|
Oskar Hoffmann
looming ja elu
tekst: Anne Lõugas
kunstiajaloolane, näituse kuraator
|
Oskar Hoffmann aastal 1867. |
Oskar Hoffmann sündis Tartus,
õppis 187277 Düsseldorfi kunstiakadeemias ja
avas seal oma ateljee. 1883 asus ta elama Peterburi, kus töötas
suure menuga ja suri 1912 Peterburi lähedases Novaja Derevnjas.
Mispärast oli ta loomingu põhisisuks eesti talupoeg
ning kas ta kujutas ärkamisaegset eestlast tõetruult?
Baltisaksa kunstniku Oskar Hoffmanni looming
on Eestis laialt tuntud. Talumeeste akvarell- ja õliportreed,
kõrtsilaua ümber vaidlevad ja kaarte mängivad
mehed, kõrge sügistaeva all liikuvad laadalised tuttavlikus,
valge kõrtsihoonega maastikus need pildid on juba
kooliõpikutest nii omaseks saanud, et Hoffmanni on isegi
kunstiajaloolaste poolt vahel ekslikult eestlaseks nimetatud.
Eesti Kunstimuuseumis Rüütelkonna hoones toimuv näitus
koondab kunstniku teoseid ja ühtlasi püüab kergitada
saladuskatet Oskar Hoffmanni isikult.
Üldiselt on teada, et Oskar Hoffmann sündis
Tartus 1851. aasta 24. jaanuaril (vkj), õppis 187277
Düsseldorfi kunstiakadeemias ja avas seejärel Düsseldorfis
oma ateljee. 1883 asus ta elama Peterburi, kus töötas
suure menuga ja suri 1912 Peterburi lähedases Novaja Derevnjas.
Kas ja mispärast oli ta loomingu põhisisuks eesti
talupoeg ning kas ta kujutas ärkamisaegset eestlast tõetruult?
Kes oli
Oskar Hoffmann?
Sellele küsimusele annab vastuse äsja üllitatud
kunstimuuseumi arhiivipublikatsioon, Ama Tõnissoni 1936.
aastal Tartu Ülikoolis kaitstud seminaritöö, milles
on kasutatud paljusid otseseid allikaid O. Hoffmanni õe
Malwine Arnoldi, kunstniku nooruskaaslase pastor Willingeni jt
suulisi teateid, dr H. Lohki poolt lahkesti kasutamiseks
lubatud O. H. isiklikkude paberite ja ülesvõtete kogu,
millise dr Lohk on päästnud Venest kodumaale jne.
Samuti muretses noorele kunstiajaloolasele Leningradist materjale
peakonsul A. Varma.
Selgub, et Oskar Hoffmann oli pärit põlisest saksa
käsitööliste perekonnast. Tema vanaisa oli Mecklenburgi
möldri poeg, kes noore pagarisellina sattus rännuaastatel
Tartusse ja abiellus siin 1811 ühe pagarmeistri lesega. Hoffmanni
isa, pagar, abiellus Tartus samuti pagarmeistri (Borcki) lese,
oma noorusarmastuse, kindameister Frischmuthi tütre Emilie
Auroraga. Näib, et just ema perekonnast päris kunstnik
kultuurihuvi ja auahnuse. Nii Emilie Aurora isa kui vend olevat
õliga maalinud ja ta ise ei puudunud üheltki
näidendi ettekandelt ning kontsertõhtult Tartus, eriti
ülikooli aulas. Pagariproua sõitis oma parimail päevil
tihti koguni kaks korda aastas oma hobustega Peterburi, et osa
võtta pealinna muusika- ja teatrielust. Kuni vanemate
eluaastateni tavatses Emilie Aurora veeta igal talvel ühe
kuu Peterburis, seda ajal, mil veel ühtki raudteed ei ühendanud
Tartut välisilmaga, kirjutab Tõnisson.
