|
Tants polegi kultuurivaldkond?
tekst: K&E
|
Piret Torm-Kriis koos parima svingitantsijaga
maailmas Chazz Youngiga Ülemaailmsel Afroameerika tantsulaagris
Rootsis.
|
Eesti riigi üheks märgiks
maailmas võiks olla kahtlemata meie mitmekülgne ja
omanäoline tantsukultuur. Paraku selgub jutuajamisest tantsutrupi
Modus kunstilise juhi ning Pireti Swingikamber-Stepikoja perenaise
Piret Torm-Kriisiga, kes korraldab märtsis toimuvat Eesti
I Stepptantsu Festivali, kummastav tõik, et tants ei ole
Eestis kultuurivaldkond. Just selline mulje on Piret Torm-Kriisil
jäänud suhtlemisest Kultuurkapitaliga.
Tantsu
jaoks pole sihtkapitali...
Piret Torm-Kriis: Modus on pöördunud väga
palju kordi Kultuurkapitali poole, ühe korra Rahvuskultuuri
Fondi poole, mitmeid kordi Avatud Eesti Fondi poole ja kaks korda
Hasartmängumaksu Nõukogu poole. Kultuurkapitalilt
saime möödunud aastal II Rahvusvahelise Lumepalliturniiri
korraldamiseks Spordi ja kehakultuuri Sihtkapitali poolt 5000
krooni, ülejäänud kordadel on vastus olnud eitav.
Küll aga on meid alati toetanud Tallinna Kultuuriamet, kellele
oleme väga tänulikud.
|
Kultuurkapitali sihtkapitalidest on võimalik taotleda
toetust üksnes balleti, rahvatantsu ning võistlustantsu
jaoks. Kõik ülejäänud tantsustiilid
aga...
Kui vastav sihtkapital puudub, siis see pole Kultuurkapitali
ampluaa just nii on talle Kultuurkapitalist
vastatud. Tänavu andis kõigile tantsuvaldkonda
puudutavatele toetustaotlustele eitava vastuse ka Hasartmängumaksu
Nõukogu. Toetusi pole võimalikuks pidanud
ka Avatud Eesti Fond ega Rahvuskultuuri Fond. Swingtantsu
eestvedaja Eestis Piret Torm-Kriis ei ole kibestunud, küll
aga on tal tekkinud hulgaliselt küsimus, millele tahaks
saada vastuseid.
|
Minu jaoks on kõige hämmastavam
see, et kui fikseeriti kultuurivaldkonnad, siis tants kultuurivaldkondade
hulka ei sattunud Kultuurkapitalil puudub sihtkapital,
mis oleks mõeldud tantsu jaoks. Kui küsida toetust
rahvatantsule, siis on sihtkapitaliks Rahvakultuuri Sihtkapital.
Võistlustants kuulub Spordi-ja kehakultuuri Sihtkapitali
alla, ballett ja moderntants, mis on võrdsustatud teatriga,
Näitekunsti Sihtkapitali alla. Ent kõik muud tantsustiilid
ei kuulu mitte kusagile, neid ei ole Eesti kultuuripildis justkui
üldse olemas! Ma olen korduvalt küsinud Kultuurkapitalilt,
kui olen viinud kas sving- või stepptantsu taotluse, et
millisele sihtkapitalile ma selle esitan. Mulle on ka mitmel korral
vastatud, et kui sihtkapitali ei ole, siis järelikult ei
kuulugi see Kultuurkapitali ampluaasse. Küsimuse peale, kust
siis toetust saada, vastatakse, et ei oska öelda, pöörduge
firmade poole. Firmad omakorda soovitavad pöörduda fondide
ja sihtkapitalide poole, kuna ei pea end kultuurivaldkondade asjatundjaiks
ja on kõik toetusrahad väidetavalt fondidele jagamiseks
usaldanud. Suletud ring!
Pireti Swingikamber-Stepikoda on täiesti omal initsiatiivil
ja entusiasmil rajanev ettevõtmine. Kui ise oma entusiasmi
ei rakendaks ja oma majanduslikku baasi ei seoks, siis seda asja
siin Eestis lihtsalt ei oleks. Kogu mu sissetulek kulub selle
ettevõtmise ülalhoidmiseks. Tänan õnne,
et abikaasa jaksab mind ülal pidada, muidu oleksin juba ammu
lõpetanud.
Svingtantsu kohapealt võin öelda, et olen selle eestvedaja
Eestis. Svingi tantsitakse Tallinnas veel ühes kohas ning
Järvamaal Koigis, Valgas ja Antslas.
