|
Ülo Vilimaa
õpetab Nõmmel vabatantsu
tekst: k&e
foto: rein urbel
Endalegi üllatuseks Tartust Tallinnasse
naasnud ja Revüüteatri Bel-Etage kunstilise juhi kohale
asunud Ülo Vilimaa
lõi oma Vabatantsustuudio, mis tegutseb jaanuari keskpaigast
alates Nõmme Kultuurimajas. Stuudios saavad tantsualast
haridust omandada 6-20aastased tantsuhuvilised. Õpetajaks
on maestro ise.
Mis tuuled tõid
Teid vaimsest ja rahulikust Tartust tormlevasse ja raha taga ajavasse
Tallinna?
Ülo Vilimaa: See on väga hea küsimus, oskaks
vastata ka... Küllap oli see saatuse tahe ja eks midagi hakkas
seal Tartus mul kuluma ka. Paistab nii. Ma olin ikka kolmkümmend
üheksa aastat Tartus ja praegu läheb neljakümnes
aasta, sest ma olen veel poole kohaga ametis. Järsku lihtsalt
koos abikaasaga otsustasime, et teeme kohe niisuguse täispöörde.
Ma ise võibolla polekski seda ette võtnud, aga abikaasa
julgustas mind. Ega ma tõesti mõelnud, et ma kunagi
Tallinnasse tagasi tulen, Tartu muutus väga koduseks.
Oli kuulda, et
Teil olid Vanemuises konfliktid?
Ma ütlen niimoodi, et mul jäid ikka sõbrad
maha. Igal teatril on oma mõõnaperioodid. Mina olen
nende aastate jooksul neli väga rasket mõõna
koos teatriga läbi elanud ja ega sel teatril praegu kerge
ei ole, kui kontsertsaal on kõrvalt ära lõigatud.
Meil oli ikkagi kaks maja, see oli meie suurus. Saime ka kontsertmajja
suuri programme teha. Nüüd on mitu juhtimist ja ega
see õige ole. Kardan, et muusikateatrile tehakse liiga.
Mul on aastatepikkune kogemus, et kui Vanemuisest räägitakse
kui teatrist, siis räägitakse draamateatrist. Unustatakse
ära, et Vanemuine on kõige vanem Eesti muusikateater.
Milline on Teie
käekiri Revüüteatri Bel-Etage kunstilise juhia?
Mitte lõhkuda loodud struktuuri, vaid püüda
saavutatuga edasi minna.
Kui kaua on mõte
luua oma tantsustuudio meeles mõlkunud?
Olen tegelikult seda alati mõelnud. Siiani ei võimaldanud
töökoormus niisugust stuudiot luua, praegu on tekkinud
olukord, kus elu jooksul kogutud teadmised nõuavad edasiandmist.
Tean, et kõik lapsed tahavad tantsida. Tean, et nad seda
ka oskavad. Mind aga huvitab, kui last ei peeta eriti musikaalseks
ja arvatakse, et tal puudub ka rütmitunne, millega pärsitakse
kogu tema edasine areng, siis kuidas ja mille kaudu anda lapsele
tagasi julgus ennast läbi muusika avada.
Miks just vabatantsustuudio?
Vabatants on loodusest pärit liikumine. Et sellega
tegeleda, tuleb osata ennast vabaks mõelda. Alati on teretulnud
kõik kanoniseeritud tantsuvormid. See on hiigelbaas, mille
pealt saab igale poole minna. Minu eesmärk on, et iga inimene
tunnetaks muusikat just nii, nagu tema seda tunnetab. Alustan
lihtsate rütmikombinatsioonidega, mis on pärit erinevate
rahvaste varamust. Selleks kuluvad esimesed nädalad. Märkamatult
toon sisse muusika. Muusika kõiges oma erinevuses. Nii
klassikaline kui ka jazz, pop jne, erinevalt interpreteeritud
muusika, aga ainult väga heas ettekandes. Tund on jaotatud
viieks osaks. Iga tund on erinev.
Kui lühikursus
läbi saab ja inimestel on tahtmine edasi tantsida, mis siis?
Ootame. Vaatame. Kes väga tahavad, need saavad edasi
teha. Vabatantsuga võib tegelda lõpmatuseni, ilma
et tekiks kordusrutiin.
Mida see inimesele
annab?
Loodan, et julguse oma teed edasi minna.
Miks just Nõmme
Kultuurimaja?
Juhus ja saatus tahtsid, et kohtaksin toredaid inimesi.
Nõmme kultuurinõunik Evi Eespere viis mind kokku
Nõmme Kultuurimaja direktori Maie Tarmaga, kes ütles,
et see ni neil puudub. Tean, et see ni
puudub igal pool. Aga soe suhtumine otsustas Nõmme Kultuurimaja
kasuks.
Ajakiri Kultuur
ja Elu on võtnud luubi alla riiklike kultuuriasutuste ja
erategijate vahekorra. Siit ka järgmine küsimus: tulite
riiklikust teatrist, kuidas toime tulete ja milliseid probleeme
on esile kerkinud?
Ma ei tahtnud luua mingisugust suurt õppeasutust,
vaid suurel määral katsetada ennast. See on ka minule
kooliks. Stuudio on täielikult isemajandav. Mingeid probleeme
veel ei ole.
Kas eraettevõtlusel
kultuuris on Teie silmis üldse tulevikku?
