|
Noorus peab hoidma üleval
rahva südametunnistuse hääle
Oskar Looritsa
kõne noorkotkastele jüripäeval 1955 Stockholmis,
mil eestlastel täitus paguluses esimene aastakümme.
Eesti Kultuurarhiiv Eksiilis jaoks on selle lindistanud
Sulev Tailo-Tiits, kes
arhiivi viis aastat tagasi Eestisse tõi. Arhiiv on üle
antud Eesti Rahvusarhiivi Filmiarhiivile.
Armsad mudilased ja noored ning lugupeetud
vanemad!
Kas olete mõtelnud kunagi põhjalikumalt
ja sügavamalt selle üle, et veel sada aastat tagasi,
aastal 1855 ei olnud Eestit kui poliitilist mõistet maailmas
olemas, vaid oli Vene Tsaaririigi kaks kubermangu, kus elas emakeelt
kõnelev maarahvas, kes ei osanud isegi ennast veel eestlaseks
nimetada, kuna aga tänapäeval on Eesti juba rahvusvaheline
probleem ja Eesti Vabariigi vägivaldset okupeerimist kommunistide
poolt mõistab hukka Ameerika Ühendriikide parlament?
Kas olete mõtelnud selle üle, et alles sada aastat
tagasi ei olnud terves maailmas veel mitte ühtainsatki eestikeelset
ajalehte ega ajakirja, kuna praegu neid on mitte ainult Euroopas,
vaid isegi Ameerikas ja koguni Austraalias? Kas olete mõtelnud,
et sada aastat tagasi mitte ainult teietaolised väikesed,
vaid kogu eesti rahvas, ka vanad inimesed, õppisid suure
innuga veel lugemist, kuna praegu mõistavad juba eesti
noored kirjutada nii hästi, et vanadel on lust lugeda? Ja
kas teate, kuidas õppisid sada aastat tagasi meie vanad
ja noored kirjutamist ja lugemist; kas teie, hundupojad, olete
kunagi kuulnud ja teate, mis asi on peerg? // Suurem jagu
eesti rahvast veel 80 aastat tagasi õppis ja töötas
alles peerutule valgusel.
Ja kui teil on praegu vaja naerda ja kihistada, kulla poisid,
mõtelge selle peale, et sada aastat tagasi mitte ainult
teietaolisi, vaid saksa mõisnik võis oma tuju ja
viha järele vabalt karistada iga eesti talupoega, olgu ta
nii vana kui tahes. // Meil rahvaluule arhiivis on sadu
andmeid selle kohta, kuidas mõisnik vihaga laskis vanad
mehed veriseks peksa, nii et nad ei saanud mõisast isegi
jalgsi koju komberdada, vaid omaksed, sõbrad, pidid neid
koju kandma. Ja siis köeti kiirelt saun kuumaks, viidi nad
lavale, et kuumas leilis nende kangestunud luid ja konte uuesti
pehmeks vihelda, siis nad said jälle jalad alla.
Mõtelge nüüd selle taustal natukene, noored,
järele, et kodukari lõpetati Eestis alles 1865 ja
jüripäeval 1868 alles lõppes teoorjus. Mõtelge
selle peale, milline vägitegu on meie vanavanemate kontos.
// Kui rootsi rahvas või isegi meie soome vennasrahvas
on võinud aastasadu vaikselt, rahulikult areneda, ennast
ette valmistada järjest hoogsamaks majanduslikuks, kultuuriliseks,
poliitiliseks tõusuks, siis eesti rahva hüpe orjusest
ja näljast, peerutulevalgusest ja suitsutarest on toimunud
vähema kui saja aasta jooksul. See on kangelaseepos, millega
meie vanavanemad on hakkama saanud.
Alles postipapa Jannsen ja tema tütar Koidula, alles Hurt
ja Jakobson sõnastasid eesti rahva ärkamise. Sõnastasid
eesti sünnisõnad, mida kuulateldi vaimustuse ja hardusega
ja mida teostati haruldase mehemeele ja entusiasmiga. See hüpe
orjusest ja pimedusest moodsa hariduse ja kultuuri päikesepaiste
kätte on olnud nii järsk ja nii suur, et meie tänapäev
ei kujuta ette enam seda suurt töökoormat, seda suurt
vaeva, seda suurt innustust ja tarmu, mis meie vanavanemad omal
ajal kõik läbi on elanud. // Kas meil kõlbab
siis praegu nii palju kelkida oma raskete olude ja tingimustega,
olgugi paguluses? Kas see on mingi vägitegu, võrreldes
sellega, mida meie vanavanemad on läbi pidanud elama? Kas
see on siis nii suur eneseohverdus või koorem meile, kui
me pagulastena peame vähemalt au tegema oma vanavanematele,
mitte neid häbistama oma allajäämise kõrkusega?
