|
Vabadusvõitleja Arvo
Puu:
Anname teatepulga tulevikule edasi!
tekst: Jaanika Kressa
|
Arvo Puu ei ole mees, kes peaks
pidulikke kõnesid, aga suust suhu ja silmast silma
rääkimine õnnestub tal paremini kui teistel.
|
Arvo Puu tunneb oma kodupaiga
Ida-Virumaaga erilist seotust. Eestlasi on siia vähe
alles jäänud, varem või hiljem kant venestub.
Kui meie ei jäta oma jälge, tuleb aeg, mil enam ei usuta,
et siin üldse eesti elu kunagi on olnud, ütleb
15. märtsil 80aastaseks saav vabadusvõitleja. Lähiajaloo
jäädvustamisest ja põlistamisest, Sinimägede
lahingupaiga ja Vana-Vaivara kalmistuga tegelemisest on saanud
tema jätkusõda.
Arvo Puu jätkusõda
Vaivaras algas 1994. aastal Ülemaailmse Eesti vabadusvõitlejate
kokkutulekuga, mil ta püstitas Sinimägedesse puuristi
isamaa eest langenud eesti sõdurile. Selle risti juures
on kogunenud tuhanded mehed, peetud palju isamaakõnesid,
laulnud Toronto meeskoor. Puurist seisab lahingupaigas tänaseni.
Ligi 50 aastat olime meie, vabadusvõitlejad, maadligi
surutud. Venelased panid Eestimaal rahulikult oma sambaid püsti
ja lõhkusid meie omi, räägib Arvo Puu,
kes ise küll kunagi oma saksa väkke kuulumisest saladust
pole teinud. Aga ma ei öelnud ka, et ma vabatahtlik
olin, lisab vanahärra. Mul on vedanud, ma ei
ole pidanud kommunistidega ühte leiba pidanud sööma!
See annab mulle kindlustunde.
Pärast sõja lõppu ei saanud Arvo Puu mõistagi
kohe kodupaika elama asuda. Elutee viis teda mitmesse paika, aastatel
1952-1958 viibis ta Venemaale saadetud abikaasa juures. Tagasi
tulles pidi julgeolekus selgitusi andma. Maja oli vahepeal ära
võetud, töökohta võimatu leida, köikjal
öeldi: niisuguseid inimesi nagu teie, meie ei vaja. Järgnes
nälg, tiisikus, ühe lapse surm
Nüüd elab Arvo Puu ammu oma kodus Päites. Naine
on läinud manalateele, pojad elavad üks Varssavis ja
teine Tallinnas. Aastakümneid oli Arvo Puu oodanud aega,
millal eestlased jälle oma langenutele mälestussambaid
saavad püstitada. Koos Olev Sirega võitles ta selle
eest, et taastataks Vabadussõja mälestusmärk
Vaivara surnuaial. Pärast Saksamaal käimist tekkis meestel
idee koostada broþüür Narva ruumis
(Im Raum Narva).
Kui kellegi poole pöörduda, on hea, kui sul pole
peas paljas idee, vaid on juba midagi ette näidata. Et meil
oli asi valmis, saime kolme päevaga 32 000 krooni kokku,
millest sai müüri ehitamise tarvis algkapital.
Eestluse oaas Virumaal
|
Tunne Kelam,
poliitik ja vabadusvõitleja:
Arvo Puu kehastab mitte ainult
kodanikualgatust selle sõna parimas mõttes.
Tahtsin algul öelda:
sümboliseerib kodanikualgatust, kuid põrkusin
kohe tagasi, kuna Arvo Puu pole mingil juhul abstraktne
sümbol. Ta on tegija. Heast tahtest ja õilsast
vastutustundest inspireeritud tegija. Mees, keda elu on
rängalt räsinud, kelle tervis ja praegune elujärg
õigustaks pigem enesehaletsemist, võibolla
ka süüdlaste otsimist.
