|
Siseministeeriumis kehtivad
nõukogudeaegsed piirangud
tekst: K&E
|
Uurijatel on tulnud osta
huvi pakkunud mikrofilme USA-st mormooni kirikult, olgugi,
et samadest personaalraamatutest kopeeritud mikrofilmid
seisid Toompea lossis. Mikrofilmide tegemist finantseerisid
aga mormoonid, kes kinkisid lisaks ka kaasaegse lugemisaparaadi.
Mõlemad seisavad kasutult ja koguvad tolmu. Arenenud
riikides isegi Venemaal, liiati Euroopas on
kõik piirangud genealoogilistele allikatele maha
võetud ning juurdepääs arhivaalidele vaba.
Olukord, kus üks ametkond istub avalike arhivaalide
otsas ja ükski uurija sinna ligi ei saa, on ennekuulmatu,
rääkimata seaduste rikkumisest.
Milles on asi?
|
Siseministeeriumi Rahvastiku
Toimingute Osakonna (endine Perekonnaseisuarhiiv) arhiivis säilitatavad
19. sajandist pärinevad meetrika- ning personaalraamatud
on avalikud arhivaalid, ent kümme aastat kestnud lahkarvamuste
tõttu kahe ametkonna, Siseministeeriumi ja Rahvusarhiivi
vahel ei saa uurijad kasutada ei olemasolevaid mikrofilme ega
originaale.
Mikrofilmid
ja printer koguvad tolmu
Siseministeeriumi Rahvastiku Toimingute Osakonna valduses on kirikuraamatud
alates 1834. aastast. Samuti ka personaalraamatud, mida hakati
pidama 1850ndatel aastatel luteri kiriku eestvõttel, et
massilise õigeusku siirdumise ajal oma koguduste liikmete
üle täpsemat arvestust pidada. Et kirja pandi perede
kaupa kõik luterlased, on personaalraamat hindamatu allikmaterjal
igale uurijale. Lisaks neile on RTO valduses ka teiste Eestis
eksisteerinud konfessioonide materjalid, samuti perekirjad, mida
hakati pidama 1926. aastast, veel ka kartoteek ning toimikud nimede
eestistamise kohta.
Eesti Vabariigi ajal oli juurdepääs neile materjalidele
vaba. Nõukogude ajal loomulikult mitte, kuigi praeguse
nimega Eesti Ajalooarhiivis Tartus sai ka siis kirikuraamatuid
lugeda ning põhiosa koguduste arhiivist asubki just seal.
Laulva revolutsiooni turvil kopeeriti personaalraamatud mikrofilmidele.
Kopeerimist finantseeris Viimse Aja Pühakute Jeesuse Kristuse
kirik (mormooni kirik). Pärast kopeerimise lõpetamist
jätsid mormoonid Eesti suguvõsauurijate tarbeks maha
täiskomplekti mikrofilme koos kaasaegse lugemisaparaadiga.
Kingitus jäi Siseministeeriumi valdusse. Suguvõsauurijad
personaalraamatute koopiatele juurdepääsu ei saanud,
originaalidest rääkimata. Uurimistöö korraldamiseks
hakkas Eesti Genealoogia Selts USAst mikrofilme ostma. 1990ndatel
aastatel kogus selts liikmetelt raha ja ostis mormooni kirikult
mikrofilme. Üks filmirull maksis 30 USD (ca 525 krooni).
Kokku on mikrofilme ostetud 52 koguduse kohta, see on alla poole
luteriusu kogudustest. On tekkinud ebanormaalne olukord, kus ainus
võimalus Eestis asuvaid avalikke arhivaale kasutada on
vaid välisriigist eraõigusliku juriidilise isiku poolt
ostetavate mikrofilmide näol. Praeguseks on selts edasisest
mikrofilmide ostmisest loobunud, sest mis mõtet on neid
dollarite eest osta, kui need on Eestis olemas ja seisavad kasutult?