On küll. Miks mitte? Kui inimesel on omad väga
kindlad tõekspidamised, siis ta võibolla ei sobigi
teistega koos töötama. Kunagi oli Isadora Duncan, peale
teda ei ole ju eriti vabatantsuga tegeldud. Aga tema kadumisest
on ju hiigelaeg möödas. Kui isiksusi taga ei ole, ega
siis suurt midagi välja ei tule.
Kultuurkapitali
sihtkapitalidelt on võimalik saada toetust balletil, moderntantsul,
peo- ja võistlustantsul, rahvatantsul. Kõik ülejäänud
tantsustiilid justkui ei kuulukski kultuurivaldkonda. Mida arvate
Teie?
Ma arvan, et kuuluvad küll. Eks Kultuurkapital on ju
toetanud väga palju erinevaid isiksusi. Seal peab olema üks
kindel eesmärk, milleks seda toetust palutakse ja ma leian,
et see on väga lai mõiste.
Paljudele erategijatele
tundub, et riiklik kultuuripoliitika surub neid alla.
Mina isiklikult ei ole sellega kokku puutunud, kuid kui
inimesel ei ole veel nime, mõtlen Peda ja Viljandi Kultuurikolledþi
lõpetajaid, keda on ju tohutu arv, siis ei tea,
kus nad kõik tööd saavad ja kuidas saavad? Ei
ole kohanud küll, et eriti andekas inimene ilma tööta
jääks. Selles suhtes tundub kultuuripoliitika õige
olevat. Tahaksin ainult Kultuuriministeeriumi poolt selgemat ülevaadet,
mis Eestis üldse tantsualal toimub ja keda kuidas finantseeritakse.
Paljud kultuuriasutused
saavad lisaks eelarverahadele toetust ka fondidelt ja Kultuurkapitalilt.
Lihtinimesele jääb paratamatult mulje, et need asutused
makstakse topelt kinni. Tekib küsimus, et miks ei leitud
vajalikke vahendeid juba riigieelarvest? Kas Kultuurkapital siiski
ei ole mõeldud just eelkõige nende toetuseks, kes
toetust riigi eelarvest ei saa?
Siin on argumente nii poolt kui vastu. Töötasin
ka aastaid Kultuurkapitalis Tartus. See oli erinevatest erialainimestest
koosnev ja enam-vähem olid esindatud alati selle eriala asjatundjad,
kuhu raha jagati. Ma leian, et need organisatsioonid oskavad oma
tööd teha. Muidugi on asi alati subjektiivne, kuna seda
juhivad inimesed. Minule meeldib üks, teisele meeldib teine,
mina näen perspektiivi ühes, teine näeb teises.
Objektiivne oleks ta võibolla siis, kui juhtimine masinate
kätte anda. Kes on ikka väga kindel taotleja, see ikka
midagi saab. Minule isiklikult ei meeldi, kui on väga kindel
taotlus ja näiteks noor inimene tahab minna välismaale
ennast täiendama ning on teada, kui palju maksavad lennukipiletid
ja kursuse hind, siis otsustatakse, et noh, anname talle poole
või ühe kolmandiku. Natukene panevad kahtlema ka elutöö
preemiad. Kui vanemale inimesele, kes on tõesti oma elutöö
lõpul, antakse 40000 krooni ja nimetatakse seda elutöö
preemiaks, mis ei ole isegi korralik aasta stipendium, ja samas
inimesele, kelle looming on märksa väiksem, antakse
100000 ja isegi 200000 krooni ühe aasta loomingulise saavutuse
eest...
Muidugi leian, et kui taotleja on riigieelarvest saanud piisava
summa, siis pole Kultuurkapitalil mingit alust omapoolseks panuseks.
Olen kohanud arvamust,
et Kultuuriministeerium sellisel kujul tuleks üldse laiali
saata.
Arvan nii, et terves riigis on asjad nii pilla-palla, et
see kajastub ka Kultuuriministeeriumi töös. Mäletan
aegu, kui Kultuuriministeeriumil lasus ülesanne koordineerida
teatrite tööd. Mõtlen mitte ettekirjutamist,
kuidas kunstnik oma tööd peaks tegema, kuivõrd
see tagas väga erineva repertuaari terves Eestis. See tähendab
seda, et samaaegselt ei lavastatud mitmes teatris ühte ja
sama tükki. Teatrid said vabalt tellida heliloojatelt ja
kirjanikelt algupärandeid, mis oli üks meie visiitkaartidest.
Olete ilmselt
kursis sellega, mis Estonias toimus. Milline on Teie hinnang?
On kurb, kui vanameistrid on kogu oma elu andnud teatrile
ja ka kõige raskematel aegadel võidelnud teatri
ellujäämise nimel ning nad päevapealt nimekirjadest
kustutatakse. See näitab ainult meie lühikest kultuurimälu
ja peatab kultuuri järjepidevuse. Aga paratamatult toob iga
juht kaasa oma kindla nägemuse, millega kaasneb alati palju
valu. Isiklikult arvan, et vanameistreid saab ka palju delikaatsemalt
kohelda. Kui nendele jäetaks võimalus oma kogemuste
pinnalt kasvõi vahel harva sõna sekka öelda,
oleks lõpptulemus alati parem.
Eestile otsitakse
pingsalt märki. Üks võiks olla ehk meie tantsukultuur?
Peakski olema. Aga seda ainult siis, kui mõlemad
teatrid pööraksid Eesti rahvuslikule balletile rohkem
tähelepanu.
|
|