Lapsepõlv
Kunstniku lapsepõlvekodu, mille moodustasid neli maja Emajõe
ääres, paiknes Tartu kõige elavama ärikeskuse,
turu kõrval, kus ennelõunati võis näha
maamehi kaugelt ja ligidalt, Peipsi ja Võrtsjärve
kalureid ning lodjamehi, mitmekesisemaid talupojatüüpe,
kui vaevalt kuskil mujal. Külalisterohkes Hoffmannide
majas toimus kaks korda aastas, 1. jaanuaril ja teisel lihavõttepühal
suur ball, mis ületas tegelikult võõrustajate
majanduslikke võimalusi. Rahvarohkes, elavas keskkonnas,
ainsa pojana perekonnas kolme õe kõrval ilmselt
tähelepanuga hellitatuna kasvas tulevane kunstnik, keda ta
isa nägi äriettevõtte jätkajana. Ema suunamise,
kaasasündinud kunstialase andekuse ja kiiresti muutuva ühiskondliku
situatsiooniga, mis tsunftiprestiiþi mõttetuks muutis,
on aga seletatav see, et Tartu pagari pojast sai Peterburi Keiserliku
Kunstide Akadeemia vaba auliige (1884), kelle maalid, mis paljudel
Euroopa mainekatel kunstinäitustel tähelepanu äratasid,
olid pühendatud kodumaa ainestikule. Hoffmanni pillav ja
boheemlik elulaad Esimese maailmasõja-eelses Peterburis,
rahalised krahhid kõik see leiab väga vähe
vastukaja ta loomingus, mille peaosa on pühendatud Eesti
maastikule ja selle juurde kuuluvale talurahvale.
Looming
Esimesed kunstikatsetused olid teismelisena maalitud koopiad õlitrükireproduktsioonidest.
Paar aastat töötas Oskar Tartu foto- ja litograaf Karl
Schulzi ateljees, omandades muuhulgas teadmised fotograafiast,
mis tol ajajärgul olid maalijale peaaegu endastmõistetavad.
Peagi esines ta juba Tartu Käsitööliste Seltsi
näitustel maalidega ja 3. veebruaril 1872 immatrikuleeriti
Düsseldorfi kunstiakadeemiasse. Pärast antiigiklassi
pääses ta 1874 prof. Eduard von Gebhardti õpilaseks.
Ilmselt ongi prof Gebhardti teene, et Hoffmannist Eestimaa
Rembrandt sai, kuigi inimestena nad lähedast kontakti
ei saavutanud. Selleks olid käsitööliste keskkonnas
kasvanud, juba noorena boheemlike kalduvustega Hoffmanni ja tõsireligioosse
Järva-Jaani praosti poja, katoliiklikus Saksamaa piirkonnas
luterliku maalikunsti reformijana kuulsa Gebhardti maailmavaated
liialt erinevad. Ka Gebhardt maalis eesti talupoegi, ent ta ehitas
nende ümber eranditult piiblisüþeelised kompositsioonid,
tema monumentaalsuse taotlus ja fanatismiga piirnev hardus liitusid
erakordsete töö- ja pedagoogivõimetega.
Ka Hoffmann omandas süstemaatilise töövõime,
mis, baseerudes ta loomupärasele südamlikkusele ning
kaasasündinud värvimeelele, avas tee suurele elutööle,
millest Eestisse on jäänud vaid väike osake. Kummati
jäid ajaloolised, usulised, mütoloogilised süþeed
oma kõrgete ideaalidega Hoffmannile kättesaamatuiks.
Seevastu maastiku- ja meremaalija oskused, millele teda suunas
teine eestimaalasest Düsseldorfi professor Eugen Dücker,
arenesid suurepäraselt välja. Võib-olla ongi
see, et Oskar Hoffmanni looming nõnda rahvalähedane
oli, eesti kultuuriloole suureks võiduks. Tema maalides
sündis eesti ühiskonna läbilõige, alates
kihelkonna kohtunikust kuni kerjuseni Tartu turul, ning eepiliselt
väljendusrikkad maastikud.
|
|
|