Siseministeerium
püstitas uurijatele barrikaade
1991. aastal paotas Siseministeerium korraks uksi ka uurijatele,
2 rubla eest tund sai materjale kasutada. Siis algas omandireform
ning töörohkuse tõttu ei olnud võimalik
uurijaid teenindada, hiljem enam uksed ei avanenud, v.a mõni
üksik erandjuhtum. Aprillis 2000 toimus Siseministeeriumis
nõupidamine, millest võtsid osa rahvastiku asekantsler
Tiit Sepp, rahvastikutoimingute osakonna juhataja Kersti Hiedel,
arhiivibüroo juhataja Svetlana Toots ja EGeSi juhatuse esimees
Kalle Kesküla. Lepiti kokku, et juurdepääs personaalraamatutele
avaneb pärast arhiivi kolimist Toompealt Pikale tänavale.
Rahvustoimingute osakond sai sügisel 2000 küll kaasaegsed
hoidlad ja liikuvad riiulid, aga genealoogiliseks uurimistööks
püstitas ministeerium üha uusi barrikaade. Ruumi, kuhu
algselt kavandati lugemisaal, paigutati tööle hoopis
ametnikud. Väidetavalt ruumipuuduse tõttu.
Parem oma
ambitsioonidele Euroopast mitte tuge otsida
Asekantsler Tiit Sepp informeeris seltsi Eesti seadustest, mis
keelavat juurdepääsu genealoogilistele arhivaalidele.
Ta palus Euroopa kogemust uurida, kuidas Andmekogude seadus, Arhiiviseadus,
Avaliku teabe seadus ja Isikuandmete kaitse seadus oma piirangutega
suguvõsauurimist üldse võimaldavad. Oma järelepärimisele
sai Kalle Kesküla Rootsi genealoogilt Peeter Grünbergilt
vastuseks, et Rootsil on pikk traditsioon igal isikul on
õigus avalikule teabele juurde pääseda ja institutsioonid
peavad kaasa aitama, et isik saab kätte, mida ta tahab. Informatsioon
isikute kohta on vaba, iga isiku kohta saab avalikku teavet, näiteks
aadress, isikukood, lapsed, vanemad, tulumaksu suurus, millal
ja kus on ristitud, leeritatud, abiellunud, lahutatud, surnud,
töötanud etc. Loomulikult on ka seal seadusega reguleeritud
piiranguid, mida ei saa avaldada ning enne info edastamist kontrollib
perekonnaseisuametnik selle üle.
Oma e-kirja lõpetab hr Grünberg küsimusega: Demokraatia
küsimuses oleks hea teada saada, kuidas perekonnaseisuametid
põhjendavad, et teid mitte sisse lasta või teile
mitte andmeid anda?
Tampere Linnaraamatukogus on hästisisustatud genealoogia
osakond, kus iga soovija kõikvõimalikke allikmaterjale
ja aparaate piiranguteta kasutada võib. Samamoodi on asi
korraldatud teisteski Soome läänikeskustes, seda on
meie uurijatele tutvustatud. Helsingi kesklinnas on Soome Genealoogia
Seltsi avalik raamatukogu, riik toetab seltsi igati. Sellistest
võimalustest tuleb Eesti suguvõsauurijatel veel
kaua unistada.
Eesti Genealoogia Seltsi juhatus ei suutnud siseministeeriumi
juriidikat seltsi liikmetele adekvaatselt selgitada. On ju uurijad
pikkade aastate jooksul Tartus Eesti Ajalooarhiivis kirikuraamatuid
lugenud, ilma, et neid mõne seaduse rikkumises süüdistatud
oleks.
Usus heasse tsaari kutsuti seltsi aastakoosolekule
härra minister isiklikult. Kohtumine toimus Viljandis 17.
märtsil 2001. aastal, paraku kõlas hr Tarmo Looduse
suust sama jutt seaduslikest piirangutest genealoogiaharrastusele.
Seltsi liikmed lahkusidki aastakoosolekult teadmisega, et nõukogude
ajast nii tuttavad piirangud on jälle jõus.
Õnneks taipas minister ka ise, et Viljandis jäi midagi
rääkimata.
Mais toimuski uus kohtumine, sellest võtsid osa seltsi
esindus (Kalle Kesküla, Ants Roomets, Harry Tuulik, Are Saarne
ja Vello Saal) ning minister Loodus, asekantsler Sepp ja arhiivi
juhataja Toots. Kohtumiselt jäi kõlama ministri lubadus,
et jaanipäevast saavad suguvõsauurijad juurdepääsu
personaalraamatutele.
