|
Jüriöö kutse:
teeme oma riigi?
tekst: Karl Kello
|
Pisut kronoloogiat
1225 Paavsti legaat rajab Viru, Järva, Harju
ning Mereäärse maal kirikuriigi. Saarlased pakuvad
end paavsti kaitse alla, neile lubatakse täielik vabadus.
1227 Paavstlik kirikuriik saab otsa. Ordu haarab
Tallinnas ja Põhja-Eestis taanlastelt võimu.
Vallutatakse Saaremaaa, uputatakse vaarao.
Saaremaa alistamisretk kujutab endast paavsti sõjakäiku.
Saarlased alistuvad Rooma paavstile mitte alistumis-, vaid
vasalliteedilepinguga.
1230 Paavsti legaat võtab Viru- ja Järvamaa
paavsti nimel oma valdusse, lubab eestlastele ja kuralastele
autonoomia. Kuralased annavad oma maad paavsti kaitse alla,
Püha Isa tagab neile igavese vabaduse. Kura kirikuriik
kestab vaevalt aasta. Ordu tungib Kuramaale ja sunnib tunnistama
Saksa ülemvõimu.
1233 Paavsti legaat üritab teha Tallinnast kirikuriigi
keskuse. Ordu tungib Toompeale ja tapab maha sadakond paavstimeelset
vasalli, hukkub eestlaste vanemaid.
1234 Paavst Gregorius IX tuletab meelde, et saarlaste
suhtes kehtib paavstlik ülemvõim.
1237 Kohalikud Kristuse Sõjateenistuse Vennad
ühinevad Saksa Orduga Liivimaa Ordu nime all. Kohalik
võim libiseb paavsti käest tasapisi Saksa Ordu
kõrgmeistri kätesse.
1249 Taani kuningas sooritab palverännaku Eestimaale.
Taani siinse poliitika aluseks saab Saksa rüütlite
eemalehoidmine.
1267 Kuralased lõpetavad vastupanu, sõlmivad
Liivimaa Orduga lepingu.
1283 Saksa Ordu alistab preislased. Preisi rahvas
ja preisi keel kaob ajaloo hämarusse.
1290 Zemgale alistub Liivimaa Ordule.
1291 Püha Maa langeb moslemite kätte. Liivimaast
saab väga tähtis palverännakukoht.
1299 Saarlased taganevad järjekordselt ristiusust.
Ordu vangistab läbirääkimiste sildi all Pöides
80 saarlaste esindajat. Saarlased esinevad oma saadikute
kaudu kaebusega ordu vastu paavsti ees.
1315 Ordu sõdib Saare-Lääne piiskopiga.
1324 Paavst Johannes XXII heidab Saksa keisri kirikust
välja. Saksa piiskopid ja kuurvürstid asuvad paavstivastasele
positsioonile.
1328 Sõda Riia linna ja ordu vahel.
1329 Taani kuningas ja Eestimaa hertsog Christoph
II tõotab pühalikult ja kirjalikult, et ei tema
ise ega tema järglased anna armastatud Eestimaad kunagi
ega mingil põhjusel käest ära.
1330 Riia linn langeb ordu võimu alla. Ordu
peab plaani, kuidas Tallinn
oma kätte saada.
1336 Tartu piiskop kroonib Rootsis kuningas Magnuse
ja kuninganna. Läbirääkimised Taanile kuuluva
Põhja-Eesti suursuguste ja Tallinna linna ning Rootsi-Norra
kuninga Magnuse vahel.
1338 Frankfurti riigipäev otsustab, et Saksa
keiser ei vaja paavsti kinnitust.
1341 Rootsi kuningas läkitab Tallinna raele
kirja, mis läheb tee peal väidetavasti kaduma.
1342 Paavst Clemens VI (13421352) asub
ametisse. Paavst lubab ristimärgi võtnud palverändureil
täita tõotuse Maarjamaale rändamisega.
1343 Jüriöö ülestõus.
Hukkub neli eestlaste kuningat. Ülestõusnute
viha näib kroonikute andmeil olevat suunatud sakslaste
vastu. Surnuks lüüakse väidetavasti igaüks,
kes sakslane on, seda nii mandri-Eestis kui ka Saaremaal.
