|
K&E leksikon
tekst: Karl Kello
Kasutatud Eesti rahvakalendri materjale
Ahjusuu
Ahjusuud ei tohi tühjaks jätta. Kui leivad ahjust välja
võetud, visatakse kohe mõned halud puid ahju, et
ahju suud mitte tühja hoida. Sest ahi olla ükskord ütelnud:
Kes tema suud tühjaks ei jäta, selle kõhtu
ei jäta ka tema ial tühjaks.
Ahi on otsekui elus asi. Räägitakse ahju rinnast ja
ahju südamest. Ahjusuu on mingi maagiline avaus selle ja
teispoolse maailma vahel. Ahju ukseaugu kaudu saab tulevikku piiluda
kui asetada sinna peegel, võib näha, mis toimub
tulevikus, usuvad lätlased. Läti keeles samuti kui eesti
keeles nimetatakse ahju ukseauku nimelt ahju suuks. Andreseõhtul
jalgade vahelt ahjusuhu vaadates näeb läti neiu tulevast
peigmeest ahjust välja astuvat. Kui vaadata uusaastaööl
või täpsemini aastavahetushetkel ihualasti jalge vahelt
leivaahju põhja, näeb seal oma surma või pulmi
ette. Ahjusuus näitab end samuti tulevane peigmees
selleks tuleb vaadata sinna asetatud peeglisse jalgade vahelt
teise peegli kaudu. Uusaastaööl asetab tütarlaps
peegli reheahju ja süütab kummalegi poole küünla,
võtab ihualasti ning vaatab jalge vahelt peeglisse. Kesköötunnil
näitab ennast peeglis tulevane mees. Kui aga vaataja saab
uusaastaõhtul ahjus surma näha, siis ta sureb sel
aastal.
Kes elab ahju sees surm? Surm jätab endast jälje
maha. Maarjapääva ööse astu jälg
leede ja kui hommiku sellel teine kõrvas on, siis sured
see aasta ära. Kes selle teise jälje astub, ei ole teada
olla surm (Simuna).
Kes elab ahju sees kurivaim? Kurivaim sõidab meil
ringi leivalabida ja ahjuluuaga. Kuradi vastu tehti Lätis
ahjupandavale leivale rist peale. Uusaastaööl kell 12
ahju vaadates võivatki seal kuradit näha täpselt
keskööl olevat ta sääl ees. Ahjust võib
vana ise vastu vaadata: Jõuluöiti panevad tüdrukud
ikka peegli ahju ja küünlatule juurde, vaatavad siis
tagurpidi paljaste reite vahelt peeglisse, et kes vaatab säält
vastu, see on peigmees. Aga, sa mõistad, ühel neiul
vaadanud vastu vana (kurat) ise, teavad liivlased.
Ahjus teatakse elavat majaisand, kellele lätlased annavad
enne uudsevilja toiduks kasutama hakkamist oma osa, et tuleks
hea saak.
Ahjus põleb elutuli? Kui ahjus tuli praksub ja pillub sädemeid,
siis arvavad lätlased, et see on teade vanaemalt. Ainudel
oli tuli samuti vanaema võrdkuju. Ainude arvates pidas
vanaema eluaset ahjus.
Uusaastaööl jäetakse tuhka ahju ette. Kui hommikul
viivad jäljed tuhal ahju, siis keegi sureb sel aastal majalistest,
kui aga jäljed suunduvad ahjust välja, siis keegi sünnib,
teavad lätlased.
Puude ahjupanemisest sõltub, mismoodi sünnivad lapsed
ilmale, kas tuleb kerge või raske sünnitus. Ahju peab
puid panema jäme ots ees. Kui naine paneb puid ahju vastuoksa,
latv ees, siis sünnib tal ka laps vastupidi, jalad ees (Viires).
Inimene ilmub siia ilma teisest ilmast ning kaob sinnasamasse.
Ahi on juba ositi sealtilma isanda valdus.
|
Nõiad sõidavad luua
seljas. 15. sajand.
|
Ahjuluud
Luud on maagiline vahend, seda enam ahjuluud. Nõiad sõidavad
luua seljas. Luud pistetakse pihku lumememmele, mis on meil selle
kuju oluline eripärasus võrreldes muu maailmaga. Luud
pannakse ukse taha - kui luud ukse taha jätta, ei juhtu majas
õnnetust. Hästituntud asi on taevaluud. Tuul on taevaluud:
loodetuul on taevaluud, õhtane tuul on taevaluud ja põhjatuul
on taevaluud. Loodetuul pühib taevast, põhjatuul pühib
pilved. Loedtuul on taevaluud, keskhumiktuul on mere reha,
ütleb vanasõna.