Uus lootus ilmselt ei pidanudki täituma. Rahvastikutoimingute
arhiivi juhataja kt Piret Põldmäe pani juuli lõpus
asjale punkti: minister ei saa midagi sellist lubada ja selles
küsimuses ei tasu ministeeriumit tülitada.
Tekib küsimus: kes juhib ministeeriumi, ametnikud või
minister?
Oma kirjas väidab asekantsler,
et juurdepääs arhivaalidele on kõigile tagatud.
Piret Põldmäe aga väidab oma kirjas: Meie
arhiivis ei ole võimalik inimestel endil materjalidega
tutvuda, kuna raamatud on väga halvas seisundis ning
neid on ka Eestis ainult üks eksemplar. Millegipärast
ei sõnagi mikrofilmidest ega võimalusest tellida
koopiaid? Kumb neist valetab? |
Hammas ministeeriumi
peale ei hakka
Eesti Genealoogia Selts ja tema liikmed on pöördunud
nii Andmekaitse Inspektsiooni kui õiguskantsleri poole.
Andmekaitse Inspektsioon leidis, et avalike arhivaalide
väljastamisel tuleb järgida arhiiviseaduses sätestatut
ehk siis võite astuda julgelt maavalitsuse perekonnaseisuosakonda
sisse ja nõuda arhiiviseaduse § 41 lg 1 tulenevalt
kas: 1) väljavõtteid või ärakirju arhivaalidest;
2) tutvumisvõimalust arhivaalidega; 3) arhiiviteatise väljastamist.
Kuna delikaatseid või eraelulisi isikuandmeid antud arhivaalid
ei sisalda, siis ei ole neil alust keeldumiseks. Õiguskantsleri
nimel vastas 31.10.2001.a õiguskantsleri asetäitja-nõunik
õiguskantsleri ülesannetes hr Aare Reinumägi,
kes tegi siseministrile ettepaneku analüüsida lähtuvalt
kehtivatest seadustest perekonnaseisuasutuste valduses olevate
erinevate dokumendikogude ja neis sisalduvate andmete koosseisu,
staatust ning üldist olukorda dokumentidele ja andmetele
juurdepääsu küsimustes ning arvestades perekonnaseisuasutuste
poolt täidetavate ülesannete olemust, kavandada abinõu
perekonnaseisuasutuste ühtse praktika kujundamiseks ja vajadusel
seadusandliku regulatsiooni täiendamiseks, et oleks tagatud
tasakaal eraelu kaitse ja teiste isikute õiguste vahel,
kellel võib olla vastava teabe suhtes õigustatud
huvi.
Kalle Kesküla palus riigikogu aseesimehel Peeter Kreitzbergil
esitada siseministrile arupärimine. Paraku jäi see seoses
valitsuse vahetusega esitamata. Toonane aseesimehe nõunik,
praegune majandusministri nõunik H. Vitsur selgitas
e-kirjas nii:
Selle arupärimisega
on nii, et tema esitamine jäi algul toppama Riigikogu jõulupuhkuse,
siis aga valitsusvahetuse taha. Ei olnud mingit mõtet esitada
arupärimist peatselt ametist lahkuvale ministrile, kes niikuinii
sellele arupärimisele ei oleks pidanud vastama. Pärast
valitsuse vahetust aga polnud arupärimisel kui sellisel meie
jaoks enam õiget kohta, sest oma erakonda kuuluva ministriga
saab asju palju lihtsamalt korraldada teisiti kui läbi arupärimiste.
Sellepärast peaks hr. Keskküla seda probleemi lihtsalt
selgitama näiteks hr. Peeter Kreitzbergile või mõnele
teisele valitsuskoalitsiooni poliitikule, kes seejärgi võtaks
ühendust Ain Seppikuga. Minul ei ole minu praegusel töökohal
enam sobiv ega ka võimalik selle küsimusega tegelema
hakata.
Lugupidamisega,
Heido Vitsur
P.s. Ka siis, kui ma töötasin Riigikogu kantseleis,
ei oleks ma ise saanud vastavat arupärimist esitada, vaid
oleks pidanud leidma mõne Riigikogu liikme, kes oleks selle
probleemi oma südameasjaks võtnud. Praegu aga ma ei
puutu Riigikogu liikmetega praktiliselt üldse kokku.