1344 Ordu sõjakäik Saaremaale. Hukkub
saarlaste kuningas Vesse.
1345 Hukkub liivlaste kuningas. Ordu järjekordne
sõjakäik Saaremaale. Saaremaa alistatakse
lõplikult, aga siiski lepingulisel teel. Sakslased
kuulutavad hulga eestlastega sõlmitud lepinguid kehtetuks.
1348 Rahulolematud Põhja-Eesti vasallid avaldavad
ametlikult soovi, et Taani kuningas ja Eestimaa hertsog
peaks oma tõotust Eestimaad mitte kunagi käest
anda, maksaks ise ordule ära need õnnetud hõberahad
ja nõuaks maa tagasi. Paavst kinnitab Eestimaa müügi
ordule ja vabastab kuninga antud vandest, nõudes
talt pattude kahetsuse reisi Pühale Maale.
1419 üritab Taani-Norra-Rootsi ühiskuningas
Erik XIII vallutada Eesti ordult tagasi Taanile. Liivi sõja
ajal 1558 läkitavad saarlased kaks esindajat
Soome asehalduri hertsog Johani, pärastise Rootsi kuninga
juurde sooviga anda end Rootsi võimu alla.
1559 langeb Saaremaa Taani võimu alla.
1597 külastab Taani kuningas Christian IV Saaremaad.
1697 põleb Stockholmi kuningaloss, hävib
hulganisti Eestit puudutavaid ajalooürikuid, sealhulgas
materjale Jüriöö ülestõusu kohta.
Venelaste eest põgenedes haaravad rootslased mõni
aasta hiljem ühes kättesaadavaid ajaloodokumente.
Needki lähevad kõige kaduva teed, sedapuhku
vetehauda.
|
Jüriöötuled
teevad hinge ärevaks. On ka põhjust jüriööl
1343 alguse saanud ülestõusu käigus kaotasid
eestlased pikkadeks aastasadadeks võimaluse oma asjade
otsustamisel kaasa rääkida. Luhtus tõsine plaan
taastada kohalik kirikuriik, mis allus otse Rooma paavstile.
Kui president Arnold Rüütel
käis oma esimesel ametlikul välisvisiidil Soomes, väitis
ta Turu ülikoolis esinedes 21.11.2001, et Eesti riik võinuks
sündida juba Jüriöö ülestõusu
aegu: Just 1343 oli see aasta, mil Eesti erinevad hõimud
seisid väga lähedal ühtse rahva enesetunnetuse
tekkimisele ja ainult õnnetu juhus soomlaste abiväe
jõudmise takerdumine võttis võimaluse
Eesti riigi sünniks juba 658 aasta eest. Poliitikute
ekstravagantsustega hellitatud ajakirjanikud ja lugejad mõtlesid
küllap, et jälle üks riigimehe katse upitada ennast
kõrgemale oma varjust. Et mingi mäss, mis see niiväga
ikka ära ei olnud.
Mida võis Rüütel Eesti riigi all tegelikult silmas
pidada? Jüriöö ülestõusus peitub kahtlemata
ühtteist niisugust, mille peale esimesel pilgul ei tule.
Jüriöö lugu pole veel kindlasti mitte lahti kirjutatud.
Miks näiteks astusid saarlased üles alles kolm kuud
hiljem, kui ülestõus mandri-Eestis oli läbi kukkunud
ja neli eestlaste kuningat tapetud?
Kohalik
kirikuriik
Kõige tõenäolisemalt pidas president Eesti
riigi võimaluse all silmas eestlastele suhtelist iseseisvust
tagavat kirikuriiki.
Jüriööl 1343 alguse saanud ülestõus
haaras põhiliselt omaaegse kirikuriigi alasid, jaagupipäeval
ühines sellega ka Saaremaa. Näib nii, et luhtus tõsine
plaan taasteostada kohalik kirikuriik, mis allus otse Rooma paavstile.
Eestlastel kadus pikkadeks aastasadadeks võimalus oma asjade
otsustamisel kaasa rääkida.