Just seetõttu äratab minu sügavat imetlust
ja aukartust selle vaikse tegija tulemuslikkus. Hämmastav
oskus teostada tegelikus elus algselt utoopilisena tunduv
idee, seda olukorras, kus alustatakse peaaegu tühjade
kätega. Sinimägede mälestusmüüri
kerkimine ja selle Eesti Verduni areng rahvusvahelise
tähtsusega sõjamemoriaaliks seda kõike
on Arvo Puu saavutanud mitte meeleheitlikult käsi ringutades,
küll aga usaldava, leebe, kuid intensiivse tahtesitkusega.
Arvo Puu suhtub heauskliku lootusega igasse inimesse. Mulle
tundub, et too avastusvalmis lootus on end kümnekordselt
õigustanud nagu nõiaväel on leitud
raha, ehitusmaterjale, tööjõudu kui ka
kõikvõimalike organisatsioonide toetust.
Arvo Puu kavatsused ulatuvad enamasti igapäevase reaalsuse
silmapiiri taha, kuid tema jalad on alati kindlalt tegelikkuse
pinnal: ta ei astu ühtegi sammu edasi, kui see pole
reaalselt tagatud. Minu arvates on Arvo Puu mees, kelle
jaoks Eesti isamaa on püha ja kohustav, kellele on
kohustav ja püha nii meie ajalugu, minevikuohvrite
mälestus kui ka Eesti rahva parem tulevik.
Emil Alesma,
Rebase pataljoni võitleja:
Kuuldes Eesti tolleaegse peaministri Jüri
Uluotsa kutset kodumaa kaitseks, pealetungivate punaste
hordide vastu, täitsid eesti mehed 1944. aastal kõhklemata
oma kohust. Pro Patria! See, mis Arvo Puu Eesti tuleviku
eest elu andnute mälestuse jäädvustamiseks
on teinud, on suur töö ja kuigi ta tagasihoidliku
töömehena ei soovi, et teda kiidetakse, ei saa
me sellest mööda ega ümber. Arvo, ära
pane pahaks!
Ella Ojandu,
New York:
Ei ole kerge sellel ausal patrioodil võidelda seal
lõvikoopas ja mis veel kõige kurvem
kogeda relvavendade kritiseerimist! Oleks hea, kui kõik
need võitlejad, kes veel elavate kirjas on, üheskoos
nõudmisega Eesti valitsuse poole pöörduksid.
Ida-Virumaa on kui püssirohutünn, mis võib
iga minut plahvatada.
|
Praegu on Vana-Vaivara kalmistust
saanud kultuspaik, mis võtab külastajaid vastu kui
üks pisike eestluse oaas kesk venestatud Ida-Virumaad. See
kalmistu ei torka silma, teda ümbritseb täpselt samasugune
tagasihoidlik müür, nagu Eestimaa kalmistuid ikka. Võõral
pole sinna asja.
Seespool avaneb aga unikaalne pilt, sest müüriniid
on täis mälestusplaate Teises maailmasõjas langenutele.
Nimelisi plaate on Narva all langenutele, aga ka mujal langenud,
kuid Virumaalt pärit eesti meestele, samuti Norra ja Rootsi
vabatahtlikele võitlejatele. Sekka mõni sakslanegi,
kelle peale keegi on mõelnud, talle mälestusplaadi
pannud. On ka Vaivara luterliku kiriku kontuurid, ja kõikide
õpetajate nimed kuni kiriku hävimiseni 1944. aastal,
samuti Vaivarast pärit kultuuri- ja vallategelaste nimed.
Kavas on panna mälestustahvlid ka Virumaalt pärit Vabadusristi
kavaleridele.
Esimesed tahvlid paigaldati müüri 1999. aasta suvel.
Mälestusmüüri pidulik avamine oli 2. juulil 2000.
Julgete kõnedega astusid üle maa kokku tulnud vabadusvõitlejate
ja Ida-Virumaa eestlaskonna ees üles Riigikogu aseesimees
Tunne Kelam ja sõjaajaloolane Hannes Walter.