Vastus annab ilmeka
pildi, kuidas olulised küsimused riigikogus vastavalt poliitilistele
tõmbetuultele toppama jäävad.
Mitteametlik
äri
Käesoleva artikli ettevalmistamise käigus leidis kinnitust
veel üks asjaolu, mida uurijad ammu kahtlustasid ning mis
on tegelikult juba nõukogude ajast saadik avalik saladus.
Nimelt teevad siseministeeriumi RTO ametnikud tellimustöid
ehk teostavad mitteametlikult tasulisi suguvõsauuringuid.
Seltsi liikmed on näinud väliseestlaste käes kirju
RTO-lt, milles lubatakse otsida suguvõsauurija töötasuga
75 kr tund (vt dok 1). Väidetavalt oli aluseks võetud
Ajalooarhiivi vastav hinnakiri. Samas on nähtud RTO poolt
saadetud sugupuid. Ka USA-s elava eestlase Sigrid Maldonado raamatus
Estonian Experience and Roots (1996) on mainitud,
et RTO teeb tellimustöid ning nende tasu suurus sõltub
tundide arvust, mis uurimiseks kasutati.
Muide, RTO töötajad ei kasuta oma igapäevatöös
mitte mikrofilme, vaid ikka neid hapraid kirikuraamatuid, mille
säilimise pärast nad enda sõnul ülimalt
mures on, seades sellega materjalide säilimise (hoolimata
supertingimustest ja lükandriiulitest) otsesesse ohtu. Selge
kui kirikuraamatud ära antakse, oleks ka äril
ning infomonopolil lõpp. Ja kohe kindlasti ei ole Siseministeeriumi
kui valitsusasutuse ülesanne tegeleda suguvõsauurimisega,
Eesti perekonnaarhiivi loomisega ega genealoogiliste teatiste
väljaandmisega. Siseministeeriumi kohustus pole tegelda ühegi
arhiivindusliku küsimusega, need ülesanded on antud
Riigikantseleile, mille halduses on Rahvusarhiiv. Liiati tohivad
arhiiviteatisi väljastada ainult ülikoolis arhiivindust
õppinud ja atesteerimise läbinud ning vastava kutsetunnistuse
saanud arhivaarid. RTO-s töötavad perekonnaseisuametnikud
arhivaari kutsetunnistust ei oma.
Ametkondade kemplemise
tõttu aga on kannatajaks pooleks uurijad, kelle seaduslikku
õigust saada uurimistööks vajalikke andmeid Eesti
Vabariigis põhjendamatult rikutakse. Kui kaua nõukogude
aeg veel kestab?
Kultuur ja Elu palus
selgitust Siseministeeriumilt, Rahvusarhiivilt, Ajalooarhiivilt
ja mormoonide kirikult Eestis.
* * *
Siseministeeriumi kommentaar
Ajakiri Kultuur ja Elu
Teie 01.03.2002
Meie 04.03.2002 nr 10.2-7-2/2267
Siseministeeriumi rahvastiku
toimingute osakonda ei saa vaadelda kui arhiivi, kellele laieneks
ühemõtteliselt Arhiiviseadus, vaid kui ministeeriumi
struktuuriüksust, kelle ülesanded seonduvad Vabariigi
Valitsuse seaduse § 66 nimetatud ja ministeeriumi põhimääruses
toodud perekonnaseisualaste küsimuste korraldamisega. Seadusandja
on kehtestanud vastavasisulise regulatsiooni Perekonnaseaduse
§-s 108, kus Siseministeeriumi käsitletakse perekonnaseisuasutusena,
kes korraldab perekonnaseisuaktide teiste eksemplaride hoidmist
ja kannab neisse märkusi, annab välja sünni-,surma-ja
abielutunnistusi, perekonnaseisuaktide ärakirju ning tõendeid
kirikuraamatute alusel ning juhendab teisi perekonnaseisuasutusi
perekonnaseisuaktide ja-tunnistuste koostamise küsimustes.
Ministeerium on siiani võimaldanud kõigile uurijatele
teadusliku uurimistöö eesmärgil tutvuda rahvastiku
toimingute osakonnas olevate materjalidega. Küll ei pea me
aga võimalikuks ega otstarbekaks rajada Siseministeeriumi
hoonesse eraldi lugemissaali, sest seoses sellega muutub küsitavaks
ministeeriumile seadusega pandud kohustuste täitmine valitsusasutusena.