Paavstlik kirikuriik on kirikuajaloos ainulaadne asi. Paavstiriigi
all mõistetakse tavapäraselt teokraatlikku riiki Kesk-Itaalias,
pealinnaks Rooma, aluseks paavsti maavaldus. Aastal 1201 saavutas
paavst Innocentius III (11981216) kirikuriigi sõltumatuse
Saksa-Rooma keisri ülemvõimust. Umbes samal ajal pühendas
ta Vana-Liivimaa ametlikult neitsi Maarjale, kuulutades selle
Ema maaks (Terra Matris, Terra Mariae, Terra Mariana) samuti kui
Palestiina on Poja maa (Terra Filii). Innocentius III kinnitas
pattude täielikku andestamist Liivimaa ristisõdijaile
ja võrdsustas uuesti Liivimaa palverännaku Jeruusalemma
teekonnaga. Aasta enne oma surma, 1215, teatas ta Lateraani kirikukogul
neljasaja patriarhi, kardinali ja piiskopi ning kaheksasaja abti
palge ees: Nagu poja maad, nõnda ka ema maad püüame
me alati oma isaliku hoolitsemise innuga edendada (Henriku
kroonika, XIX,7).
Paavst Innocentius III ajal tõusis Püha Tooli ilmlik
ja vaimulik võim kõrgpunkti. Innocentius väitis,
et nõndasamuti kui kuu saab oma valguse päikeselt
ja üksnes peegeldab päikesevalgust, pärineb ka
kuningavõimu hiilgus paavsti autoriteedilt. Katoliiklikus
taevas on kaks valgusvalitsejat suurem valgus valitseb
inimeste hinge üle ja vähem valgus inimeste ihu üle.
Miks otsustas Rooma paavst võtta need maad siin kauges
kolkas oma otsese võimu alla? Kohaliku kirikuriigi asutamise
põhjusi tuleb tõenäoliselt otsida samast valdkonnast,
miks pühendati Vana-Liivimaa neitsi Maarjale.
Eestlaste tavaõigusel ja administratiivkorral põhineva
kirikuriigi rajas aastal 1225 paavsti legaat Guillelmus (Modena
piiskop ja paavstikoja endine asekantsler), kes võttis
Viru, Järva, Harju ning Mereäärse maa paavsti võimu
alla, määras kohalike vanemate hulgast ametisse vanemad
ja kohtunikud. Ka saarlased pakkusid end paavsti kaitse alla
neile lubati täielik vabadus. Kuid paari aasta pärast
haaras ordu Tallinnas ja Põhja-Eestis taanlastelt võimu,
vallutati Saaremaa.
Kui ülestõusnud maarahvas valis endale neli kuningat,
siis seati tõenäoliselt üks kuningas iga osavõtva
Vana-Eesti maa etteotsa. Saarlased valisid Jüriöö
ülestõusu käigus endale samuti oma soost kuninga,
nimega Vesse, kes hukati orduväe sõjakäigu ajal
Saaremaale 1344. Omal ajal oli Saaremaastki tahetud ilmselgelt
teha selle kirikuriigi osa. Saaremaa alistamisretk 1227 kujutas
endast paavsti sõjakäiku kõige ees kanti
paavsti lippu. Ristiretk Saaremaale toimus viitselegaat Johannese
juhtimisel kirikulipu all. Saarlased alistusid Rooma paavstile
mitte alistumis-, vaid vasalliteedilepinguga.
Kohalik kirikuriik pidas vastu mõne aasta, kadudes ajaloo
näitelavalt ordu aktiivse sõjalise vastutegutsemise
tõttu. Siiski veel aastal 1233 üritas uus legaat teha
Tallinnast paavstiriigi keskuse. Ordu aga tungis Toompeale ja
tappis maha sadakond paavstimeelset vasalli, hukkus hulganisti
eestlaste vanemaid. Järgmisel aastal pidas paavst Gregorius
IX vajalikuks meenutada, et saarlaste suhtes kehtib paavstlik
ülemvõim.