Kalmistu kui Teises maailmasõjas võidelnute mälestusmemoriaal
on haruldane terves Euroopas. Müür sümboliseerib
peamiselt 1944. aasta kaitselahinguid, kus hukkus väga palju
eesti mehi, peamiselt otse koolipingist tulnud noori, kes lootsid,
et Eesti riiki on võimalik taastada. Tänu nendele
meestele, kes hoidsid rinnet kinni oma elu ja vabaduse hinnaga,
said paljud teised Eestist põgeneda. Mitmetes peredes läks
nii, et üks lastest võttis osa kaitselahingutest,
langes või sattus vaenlase kätte vangi, teine pääses
sel ajal aga vabadusse ja võitles seal edasi. Vabas maailmas
käis võitlus juba teisel kujul ja peamiseks relvaks
sai sõna.
Aleksandrikool
ehk provints pealinna vastu
Vabadusvõitlejad soovivad, et Vana-Vaivara kalmistule maetaks
ka Utriast välja kaevatud eesti mehed. Vaidlus selle üle,
kas neid mehi võib matta Vaivarasse või peavad nad
puhkama koos saksa relvavendadega Narva jõe ääres,
on kestnud juba aastaid.
Arvo Puu arvates oleks ebaeetiline matta neid inimesi Narva jõe
äärde. Kogu 1944. aasta ja ka varem käis
võitlus, et eesti väeosad saaksid iseseisvaks,
räägib Puu. Ta pole nõus vabadusvõitlejate
liidu esimehe Kerdega, kelle soov on, et eesti mehed saaksid maetud
Narva jõe ääres asuvale Saksa sõdurite
kalmistule pidulikult ja suurte auavaldustega.
Kui meie riik saab jõukamaks, siis võib seal
kalmistul igasuguseid uhkeid asju korraldada. Praegu on mu soov,
et toimuks vaikne ja väärikas matmine, kus viibiksid
eesti noored ajateenijad ja ohvitserid; et kalmistu saaks kohaks,
kus jätkuks vaim, mis oli noorkotkastel ja nendel noortel
meestel, kes 1941. ja 1944. aastal Eesti eest võitlema
läksid. Me ju lootsime, et kordub see, mis toimus Vabadussõja
ajal, uskusime, et suudame taastada Eesti riigi, räägib
Arvo Puu.
Vaivara mineviku ja tuleviku vahendamisest, sellele paigale väärikuse
tagasi andmisest on saanud Arvo Puu elutöö. Kui
seda alustasin, olid mul silme ees Aleksandrikooli komiteed, kus
ka koguti raha. Alguses ei osanud lootagi, et see leiab nii laia
kõlapinda, tunnistab Puu, kelle ürituse peamised
toetajad on olnud väliseestlased. Arvo Puul on kontakte ka
väga kõrgete isikutega, näiteks Kasselis asuva
Saksa Sõjahaudade Hoolde Liidu presidendi dr Langega, kelle
abikaasa isa olnud sõja ajal Eestis.
Kõiki neid kontakte võiks uuendada, oleks
ainult meil, eestlastel, ühine soov, mõtleb
Puu murelikult selle peale, et alek- sandrikoolilikud vastuolud
on tekkinud just eestlastel omavahel.
Praegu seisab langenute matmine selle taga, et vanad sõjamehed
ja nooremad sõjaajaloolased ei leia ühist keelt. Põhimõtteliselt
saame asjadest ju küll ühtemoodi aru, aga olukord tekitab
konkurentsi. Mina soovin mälestustahvlite ja -müüriga
näidata, mis toimus 1944. aastal siin. Nemad aga on Tallinnas
ja soovivad seda kõike näidata uhkemalt ja paremini
Tallinnas
Arvo Puu ajab asja tasa ja targu, aga tema, vana mehega, ei ole
keskealistel ajaloolastel sugugi kerge vassida.