Ajalooarhiivile on korduvalt pakutud võimalust küsimuse
lahendamiseks. Oleme nõus üle andma mikrofilmid koos
mikroprinteriga, millega oleks tagatud Genealoogia Seltsi liikmete
ning teiste huviliste juurdepääs avalikele arhivaalidele.
Uurimiseks vajalike mikrofilmide kasutamine on eelkõige
Rahvusarhiivi kui avaliku arhiivi ülesanne. Ajalooarhiivis
on juba olemas kirikute meetrikaraamatute (kuni 1926. aastani)
teised eksemplarid. Raamatute säilimise eesmärgil ei
ole aga otstarbekohane mõlema eksemplari ühes kohas
asumine. Siseministeeriumis on suurepärased hoiutingimused
kirikuraamatute säilimiseks. Ajalooarhiiv on nõus
mikrofilmid üle võtma, kuid ainult koos kirikuraamatutega.
Selle tingimusega ei saa ministeerium nõustuda. Seega on
tekkinud olukord, kus ministeeriumi ja Ajalooarhiivi vahel lahendamata
küsimuse tõttu ei ole mikrofilme lugeda võimalik.
Praktiliselt saab uurimiseks ainult mikrofilme kasutadagi, sest
raamatute füüsiline seisukord ei võimalda seda.
Siseministeerium kui rahvastikuregistri vastutav töötleja
peab vajalikuks perekonnaseisuaktide andmete lisamist rahvastikuregistrisse.
Andmete lisamine toimuks ajas tagasi võimalikult pikas
perioodis koos vastavate seoste (abikaasa, isa-laps, ema-laps
jne) moodustamisega registris. 2002.aasta lõpus algab Eesti
kodanike passide vahetamine ja ettevalmistus selleks tööks
juba käib. Kirikute personaalraamatud on sageli ainsaks võimaluseks
Eesti kodakondsusesse kuulumise aluste kontrollimisel. Rahvastiku
toimingute osakonna töötajad sugupuude uurimisega ametlikus
korras ei tegele. Sellist teenust Riigilõivuseadusega ette
nähtud ei ole. Arhiivitõendi (tõend ning fotokoopia
abimaterjalidest) väljastamise eest tasutakse riigilõivu
25 krooni. Fotokoopia personaalraamatutest ja perekonnakirjadest
(abimaterjalid) ei ole lihtsalt kserokoopia. Ja kuna tegemist
on abimaterjalidega, kus daatumite ja nimede osas esinevad vead,
siis eelnevalt tuleb need andmed üle kontrollida ja võrrelda
meetrikates esinevate andmetega.
Lugupidamisega
Kersti Hiedel
Rahvastiku toimingute osakonna juhataja
Svetlana Toots
arhiivibüroo juhataja
* * *
Riigiarhivaar hr.
Priit Pirsko kommentaar
Kultuur ja Elu,
Kuna Ajalooarhiivi direktor vastab Teie
küsimustele põhjalikult ja ammendavalt, siis piirdun
siinkohal lühikese kommentaariga.
- Kõnealused Siseministeeriumis
hoitavad kirikuarhivaalid on avalikud arhiiviväärtusega
arhivaalid, mis on väljunud jooksvast asjaajamisest ja
need tuleb arhiiviseaduses sätestatud korras üle anda
avalikku arhiivi - antud juhul Ajalooarhiivi.
- Arhiiviseaduse mõistes kuuluvad avalikku
arhiivi üleandmisele arhivaalid ja vajadusel nende
koopiad (antud juhul - mikrofilmid), aga mitte ainult koopiad.
- Üleandmiseni peab kodanike juurdepääsu
avalikele arhivaalidele tagama asutus - antud juhul Siseministeerium.
- Rahvusarhiivi ja Siseministeeriumi
töistes kontaktides ja läbirääkimistes on
viimaste aastate vältel jõutud päris suure
teineteisemõistmiseni, mis annab alust arvata, et
lähiajal leitakse probleemile lahendus põhiseaduse
ja arhiiviseaduse vaimus.