Mälestus suhtelist iseseisvust pakkuvast kirikuriigist võis
Jüriöö ülestõusu aegu veel tõepoolest
elav olla. Kauge kaja sellest näib säilinud tunduvalt
hiljemgi. Nimelt kirjutab kroonik Balthasar Russow 14. sajandi
lõpu kohta käivas tekstilõigus, et Harju ja
Viru aadlikele kuulunud omal ajal oma maa ja mõisa piires
erakordne võim ja voli, sh oma mõisakohus, kus aga
otsust ei langetanud mitte aadlimehed, kes küll kohal istusid,
kuid otsuse langetamisel hoopis vaikisid, sest kõige
vanematel talumeestel tuli maa vana kombe kohaselt õigust
mõista ja otsus kurjategija kohta teha. Paavsti legaadi
poolt ametisse seatud kohtunike õigusjärglased?
Miks tõusti
üles nimelt jüriööl?
Eesti rahvatraditsioonis on Jüri suvetooja. Jüripäev
on esimene suvepäev, looduse ärkamise püha. Jüripäevast
muutuvad ööd valgeks. Jüripäeval sobib alustada
uut elu, siis vahetatakse elukohta. Uude kohta minek jäi
jüripäeval ainult siis katki, kui see juhtus esmaspäevale
või reedele, mis pahad päevad. Jüriööl
alustab mets kasvamist. Suuri puid võib ainult jüripäeval
istutada, siis lähevad kasvama. Jüripäeval avaneb
ilm uuele elule, loodus läheb lahti, kari lastakse välja.
Maa ärkab surmaunest kuni jüripäevani on
maa hingamata, mürgine. Enne jüripäeva ei tohi
paljajalu käia, iseäranis käib see tütarlaste
kohta, sest kõht minevat karvaseks ning kasvavat suureks
ette. Sigivusmaagiliselt on see soodne aeg. Poistele antakse luba
öösiti julgesti tüdrukute juures käia.
Draakonitapja ja süütu neitsi päästja Püha
Jüri legendi oli kristlik kirik mõtestanud ümber
ristiusu sümboolse võiduna kõige kurja üle.
Kui üles tõusti jüriööl, siis astuti
sümboolselt vastu kõigele kurjale ja pimedusejõududele.
Maarahvas ja linnakodanikud heitsid end üheskoos Püha
Jüri kaitse alla. Püha Jüri oli muide ka Tallinna
Mustpeade vennaskonna, linna kaitsjate, algne kaitsepühak.
Nõndasiis tõusti üles jüriööl
1343. Maarahvas valis endale neli kuningat ja lõi mehi
rüütleiks. Krooniku sõnul tapnud eestlased kõik,
kes polnud nende soost ega rääkinud nende keelt
maasoost ja maakeelseid vasalle seega ei puudutatud. Välis-Eesti
ajaloolase Edgar V. Saksa hinnangul oli tol ajal veel vähemalt
iga kolmas Harju ja Viru aadlikest-vasallidest etniliselt eesti
päritolu. Harju ja Viru vasallid olid end juba aastal 1259
nimetanud vasallide koguks universitas vasallorum
, mis tähendas nende koondumist rüütelkonnaks.
Taani kuningas ja Eestimaa hertsog oli läänistanud neile
eestlastele (lantvolc Eisten), kes teda teenisid ja maad kaitsesid,
maaomandit. Läänimehi kutsuti kuninga meesteks (des
kuniges man) olnud julged mehed, uhked oma mõõkadele.
Jüriöö ülestõusu peetakse eestimeelsete
ja eesti soost vasallide ning Tallinna kodanike poolt organiseeritud
ja koostöös rootslastega läbi viidud aktsiooniks,
mille eesmärgiks vältida ähvardavat ohtu Taani
kuninga käest Saksa keisri või ordu võimu alla
sattuda. Kuigi Taani kuningas Christoph II oli veel kümmekond
aastat tagasi pühalikult ning kirjalikult tõotanud,
et ei tema ise ega tema järglased anna armastatud Eestimaad
mitte kunagi ega mingil tingimusel käest ära, ei suutnud
ta oma tõotust pidada.
Kohalikud vasallid ja Tallinna kodanikud tahtsid nähtavasti
minna Rootsi kuninga alla lootuses säilitada võim
ja privileegid. Need ringkonnad aga, kes valisid endale neli kuningat,
soovisid tõenäoliselt taastada endist kirikuriiki.