Vaivara
kui Viru turismi Meka
Aeg-ajalt leidub ikka mõni, kes Arvo Puu käest küsib:
milleks see müür? Siis seletab ta kannatlikult, et Vaivarast
saab Virumaa turismi Meka. Ta on Vaivara valupunktidest kõnelnud
ka Saksa suursaadikuga. Nüüd unistab ta sellest, et
saaks järgmisel kevadel nädalaks kalmistule tööjõudu
palgata, kõik ideaalilähedasse korda viia ja siis
saadiku Vaivarasse kutsuda. Idee üksi ei loe, tuleb ka esteetilist
naudingut pakkuda, et seda paika tõepoolest turismiga siduda.
Arvo Puu ei ole mees, kes peaks pidulikke kõnesid, aga
suust suhu ja silmast silma rääkimine õnnestub
tal paremini kui teistel. Ta loetleb suuri numbreid, mida nii
talle otse kui Ida-Virumaa vabadusvõitlejate ühingu
arvele on üle kandnud paljud väliseestlased. Terved
köited aruandeid selle raha liikumise kohta on ta saatnud
Kanadasse, tema käes olevad kaustad jõuavad Muinsuskaitse
Ühingusse.
Kokku on laekunud 300 000 krooni annetusi. Sõdurite säilmed
oleks võinud möödunud aastal rahulikult maha
matta, aga muinsuskaitse, kultuuriministeeriumi ja muud otsustajad-tegelased,
eriti sõjaajaloolased ei hooli sellest, neil on omad plaanid,
mida Vaivara varjutab. See, mida meie tahtsime teha, on
juba tehtud. Müür on valmis, lisamüür on valmis
ja 50 000 on veel raha. Üks 84aastane daam pärandas
kalmistu korrashoiuks 5000 dollarit.
Kõik see, millest oleme rääkinud, on seotud
sõjameeste matmisega, aga venelased ju hävitasid meie
kultuuri! teeb Arvo Puu oma jutus ootamatu pöörde.
Vaivaras oli suure saali ja näitelavaga rahvamaja, kus toimus
vilgas seltskonnaelu. Selle ehitas kohalik rahvas mõisnike
abiga ja õnnistati sisse aastal 1910. Müürid
on kõvad, nende peale saaks ehitada. Praegused venelased
näevad ainult varemeid, nad ei tea, et siin varem üldse
midagi oli. Ma tahan, et see rahvamaja saaks taastatud, on juba
olemas nii arhitekt kui ehitusmees. Kõik ütlevad,
et väga kena mõte, minu ülesanne on seejuures
üsna väike raha leida, 10 miljonit, räägib
Puu.
Arvo Puu paigaldatud puuristi vastu kavandati kunagi riikliku
tellimusena suur mälestusmemoriaal raudteerööbastest
kokku pandud hiigelsuure võõrapärase rõngasristiga,
mida vabadusvõitlejad on sortside võitluseks kutsuma
hakanud. Suure monumendi juures on raisatud palju raha, aga siiani
pole selge, kellele see ja milleks. Memoriaalil puudub lahtiseletav
kiri, on vaid aastaarv 1944, mis jätab vaba tõlgendamisvõimaluse.
Rõngasristi memoriaal on avamata tänaseni, kuigi 2000.
aasta suvel selleks puhuks mitmeid kuupäevi välja kuulutati.
Alguses oli kõik enam-vähem korras, meenutab
Arvo Puu. Sain peaminister Laariga kolm korda ühe nädala
jooksul kokku. Ta lubas selle avada ja kohale kutsuda mitme riigi
sõjaväeataeed. Sinimäed on lahinguplats
ja kõikide langenutega seotud neid oli 200 000.
Mina soovin, et sellest ei tuleks vanade haavade lahtikiskumist.
Las jääda, nagu on, aga tuleks panna selgitus neljas
keeles: eesti, vene, saksa ja inglise keeles, et milleks on see
mälestusrist, räägib Arvo Puu.
|
|