroopa Liidu hüvesid ja pahesid. Praegune eurokihutustöö
ei erine põhimõtteliselt kommunistlikust propagandast.
Põhjalikult vajab selgitamist, kas globaliseerumisteooria
erineb Marxi ja Lenini maailmarevolutsiooni utoopiast või
on see Lääne sotsialistide katse vana teooriat uue
nimetuse all väikerahvaste alistamiseks kasutusele võtta.
- Noorema põlvkonna haritud ajaloolased
peavad Euroopa ja maailma ajaloo kogemuste põhjal prognoosima,
kui pikk on EL-i kestvus ja mis juhtub selle lagunemise järel.
Kas Venemaa haarab meid kohe või mitte. On tekkinud vastuolud
EL-i ja Ameerika Ühendriikide vahel, süvenevad konfliktid
Lähis-Idas jm. eri rasside ja usunditega maailmaosade vahel,
mis võivad muuta ka Euroopa poliitilist olukorda.
- Eesti Vabariik vajab võimu juurde
tarku puhaste käte ja rahvusliku meelsusega inimesi. Kasuahned
asjaarmastajad on oma tegevusega teinud rahvale ja riigile palju
kurja.
- Kui meie pidevalt väheneval rahvakillul
on veel vaimset ja füsioloogilist jõudu, siis suudame
võib-olla praegust suunda pöörata ja suurendada
eestikeelse rahva arvu.
Kas aga tahame seda
|
|