* * *
Ajalooarhiivi direktori
hr. Indrek Kuubeni kommentaar
Saadan vastused teie
01.03.02 saadetud e-kirjas esitatud küsimustele.
1. Seisukohavõtt Siseministeeriumis
asuvate 19. saj kirikuarhivaalidele juurdepääsu problemaatikat
käsitleva artikli juurde. Ajalooarhiivi esindajana kommenteerin
probleemi eeskätt arhiivinduslikust küljest.
Fondide terviklikkus
Kõigepealt tähendab EELK koguduste arhiivide üksikute
osade hoidmine eraldi Ajalooarhiivis asuvatest põhikogudest
fondide terviklikkuse printsiibi eiramist. Vastav printsiip on
kaasaegse arhiivinduse üheks peamiseks aluseks, mille järgmine
tagab arhiivi kui dokumentide tervikliku kogumi kindlakstegemise
ja kadudeta säilimise. Kiriku- ja personaalraamatutest valikulise
osa eraldihoidmine ametkondlikus arhiivis ei ole seetõttu
põhjendatud.
Arhivaalide otstarve
Antud juhul on tegemist nn teisast tähendust omavate arhivaalidega,
so dokumentidega, mille algne otstarve on muutunud. Vastavad dokumendid
on tekkinud EELK kogudustel lasunud koguduse liikmete registreerimise
kohustuse täitmise käigus. Peale väljumist koguduste
aktiivsest asjaajamisest on vastavate arhivaalide tähendus
muutunud sisuliselt juba kaks korda. Vastavalt EV 1926. aasta
Perekonnaseadusega võeti need riigi poolt üle tsiviil-administratiivsetel
eesmärkide täitmiseks. Rõhutaksin, et üle
võeti arhivaalid alates 1834. aastast, st üksnes antud
hetkel elavaid isikuid puudutavad materjalid. Käesolevaks
ajaks, so kolm inimpõlve hiljem on 19.s kiriku- ja personaalraamatud
lõplikult minetanud ametkondlik-administratiivse tähenduse
ja evivad nüüdseks üksnes ajaloolist tähendust.
Arhiivinduslikus mõttes on rohkem kui 75
100 aasta
vanuste klassifitseerimata (mittesalajaste) dokumentide hoidmine
ametkondlikus arhiivis pretsedenditu. Seetõttu on kahetsusväärne,
kui vastavate arhivaalide Siseministeeriumis hoidmise vajadust
seotakse kaasaegsete perekonnadokumentide väljastamise vajadusega.
Arhivaalide kasutamine
Vastavad arhivaalid omavad kaasajal üksnes ajaloolist tähendust,
peamiselt on need olulised suguvõsauurimiseks. Seetõttu
on muutunud nende kasutajaskond. Enam ei ole selleks koguduse
pastor ega riigiametnik, vaid inimene, kellel on huvi oma põlvnemise
ja päritolu vastu. Seega on lisandunud järgmine, väga
oluline tahk, so arhivaalidele juurdepääsu ja kasutamine,
seeejuures on oluline rõhutada - arvuka sihtgrupi poolt.
Suguvõsauurimine on kaasaja muutuvates oludes üheks
võimaluseks, kuidas luua mina-säilitamiseks pidepunkte.
Iseäranis on vastav tegevus kogu maailmas laienenud viimastel
kümnenditel. Ühest küljest on laialdase mikrofilmimise
kaudu osutunud võimalikuks kasutada arhivaalides leiduvat
teavet ilma neid kahjustamata, teisest küljest on endistes
Idabloki maades koos ühiskonnaga muutunud avatumaks ka arhiivid.
Ühiskonna arengu võtmeks kaasajal peetakse erinevate
sotsiaalsete gruppide ja kihtide ning üksikisikute poolset
juurdepääsu vajalikule teabele. Selles osas on Eesti
arhiivinduses toimunud viimastel aastatel märgatav edasiminek.
Samuti on Ajalooarhiiv seadnud üheks prioriteediks suguvõsauurimiseks
vajalike tingimuste parandamise järgmiste aastate jooksul.
Mainiksin praegu käsiloleva tegevussuunana kesksetest arhivaalide
sarjadest: hingeloenditest ja kirikumeetrikatest tehtud mikrofilmide
kasutamise võimaluse loomist väljaspool Ajalooarhiivi.