Aeg läheb edasi. // Teiegi muutute kord vanemateks
ja vanavanemateks. Ja ajaratas keerutab 1900 asemel 2000, keerutab
2055. Mõtelge juba aegsasti sellele, et kunagi tulevikus
küsitakse ka teie käest, // mis jää
olete teie murdnud? Mis au annate te oma rahvale? Kui uhked võidakse
olla teie pääle tulevikus?
Hispaania suur filosoof de Unamuno hoiatas
juba Esimese maailmasõja kumas, et iga inimene kogu oma
olemuses tervikuna, kõige oma ümbruse, hariduse, vaimsuse,
oma antud olude, tingimuste, ülesannetega kokku on ainukordselt
ajaloos esinev nähtus, mis sellise tervikuna iialgi teistmoodi
enam ei saa eksisteerida. Ainukordselt peab ta täitma selle
kohustuse, selle panuse, selle missiooni, mida aeg, olud, ümbrus,
tema vanemate, pere poolt päritud vaimsus talle kohustab.
// Ei saa kunagi vabandada olude, ümbruse ega oma sisemise
nõrkusega, kui see missioon peaks äparduma. Suure
vaimu tunnus on see, et olude trotsiks ja kiuste ta paneb end
ikka maksma. Ta leiab eneseväljendusteid, leiab oma vaimule
kiirgust ja saavutab seda. //
Teine Hispaania filosoof Ortega y Gasset hoiatas, et igal inimesel,
eriti aga kasvaval noorel, osutub tema kutsumuse, missiooni, elutöö
tunnetamise juures eriti hädaohtlikult üks suur riisiko,
mida ta nimetab alteratsiooniks. See tähendab, et inimene
sagedasti iseendale tähelepanematult, isegi vastu oma tahtmist,
otsekui nõrgana ümbruse mõjudele, unustab iseennast,
võõrdub iseendast, kaotab oma pere kaudu päritud
vaimsuse. Kaotab kultuurikontakti, seose endispõlvede jõureservidega
ja muutub äkki alter egoks, teiseks minaks. Siis ei ole enam
originaal, vaid on ainult selline tuhmunud, sagedasti ka armetu
koopia.
See teisenemise, moondumise, iseendast võõrdumise,
alteratsiooni riisiko ei ole sugugi ainult paguluses päevakorras,
seda hädaohtu kogeb iga inimene ikka ühel või
teisel kujul. Igal generatsioonil on omad võõrdumise
ohud. Ja siin vajame jällegi selgemaid kriteeriume, et meie,
olgu mistahes oludes, olgu mistahes ümbruses, olgu võõrsil,
olgu kodumaal raudeesriide taga, olgu orjatöölaagris
kuskil kaugel laiali mööda Venemaad, siiski tunnetaksime
oma missiooni. Tunnetaksime oma originaalset ülesannet, kutsumust
//ja püüaksime seda ka teostada.
Üks olulisemaid ja tähtsamaid kriteeriume
selleks on mõiste, mida eesti keeles väljendatakse
nii suurepärase sõnaga: s ü d a m e t u n n i
s t u s. Elav südametunnistus on Jumala säde igas inimeses,
mis annab meile otsekontakti vaimse printsiibiga kosmoses ja ütleb
ilmeksimatult ja hetkeliselt, silmapilkselt alati, mis on õige,
mis on kõver, mis on eht, mis on võlts, mis on heast,
mis on kurjast. Südametunnistuse ees ei saa ükski vingerdada
ega väherdada, ei saa keerelda ega tolmu keerutada, slikerdada,
manööverdada; ei saa ennast petta.
// Igaüks meist on valetanud. Igaüks teab, kuidas
see teda siiski häirib. Ka vana inimene, kui ta valetab,
ikka hetkeliselt tunnetab: mis sa nüüd tegid
see on ju võlts, see on ju vale?! Alles sealtpeale, kui
südametunnistus surnud on, muutub inimene küüniliseks
ja hoolimatuks oma valede suhtes. // Ja südametunnistus
ei ole mitte ainult individuaalne, see on ka ühiskondlikule
grupile, tervele rahvusele omane kollektiivne südametunnistus.
Me võime õigusega kõnelda eestluse südametunnistusest,
mis ütleb samuti täpselt, ilmeksimatult ja selgelt igaühele
ära, // mis on eestlusele auks, mis on häbiks.