Liivlased-lätlased usuvad, et kui jätta (ahju)luud ukse
taha jätta, ei pääse nõiad ega mustlased
ei pere äraolekul sisse. Mis tähendab, et saaremaine
omaaegne luudade ukse taga hoidmine polnud märgiks mitte
ainult pererahva kodusolematusest, vaid ka kaitseks kurjade jõudude
vastu.
Kui antakse kätte lumememmele, siis kaitseb see kodu vaenulike
vägede eest, kes iseäranis teatavasti talvepimedas ja
jõuluööl liikvel.
Luud kõlbab kasutada tarbliku sõiduriistana
nõiad sõidavad luua seljas. Ahjuluua ja leivalabidaga
sõidab ringi kurivaim ise, ahjuroobiga peavad sõda
tondid. Jõululaupäeva öösel pannakse ahjuluud
ja leivalabidas parde otsele, et kurivaim neid kätte ei saaks
ja nendega sõitma ei läheks (Risti).
Kui tahetakse saada hästi õnnelikuks ja et õnn
teda igal pool saadaks, selleks tuleb jõululaupäeva
öösel kella 12 ajal võtta ahjuluud ja sellega
pühkida õunapuu otsast endale pääle
(Halliste).
Ahjupealne, -alune
Ahjualune on tuntud kui üks kõva söömamees,
õgija. Pool härga korraga neelata poleks tal mingiks
eriliseks probleemiks, kuigi ise on vaid pöialpikku habemikku
poisikene. Ahjualune on allilma isanda võrdkuju, magu on
tal seega suur kui maapõu ise. Kusagil põranda all
asuvast täitmatust õgardist teab pajatada ka teistegi
rahvaste folkloor.
Ahju peal usuti asuvat lastehirmutis viruskundra. Võimalik,
et nimelt temale visati lapse piimahammas, öeldes, et võta-võta
puuhammas, anna mulle luuhammas. Lätis loodeti väljalangenud
hammast ahju või ahju otsa visates saada asemele juba raudhammas:
sealmail öeldi, et võta luuhammas, anna mulle raudhammas.
Ahikotus
Eisen on kusagil kirjutanud, et vanal ajal olnud igal talul oma
ahikotus kivivared, puudealused, taretagused. Ahikotuses
elanud vaimud, kes võinud tuua nii õnne kui ka õnnetust.
Igast andest, iseäranis uudseandidest pidi kõigepealt
ahikotusele viidama.
Aher- ehk ahivared olid kummituste kokkukäimiskoht ja kodukaitsevaimude
asupaik. Mulgimaa ahikotuses võime seega näha lihtsalt
ahju kohta (vrd kodukotus), s.o eelnevate põlvede eluaseme
koldepaika, millest ainult taretagune kivivare veel alles. See
aga, kellele ohverdati, keda toideti ja kelle heasoovlikkust taotleti,
oli kadunud põlvede leerahvas. Kes vanast harjumusest ootas
oma osa, kuigi maja oli peakohalt kadunud ammu juba.
Kodukolle
|
Kreeka kolde- ja ohvritulejumalanna
Hestia.
|
Kolle on keskne koht majas. Kolde juures
sooritati antiikajal nii perekonna ja hõimu kui ka riiklikke
poliitilisi kultustoiminguid (vrd kodukolle, riigikolle).
Kolle oli omal ajal püha paik, perekonna ja sugukonna ühtekuuluvuse
sümbol. Kolle osutus kogu maailma keskpunktiks, selle ja
teise ilma keskpunktiks ning üksiti ilmu ühendavaks
paigaks, kust ohvritule suits jumalani tõusis. Kolle ühendas
aegu ja inimesi, selle tuhka anti põlvest põlve
edasi isalt pojale ja vanast külast uude kui meeldetuletust
mäleta neid, kes enne sind selle tule ääres
istusid, tea, kuhu sa kuulud (Lintrop).
Lätlased panid uude majja asudes kõigepealt koldesse
leiba, soola või hõberaha, milles tuleb tõenäoliselt
näha ohvriandi koldejumalale. Ainude arvates võinud
koldes asuda vanaema. Kreeklastel oli kodukolde jumalannaks neitsilik
Hestia (kolle), Roomas Vesta. Kodukolle oli jumalneitsi
kultusepaik, seal ohverdati talle osa toidust. Seda jumalneitsit
peeti ühtlasi riigikolde jumalannaks. Vesta neitsid valvasid
muistse kombe kohaselt Vesta templis igavest tuld. Vesta tuld
peeti Rooma õitsengu sümboliks. Majast pelgupaiga
otsija anti koldejumalanna kaitse alla.
Meil on tuntud leemees, kes arvati elavat lee ehk kolde all ja
usuti tulevat majja esimese tule?tegemisega. Samuti teatakse-tuntakse
ka leelapsi: Jõululaupäeva ja neariõhta
pandud toiduasja leede, et anname leelastele koa süüa
(Juuru).
|
|