Stepptantsijaid ja õpetajaid on Eestis rohkem. Stepptantsu
festival, mida tantsutrupp Modus sel aastal esimest korda organiseerib,
ongi esimene katse tuua Eestis kokku kõik need, kelle harrastuseks
on stepptants ning näidata iirlaste Riverdance`i kõrval
omamaiseid võimalusi ning tegijaid. Eesti stepptantsijad
kunagi varem kohtunud ei olegi juba seetõttu, et
on vaja kohta, kus stepptants ilusti kõlaks ning rütmid
oleksid puhtalt kuuldavad. Igal põrandal ja igas saalis
ei lubatagi üldse steppida, sest paljud saalivaldajad leiavad,
et stepptants rikub nende põranda ära. No kui tantsijatel
on õiged rauad ja õiged kingad, siis see küll
põrandat ära ei riku. See kartus aga näitab selgelt,
kui vähe meil tegelikult sellest tantsustiilist teatakse.
Milleks kõik
fondid ja kapitalid, kui toetust praktiliselt ei anta?
Elu on tehtud võimatult keeruliseks küll. Ükskõik
millisest fondist küsida, ei toetata. Leitakse, et ei ole
vaja. Samas räägitakse meil üha kasvavast narkomaaniast,
AIDSist, enesetappudest, hulkurlusest jne. Minu meelest on igasugune
harrastustegevus, mida noortele pakutakse, narkomaania vastase
võitluse tarvis parim vahend. Võib-olla mõned
suuremad erastuudiod elavad hästi, ma ei kujuta ette, et
kõik need pisikesed ettevõtted, kes tegelevad hobide,
harrastuste ja huvitegevusega ning eriti need, mis suunatud lastele,
ükski väga jõukalt elaks. Just need, kes tahavad
ka sisulist tulemust saada, et inimene, kes siin käib, ei
oleks mitte ainult rahamaksja, vaid et ta siit midagi omandaks
ja saaks millegi võrra rikkamaks. Et ta oleks trennist
lahkudes õnnelik, et tema vaim ja hing oleksid puhanumad.
Samas ei ole saladus, et palju andekaid lapsi tuleb just vaesematest
peredest, kuid neil ei ole paraku võimalik erastuudiotes
käia. Meie kultuurijuhid peaksid mõtlema ka nende
toetamise võimalustele, et laste võimed ei jääks
majandusliku kitsikuse tõttu välja arendamata ning
et ka vaesematel lastel oleks võimalik tegeleda sellega,
mis neid paelub.
Me imetleme iirlasi.
Kas eesti rahvakultuur võiks saada sama tuntuks?
Kui ükskõik kus maailma nurgas tantsida paar
Eesti rahvatantsu, siis on see kahtlemata midagi väga erilist.
Kui tantsida pool tundi, siis on aga seda kahtlemata liiga palju.
Meie tantsud pole nii efektsed ja visuaalselt pilkupüüdvad,
kui iirlaste stepptants, kuigi meil on loodud temperamentseid
autoritantse ja püütud siduda rahvatantsu teiste tantsustiilidega.
Moduse repertuaaris on ka näiteks mitu svingtantsu, mis on
puhtalt eesti muusika saatel. Ent kõik väga tõsimeelsed
rahvuskultuuri tulihingelised pooldajad on leidnud, et rahvatantsu
ei tohi mitte millegi muuga solkida ning kes seda üritab,
sellele antakse kohe kõvasti vastu näppe. Ma arvan,
et teiste tantsustiilide lisamine annaks hoopis uut värvingut
juurde ja tantsijale oleks see ka väga põnev nii emotsionaalses
plaanis kui ka füüsiliselt. Näiteks kuidas sedasama
labajala või hüpleva polka sammu teha stepikingades
steppides.
Minu arvates ei tehta meil vahet kahel erineval mõistel
rahvakultuur ja rahvuskultuur. Rahvakultuurina mõistetakse
folkloorset rahvuskultuuri, tegelikkuses hõlmab rahvakultuur
aga kõiki kultuurinähtusi, mida siinne rahvas sellel
maal viljeleb. Paraku kirjutatakse Eesti Rahvakultuuri Teatajas
nr 1 kõige muu kohta peale rahvatantsu väga halvasti.