Kirikuriigi taastamislootusele näib vihjavat ka asjaolu,
et Lundi peapiiskopile alluv Tallinna piiskop Olavus suundus koos
nelja maasoost kuningaga Paidesse ordumeestega läbirääkimistele.
Mis tal sinna muidu koos maameestega asja oleks olnud?
Ei julgeks küll väita, et Kristuse asemik sel ajal oma
võimu tipul seisnuks, pigem otse vastupidi, aga igatahes
polnud paavst Jumalaema maad unustanud. Sama aastasaja keskpaiku
lubas paavst asendada palverännaku Palestiinasse Maarjamaa
teekonnaga, väidetavasti olnud ta informeeritud ka Jüriöö
ülestõusust. Kas paavsti üleskutsel Maarjamaale
minna võis kirikuriigi taastamisega mingi seos olla? Kas
võime selles tõotuses näha konkreetset sisu
võibolla polnud kohaliku kirikuriigi idee tõepoolest
veel maha maetud?
Jüriöö ülestõusu valmistati väga
pikaajaliselt ja üksikasjalikult ette, sellele pidi olema
eelnenud tõhus diplomaatiline tegevus. Rootsi kuninga alamad,
Turu ja Viiburi foogtid, ei tulnud eestlastele appi kindlasti
mitte omal algatusel ega ka ilma kuninga konkreetse käsuta.
Juba aastal 1336 olid Põhja-Eesti suurnikud ja Tallinna
linn lähetanud saatkonna vastkroonitud Rootsi-Norra kuninga
Magnuse juurde, kuninga saadikud tulid omakorda Taani linna Tallinna.
Rootsi kuninga kroonis muide Tartu piiskop.
Aastal 1341 oli Rootsi kuningas saatnud Tallina raele kirja, see
läinud tee peal kaduma. Taani asehaldur Tallinnas koos põhiliselt
eesti soost vasallidega koostas kuninga kirja tooja õnnetu
vangikukkumise kohta ametliku akti. Tagala kindlustamine? Kas
kuninga läkitus sisaldas midagi niisugust, mida peeti targu
paremaks ametlikult üldse mitte kätte saada?
Kohalikud
kuningad
Neli eestlaste kuningat koos Tallinna piiskopiga ilmusid Jüriöö
ülestõusu alguspäevil ordumeistri, Viljandi ja
Riia komtuuride, Järva foogti ning teiste tähtsate orduisandate
juurde kõnelustele Paidesse. Esialgu võeti neid
kui võrdväärseid läbirääkimispartnereid.
Kas nende selja taga võis seista paavsti tahteavaldus,
mida kehastas Tallinna piiskop? Kas Paidesse tuldi lootuses taastada
endisaegne kirikuriik omaaegsetes nelja Vana-Eesti maa piires?
Läbirääkimistele saabunud kuningad tapeti moraali-
ja õigusnormide vastaselt. Ordu oli hiljem aastatepikku
sunnitud paavsti ees õigustama oma tegevust.
Eestlastele pealesunnitud pealahing toimus 14. mail. Surmati eestlaste
peamehed (principal Eesten) ja tapmise alustajad (anfenger des
mordes) hävitati kättesaadav maasoost ülikkond?
Toimusid olulised muutused vasallkonnas kõrvaldati
mitmed mehed Taani juhtivatest vasallidest. Ajavahemikus 11.05.16.05.1343
kadus näiteks ajaloo näitelavalt Taani viitseasehaldur
Bertram v. Parenbeke, eesti soost seegi mees.
Saatuslikult hilinedes jõudis Tallinna alla Viiburi foogt
Johannes Gotaeson suure väega (18. mai), päev
hiljem Turu foogt Dan Niclisson. Päev pärast kaotatud
suurlahingut ja seega enne rootsi vägede kohalejõudmist
otsustas Taani kuninglik nõukogu ja vasallkond anda Eestimaa
kuni tagastamiseni ordumeistri kaitse alla. Tallinna alistumislepingu
allkirjastasid 20 meest neist 10 olnud eestlased, 9 sakslased
ja üks taanlane.
Ülestõusu tulemusel läks Tallinna linn ordu kätte.