Oma rahva ja riigi reetmine on häbiks ja kuritegu, selles
ei kahtle keegi. Et kaastöö okupantidele on lubamatu,
on südametunnistuses päevselge. Et võõraste
võimude ees kas rahaline kerjamine või igasugused
pealekaebused ja kohtuprotsessid, mis halvustavad ja laimavad
eesti rahvast ja riiki, on lubamatud, on meie südametunnistuses
jällegi päevselge.
// Südametunnistus ütleb meile pikema jututa,
et oleme ainukordsed oma perekonna, oma hõimu, oma rahvuse
esindajad nüüd, ajaloos, antud oludes, antud tingimusis.
Et peame täitma oma missiooni, oma ainukordse ülesande,
kutsumuse kõrgeima panusega, mis meil on võimalik.
Me peame taotlema seda igasugu kõverduseta, igasugu enesekaitse
ja vingerdamiseta, mis õigustaks taganemist ja loobumist.
Südametunnistus kohustab meid olema valvel ja küsib
meie käest teie käest, noored, ennekõike:
kas olete valvel jüripäeval? Kas olete jõulised
täitma oma kutsumust, oma elu- missiooni? Kas teete au oma
va- nematele ja esivanematele?//
Kui inimene töötab oma südametunnistuse
hääle järele, võib ta töötada
vaikselt, ei tarvitse üldse avalikkuses esineda, tähelepanu
endale tõmmata. Ta võib teotseda rahulikult, isegi
kui teda hurjutatakse ja kümnetuhande ärakadunu hulka
arvatakse. Tema südametunnistus on puhas ja kohusetunne siiras:
Kui hetk saabub, ta on jällegi aktivist ja valmis võitlema.
Mida rohkem aga koguneb südamehaavu, mida rohkem südametunnistus
hakkab kipitama ja sügelema, seda rohkem inimene vajab endakaitset,
peab esinema, selgitama, põhjendama, peab nagu leidma ka
kaaslaste seas arusaamist, samasugust seisukohta, samasugust toetust
oma hingehaavadele, oma pattudele eestluse südametunnistuse
ees. Ja sealt hakkavad peale igasugu avaliku elu variserlikud
jutud, simuleerimised, propaganda, võltsid noodid, kus
kummaliselt kõneldakse demokraatiast ja patriotismist,
nii et sageli piinlik on jälgida, millises vastuolus see
kõik on olnud mõnede enda minevikuga.
Teiselt poolt aga on ka võimata, et jätaksime avaliku
sotsiaaleetilise funktsiooni täitmata. Me vajame igal ajal,
ja seda vajavad kõik rahvad, oma südametunnistuse
hääle esindajaid ja kasvõi templi puhastajaid
//. See ülesanne ei ole kerge, liiati kui variserlik
front on tugev ja halvab avalikkust. Liiati kui traumaatilisi
hingepiinu on niivõrd palju, et nad muutuvad kollektiivse
kaitse objektiks. Sellepärast ei ole ka vanemalt põlvelt
loota, et tema suudaks seda funktsiooni täita, // see
on olnud alati nooruse üks õilsamaid ja suursugusemaid
ülesandeid läbi aegade. Noorus on olnud see, kes hoidnud
üleval oma rahvuse südametunnistuse hääle.
Kel on olnud julgust ja meelsust, aumeelt ja siirust alati võidelda
võltsi vastu, väära vastu, kõvera vastu,
kurja vastu. See on noorte võitlus ja vaim. See on noorte
siiruse, õilsuse ja nende sisemise suuruse tunnusmärk,
kuivõrd nemad on puhtad hingehaavadest ja kuivõrd
nemad suudavad teostada kasvõi templipuhastust, kui seda
on vaja.
Tavaliselt on // kollektiivse südametunnistuse
hääleks, sõnastajaks kui ka kehastajaks ja eeskujuks
iga rahva juures olnud tema eliit, vaimne juhtkond. Laiendatult
kogu haritlaskond. // Alles 20. sajand on toonud siin kahjuks
väga ränga murrangu ja pöörde, mida tänapäeva
filosoofid, niihästi usumehed kui ka eetikud, juurdlevad
põhjaliku hirmuga. Tänapäeva eliit ei tõlgitse
enam rahvuse kui terviku südametunnistuse häält,
vaid, vastupidi, häirib, rikub seda, võib seda isegi
halvata ja suretada halva eeskujuga. // Diktatuuri ja terrori
ideoloogia ei taha arvestada südametunnistusega ega eetiliste
printsiipidega, muudab need spekulatiivseks vahendiks, et ainult
oma egoistlikke huve rahuldada. Diktatuuri ja terrori all kannatanud
maad ja rahvad ongi kõige rohkem ohvrid oma rahvuse südametunnistuse
hävinemisel, nõrkemisel, sest nende eliit suuremas
osas on vastupidisele teele läinud ja paratamatult varem
või hiljem viib kuristikku oma rahvuse.