Valdo Rebase artiklis Uitmõte omamaise ja rahvatantsu
teemal leitakse, et riiklikult tuleks toetada ainult ühte
tantsustiili eesti rahvatantsu. On kasutatud lausa väljendeid:
me võime end vigaseks steppida või kõhutantsus
naba paigast väänelda. .. No kui nii halvasti
kõige muu kohta öeldakse, mis ei ole lausa labajalgne,
siis
Ma ei tea, miks tahetakse eestlast tantsukultuuris nii kokku suruda,
nii piiratuks teha? Afroameerika tantsude kohta on kirjutatud:
Me ei saa hakata lihtsalt afroameeriklasteks või
iirlasteks. Koolis õpime ju kõiki aineid ja
ei hakka sellepärast veel füüsikuteks, keemikuteks,
sakslasteks jne. Leian, et Eestimaal peab olema võimalik
tegelda igasuguse, nii Eestimaise rahvatantsu kui mingisuguse
väga müstilise ja eksootilise tantsustiiliga. Inimestel
peab olema valikuvabadus. Teiste rahvaste tantsude tundmaõppimine
aitab mõista maailma. Ei saa olla selline pastelaju, et
midagi muud ei mõista kui ainult oma kultuuri. Sa tunned
ennast sel juhul mujal täieliku võõrkehana.
Kui võrrelda muu maailmaga, siis teistes riikides on tantsukoolides
võimalus õppida kümneid ja kümneid tantsustiile.
Rahvatants on teiste stiilidega võrdne, mitte aga ei suru
teisi alla. Ma ei ole rahvatantsu vastane, aga kui ilmuvad sellised
artiklid ja hakkab ilmnema sellest tingitud suhtumine kultuuri
rahastamisel, siis leian, et midagi on väga valesti.
Millal avastasite enda jaoks svingtantsu?
Esmakordselt puutusin svingtantsuga kokku
1993. a Euroopa noorte tantsulaagris, kus oli üks inglanna,
kes õpetas lindy hoppi. See oli nii teistmoodi, nii uudne,
nii huvitav, nii vaba, nii loomulik, et paelus mu huvi jäägitult.
Ta nägi, et olin sellest kangesti huvitatud ja kutsus mind
enda juurde õppima. Mind võlus svingtantsu juures
just vabadus vabadus teha kõike just nii, nagu inimene
tahab.
Stepptantsu avastasin hiljem, kui käisin korduvalt ülemaailmses
svingtantsulaagris. See oli tegelikult afroameerika tantsude laager,
kus õpetati ka stepptantsu. Stepptants paelus samuti minu
huvi ja hakkasin proovima. Rütmid, nagu kiikuminegi, on ju
üks meie elu osa. Väga suureks eeskujuks on mulle maailmas
Chazz Young, kes tantsib nii svingi kui ka steppi, olgugi, et
ta on nüüd ligi 70 aastat vana.
Tantsutrupp MODUS on Tallinnas tegutsenud 18 aastat, sellest iseseisva
mittetulundusühinguna 5 aastat. Pireti Swingikamber-Stepikoda
alustas tegevust möödunud aasta septembris, kuid avamispidu
pidasime alles uue aasta algul, kui ruumid olid päris korda
tehtud ja kõik vajalik muretsetud. Harrastajaid on praegu
ligi 100 inimest, vanuses 3-50. Lisaks tantsukursustele ja nädalalõpu
jämmidele, kus saab õpitut praktiseerida, toimuvad
ka kehakooli tunnid ja lastetuba, kus lapsed hakkavad 3-4aastaselt
tantsumaailma avastama.
Olgugi, et swingtantsu ja steppimise harrastus on alles hoogu
saamas, on eestlased käinud välismaal võistlemas
ning ette on näidata korralikud tulemused lindy hopis. 1998.
a Soome lahtistel meistrivõistlustel I koht, Norras 1999.
a seitsmendad, maailmameistrivõistlustel 1997 Rootsis poolfinaalis
ja üldarvestuses 13. koht, rahvusvahelistel võistlustel
Klaipedas 2001 detsembris II ja III koht. Rahvusvahelisel Lumepalliturniiril,
kus hindavad rahvusvahelised kohtunikud ning võistlevad
Eesti, Läti, Leedu, Venemaa ja Soome, on absoluutvõitjad
olnud mõlemal korral eestlased. Tulemused ei ole kehvad,
arvestades seda, et nad on oma harrastuse ise kinni maksnud.
Millal märkavad meie tegijaid, kes Eestit maailmale heast
ja positiivsest küljest tutvustavad, Kultuurkapital ja teised
fondid, kes peaksid olema loodud selleks, et just koda nikualgatust
ja eraalgatust (mille tähtsust meil armastatakse rõhutada)
toetada?
|
|