Kadus maarahva viimne võimalus oma asjade otsustamisel
kaasa rääkida. Ordu oli oma eesmärgi saavutanud.
Meister Burchard oli palju selle üle aru pidanud, kuidas
ta võiks Tallinna ordu kätte saada, tõdeb
kroonik tagasihoidlikult. Riia linn oli langenud ordu valdusse
juba mõni aasta varem. Ülestõusu kurblooline
lõppvaatus jõudis kätte aastal 1345, kui Saaremaa
alistus orduväele lõplikult, ent siiski lepingulisel
teel. Saarlased kaotasid oma eriseisundi. Sakslased kuulutasid
hulga eestlastega sõlmitud lepinguid kehtetuks.
Taani kuninga
patutegu
|
Püha Jüri võitleb
oma võitlemisi Tallinna vana vapi värvides.
Maal Niguliste kiriku peaaltari parempoolse välistiiva
välisküljelt.
H. Rode, 1481.
Tallinna vana vapp, valge
rist punasel põhjal, oli algselt Kristuse märk
ja Tallinna Püha Ihu Gildi vapimärk. Valge rist
punasel põhjal ilmestab ühtlasi Taani lippu, s.o
maailma vanimat riigilippu. Legendi järgi ilmutas Taani
lipp ennast esmakordselt Tallinnas, kukkudes aastal 1219 taevast
alla ja päästes Taani kuninga ning tema vapra väe
kindlast hukatusest eestlaste käe läbi.
|
Jüriöö ülestõusu
tulemusel müüs Taani kuningas ja Eestimaa hertsog Põhja-Eesti
koos Tallinna linnaga ordule maha. Kui meister Burchard oli palju
selle üle aru pidanud, kuidas ta võiks Tallinna ordu
kätte saada, siis meister Goswin von Herikel läheb see
korda mees ostab Harju- ja Virumaa koos Tallinna, Rakvere
ja Narva linnustega kuningas Valdemari käest ca nelja tonni
hõbeda (19 000 Kölni marka) eest ära.
Rahulolematud Põhja-Eesti vasallid avaldasid 1348 ametlikult
soovi, et nende hertsog peaks oma tõotust Eestimaad mitte
kunagi käest anda, maksaks ise ordule ära need õnnetud
hõberahad ja nõuaks maa tagasi. Paavst kinnitas
Eestimaa müügi ordule ja vabastas kuninga antud vandest,
nõudes talt pattude kahetsuse reisi Pühale Maale.
Tegemist polnud siiski mitte ainult endise kirikuriigi aladega,
mis Taani kuningas maha müüs, vaid ühtlasi olulise
osaga Jumalaema maast. Pühalikust tõotusest võis
kuninga lahti teha üksnes Kristuse asemik maa peal. Jumalaema
maa mahamüümise eest pidi kuningas tegema patukahetsusreisi
Poja maale Palestiinasse.
Võimalik tahe taastada paavstlik kirikuriik oli määratud
jääma siiski üksnes sooviks. Aeg oli otsa saanud,
paavsti ilmalik võim siinsete maade üle oluliselt
vähenenud. Frankfurti riigipäev oli juba aastal 1338
otsustanud, et valitud Saksa keiser ei vaja paavsti kinnitust.
Miks aktiviseerus
Saaremaa nii hilja?
Nõndasiis tõusid saarlased üles kolm kuud hiljem
jaagupipäeval. Miks nii hilja? Mandrimaised kuningad olid
ammu tapetud, ülestõus tegelikult läbi kukkunud.
Saarlastel polnud tegelikult nagu erilist põhjustki asuda
sõjateele. Neil oli säilinud olulisi vabadusi. Asi
muutus nähtavasti kriitiliseks siis, kui Tallinn ja Põhja-Eesti
langes ordu võimu alla. See oli otsene ähvardus ja
viide tulevasele saatusele. Kas saarlased üritasid sundida
paavsti sekkuma, et kehtestada ametlikult aktsepteeritav paavstivõim?
