|
Isamaaline kasvatus
kaksmeelsuse kaudu?
tekst: ANTS SILD
ANS
DAUMAN (DAUMANIS) ja ALBERT- AUGUST TIIMANN olid Narva punategelased,
kes tegid kõik selleks, et Eesti Vabariik ei saaks sündida.
Kaks tänavat kannavad nende meeste nimesid ja on usutav,
et seal elab inimesi, kellele EESTI VABARIIGI sünniaaastapäeva
tähistamine on ebameeldiv ja tülgastav kohustus. Kuidas
on õnnestunud vabariigi aastapäevadel heisata riigilipud
tänavatel, mis kannavad meie inimeste mõrvadega seotud
kommunistlike revolutsionääride nimesid?
K.a 16. veebruari Postimees teatab, tuues ära
Põhjarannikus ilmunud artikli Narva heiskab lipu
punamõrtsukate tänaval järgmist: Miks
Narva linnavõimud on siiani hoidnud au sees hirmu ja surma
külvanud punatimukaid, kes võitlesid EESTI VABARIIGI
iseseisvuse vastu, on segane ja selle küsimuse peale kehitatakse
vaid õlgu.
Jüri Tõnissonile, aastaid kommunistlike sümbolite
ja nimede ärakoristamise eest Narva linnavõimudega
vägikaigast vedanud Narva muinsuskaitse seltsi esimehele
on asi aga selge ta teab, et võitlus praeguste vöimumeestega
on lootusetu. Vana-Narva Seltsi esimehe Vilma Tallbergi arvates
on tänavanimede muutmist raske saavutada kuni Narvas püsib
senine mõtteviis. Ta toob näite: Pimeaias on ikka
veel püsti mälestusmärk Viljandi punasele kütipolgule!
Keskerakondlasest Riigikogu liikme Küllo Arjakase arvates
on Narva linnavõimud lihtsalt unustanud, et Narva tänavad
kannavad sobimatuid nimesid ning et nende muutmine on linnavõimude
pädevuses. Eespool väljaöeldud arvamused aga kinnitavad:
unustamisest ei saa juttugi olla ning omavalitsuse juhid nimesid
muuta ei soovi. Kulukuse argument ei ole tõsiseltvõetav.
Kas Daumani ja Tiimanni nimedega Narva tänavate pärjamine
on tõesti vaid kohaliku omavalitsuse probleem? Vaevalt
küll. Ennekõike tuleb seda pidada Eesti riigiasutuste
konkreetselt haridus- ja kultuuriministeeriumi põletavaks
teemaks. Kui koolitunnis on kõneaineks minu kodutänav,
siis peab laps ütlema, et ta elab Daumani või Tiimanni
tänaval ja õpetaja peab isikunimede taga peituva sisu
põhjalikult lahti seletama, nende elusaatust (Tiimann
sõja-revolutsioonikomitee üks juhte) ja tegevust (Dauman
kommuuni ajal Narvas peatimukas) kirjeldama, kommenteerima
ja õpilaste poolt esitatud küsimustele ka vastama.
Kuidas õpetaja seda antud oludes teha saab? Kas kultuuritöötaja,
kuulda saades, et tants käib Daumani tänaval, peaks
kohavalikut kiitma või laitma?
Lood sinimustvalgeis lipuehteis Daumani ja Tiimanni tänavatest
kõnelevad tegelikult millestki väga kohutavast. Ja
nimelt: taasiseseisvunud Eesti Vabariigis pole üldse võimalik
anda ausameelselt haridust ega korraldada usaldusväärselt
ka kultuurielu. Küll aga on siin võimalik kultiveerida
riiklikult heakskiidetud kaksmeelsust. Mida ka tehakse. Ja mitte
üksnes Narvas President autasustab vabariigi aastapäeval
(!) marksismi-leninismi tuntud teoreetikut JAAK ALLIKUT, Tartu
linnavalitsus üritas anda aukodaniku tiitli HILLAR PALAMETSALE,
mehele, kelle nime mainimine kutsub kuuekümnendate aastate
alguses rahvusliku vastupanuliikumise eest ülikoolist eemaldatud,
repressiivorganite küüsi antud ning asumisele või
sunnitöölaagrisse saadetud
inimestes ja nende perekondades esile õudusvärinaid.
Kas isamaalise kasvatuse kavad haridus- ja kultuuriministeeriumis
on endiselt jõus? Kes nende elluviimise eest vastutab?
|
|