Seesama riisiko ähvardab ka eesti rahvast. Meie ei saa ütelda,
et meie eliit tervikuna oleks negatiivne. Märtrite ja liigheade
eeskujude kõrval on aga kahjuks siiski ka küllalt
negatiivseid kujusid, kes oma eeskujuga okupatsiooni ajal ei kõlvanud
teistele juhiseid andma, liiati veel teistele oma isikliku tegevusega
eeskuju pakkuma. See kurb nähtus kohustab meid tänapäeval
seda enam hoolitsema, et hingehaavad, need traumaatilised valud
ei jätkuks ega päranduks edasi nooremasse generatsiooni,
vaid ravitaks välja. Et noorem generatsioon paranedes võiks
uuesti siiralt ja puhtalt kuulutada, esindada, kaitsta, tõlgitseda
eestluse südametunnistuse häält.
Jüripäev tähendab eesti rahvatraditsioonis
kolimise päeva, suurt muutust koduses tööprotsessis.
Suurt muutust ka sümboolselt selles, et lõppes üks
periood, talv, ja algab kevadise töö periood. See sümboolne
perioodide vahetus olgu meile ka täna tähiseks, kui
me esimese pagulusaastakümne jätame jumalaga ja siirdume
uude, võibolla pikemassegi pagulaspõlve. Möödunud
aastate kogemus ütleb meile selgelt, et vanade päike
hakkab loojuma ja nooruse koit kumab. Ikka kiiremini saabub ja
läheneb aeg, kus noored peavad võtma üle vanade
funktsioonid. // Tähistagemgi täna sümboolselt
seda minekut ühest perioodist teise. Tõotagem jätkata
eestluse kontinuiteeti, olgu see võõrsil, olgu see
kodus raudeesriide taga, olgu see kus tahes. Tõotagem jätkata
seda oma ainukordse elumissiooni ülima panusena!
Me oleme võõrsil harjunud ennast natukene ülehindama
ja oma panust võibolla tähtsamaks pidama, kui see
on. Kas teie, noored ja vanemadki, olete küllalt süstemaatiliselt
jälginud, milline kangelasvõitlus toimub praegu raudeesriide
taga? Kas olete jälginud, millise ainukordse üksmeeleni
on jõudnud praegu kogu eesti rahvas kodumaal passiivses
vastupanus võõrale okupandile sellise sangarimeelega,
mis teeb au meie tänapäeva vanadele ja noortele. //
Kõige terrori, hukkamiste, kõige valjemagi orjatöölaagri
peale vaatamata kodumaa hoiab praegu selja sirgu. //
Läbi sugupõlvede pühitsetud
puhtuse ja siiruse traditsioon koos mehise vaimuga on säilitanud
eesti rahva ka kõige raskemate olude, orjuse kiuste ja
trotsiks. Tänapäeva orjus kestab juba viisteist aastat.
Meil on aga orjusest juba mitmesaja-aastane kogemus, mis praegu
on isegi meile kasuks ja õpetab kodumaad, kuidas uuesti
võidelda passiivselt, kuidas trotsida orjastajate tahet.
Ja seda tehakse kodumaal sellise üksmeelega, et meie pagulustülid
ja omavahelised vastuolud teevad häbi meile. // Au
kohustab meid olema võrdsed nende kangelastega, kes praegu
kodumaal, kes orjalaagris, kes laiali mööda Venemaad,
säilitavad eestluse vaimu. Sadade kaupa saadeti noori mehi
asustamata aladele uudismaid rajama, üles harima, ärge
kartke, et need mehed seal kaotavad oma vaimu! Vaikides nad lähevad
sinna, aga seda kindlamate ja teadlikumate eestlastena nad püsivad
ja tulevad ometi kord võitjaina koju. See signaal, mis
praegu kodumaalt tuleb, // kohustab ka meid paguluses hoopis
tugevamale endavalvsusele, kontrollile, niigi palju, kui me seda
seni oleme harjunud tegema.
Kodumaa eeskuju ei tarvitse olla hurjutuseks, see meenutab ainult,
et meie vaimne pärand, mis on kristalliseerunud aastatuhandete
jooksul, on saavutanud tugeva profiili, ta ei ole nii hõlpsasti
enam muutumas, moondumas, võõrdumas alter ego laadis.
Nõrgad kaovad, tugevad püsivad ja säilitavad
ikkagi eestluse.
Säilitavad just selleks, et teha au oma esivanemaile. Säilitavad
armastusest oma vanemate vas- tu. Säilitavad uhkustundest
kogu eesti rahva mineviku vastu.
|
|