Mälestus 99 aastat tagasi kehtinud paavstlikust ülemvõimust
oli säilinud. Saarlased ei allunud ordule. Pidevalt tõusti
üles. Näiteks aastal 1255 sõlmis ordumeister
Anno saarlastega järjekordse rahulepingu. Saaremaal maksis
kirikuseadus ainult mihklipäevast kuni paastuni. Kuus aastat
hiljem oli ordumeister taas sunnitud tungima usust taganenud Saaremaale
ja sõlmima saarlastega uue rahu senistel tingimustel.
Ordu ise kaotas samal ajal oma väärikust. 13. sajandi
keskel vabastati ordusse astujad kõigist senistest süütegudest.
Kohalike Kristuse sõjateenistuse vendade sekka sattus seiklejaid
ja kurjategijaid.
Loomulikult ei saa välistada ka labast provokatsiooni saarlaste
ärgitamiseks üles tõusma. Ordul oli väga
vaja saada Saaremaa oma kätte, nagu see oli õnnestunud
Riia linna ja Tallinnaga. Üsna kindlasti ei pruukinud saarlased
ka teada, et aeg on ümber saanud paavst kaotanud võimu
Saksa keisri üle ja kirikuriik muutunud taastamatuks.
Vesse, viimane vaarao
Saarlaste kuninga kohta kipub käsi kirjutama Vesse,
viimane vaarao. Sest kolm-neli põlvkonda tagasi, aastal
1227 oli Saaremaal kroonik Henriku teatel üks vaarao juba
uputatud resp. kustutatud. Kuningas Vesse eriseisund nähtub
ka sellest, et teda nimetatakse kummaski meile kättesaadavas
kroonikas, Marburgi Wigandi ja Hermann Wartberge omas, nimepidi.
Tema hukkamismoodus oli küllaltki erakordne mehel
väänatud jalad välja ja ta poodud üles küünarnukke
pidi. Marburgi Wigand kirjutab: Nimelt enne seda olid saarlased
valinud endale oma soost kuninga, nimega Vesse, kes sealsamas
vangi võeti ja kõvasti kinniseotuna küünarnukke
pidi üles poodi. Hermann Wartberge lisab, et saarlaste
kuningas nimega Vesse poodi piiramismasina külge pärast
seda, kui tal jalad olid välja väänatud. (Vt Bartholomäus
Hoeneke Liivimaa noorem riimkroonika (13251348). Tallinn,
1960; lk 107, 135).
Mida see jalgade välja väänamine ja küünarnukke
pidi poomine peaks õieti tähendama? Igatahes oleks
see kohalikus ajakohases kontekstis võrdlemisi eriskummaline
hukkamisviis. Sest näiteks neli eestlaste kuningat raiuti
tükkideks, samuti raiuti aastal 1345 liivlaste kuningal pea
maha. 1560 aga, maarahva viimase suure ülestõusu aegu,
kisti eestlaste poolt kuningaks seatud sepp neljaks.
Kas Vesse väitis enda olevat päikseliste soost? Kas
jalgade väljaväänamine sisaldab endas vihjet põlvist
põdevale päikselisele? Eks ole ju sellesama Karja
kiriku lae all, mille lõuna- ja põhjaportaalid Jaagupipäeva
ülestõusu käigus kannatada said ja kus läheduses
lahinguid peeti, veel tänase päevani näha katkestatud
jalaga päikesesümbol? Müütilisi päikselisi
tegelasi usutavasti tuli ega raud ei võta. Nemad põhjustavad
ränga ihuvea ise, näiteks soome Kaleva poeg Väinämöinen
löönud ise endale tulise kirve põlveluusse, eesti
Kalevipojal raiunud ta oma kuldne mõõk jalad põlvist
saadik alt.
Päikselise verd ei valata. Kuivõrd ka Vesse verd ei
lastud voolata, meenutaks tema hukkamisviis pigem viimase inka,
Päikese lihase poja ja elava jumala, otsa 13. inka
Atahualpa kägistati aastal 1533.
Vesse jalgade väljaväänamise ja küünarnukke
pidi ülespoomise puhul on aga tegemist tavalise vääritimõistmisega.
Ajalooprofessor Enn Tarvel väitel on Hermann Wartberge ja
Marburgi Wigandi tekst eesti keelde lihtsalt valesti tõlgitud
saarlaste kuningas Vesse poodi jalgupidi, nagu oleks ka
loogiline oletada.
|
|
|