Eelmisest aastast on võimalik lugeda vastavaid mikrofilme
Tallinnas Riigiarhiivi Toompea hoidlas, käesoleval aastal
jätkame vastava võimaluse loomist maa-arhiivides.
Ajalooarhiiv saab avardada suguvõsauurijate tingimusi üksnes
avalikes arhiivides asuvate arhivaalide osas. Kahetsusväärne
on, et Siseministeeriumis asuvad mikrofilmid seisavad kasutusest
väljas.
Kodanike õigus
juurdepääsuks arhivaalidele
Loomulikult on füüsilise kasutamise eeltingimuseks õigus
arhivaale kasutada, juurdepääs. Selles osas on praegune
olukord eriti drastiline, iseäranis silmas pidades, et tegemist
on avalike arhivaalidega, mille kasutamine, kui neile ei ole sätestatud
eraldi juurdepääsupiiranguid, on vaba. Õigus
kasutada vastavaid arhivaale ja antud juhul selle õiguse
mittetagamine ongi minu arvates kriitiline tegur, mis välistab
probleemi lahendamise jätkuva edasilükkamise.
Nt Eesti liitumisel EL-ga on vastavad küsimused üliolulised,
ja seetõttu väljub kodanike informatsioonivabaduse
piiramine ametkondlikust sfäärist ja on aja küsimus,
millal see tõuseb riiklikule või rahvusvahelisele
tasandile.
Arhivaalide kompleksne
haldamine
Kuna Siseministeeriumi arhiivihoidlas olev niiskus- ja soojusreþiim
ei vasta arhivaalide alatiseks säilitamiseks ettenähtud
nõuetele ja senini jätkub originaalide intensiivne
kasutamine, on vastavate arhivaalide puhul edaspidi tingimata
hädavajalik seisundi analüüs ja sellest tulenevalt
edasiste meetmete väljatöötamine ja rakendamine.
Originaalide nõuetekohane säilitamine ning vajadusel
professionaalne konserveerimine ja restaureerimine ning edasine
mikrofilmimine tagatis- ja kasutuskoopiate loomise eesmärgil
on Eestis kompleksselt lahendatud praegu üksnes Ajalooarhiivis.
Arhivaalide kompleksse haldamise juurde kuulub ka vajadusel nendes
sisalduva teabe vahendamine klientidele arhiiviteatiste vormis.
Arhiiviteatis väljastatakse kodanikele nende õiguste
või kohustuste tõestamiseks. Sellest määratlusest
selgub ka, kui piiratud ulatuses kuuluvad tegelikult genealoogilise
sisuga päringud arhiivides vastamisele. Selles osas oleme
püüdnud järgida põhimõtet
õng, mitte kala. Põhimäärusest tulenevalt
on meie jaoks esmatähtis luua vajalikud tingimused uurijatele
genealoogiliseks uurimistööks, mitte riigiametnikena
sugupuude koostamine. Suuremahuliste genealoogilist uurimust eeldavate
päringute puhul soovitame arhiivi poole pöördujatel
alustada iseseisvat uurimistööd Ajalooarhiivi uurimissaalis,
samuti informeerime Eesti Genealoogia seltsi andmetele tuginevalt
genealoogiateenuse pakkujatest.
2. Kommentaar läbirääkimiste
ummikusse jooksmise kohta
Nimetatud arhivaalide
üleandmine ametkondlikust arhiivist avalikule arhiivile on
päevakorras olnud alates 1990. aastate keskpaigast. Mais
1997. a. jõuti erinevate asutuste (Siseministeerium, Eesti
Ajalooarhiiv, EELK, EAÕK, Riigikantselei) esindajate ühisel
nõupidamisel otsusele moodustada töörühm,
kelle ülesandeks sai üleandmisele kuuluvate arhivaalide
koosseisu väljaselgitamine ja üleandmise ajakava koostamine.
Kahjuks jäid esialgsed kokkulepped realiseerimata, osalt
erinevate ametkondade tegevuse koordineerimatuse tõttu,
osalt tollal eksisteerinud õigusliku tühimiku tõttu
(arhiiviseadus jõustus 1. mail 1998). Samuti seati muude
ülesannete ees prioriteediks arhiivinduse reformi ettevalmistamine,
mille tulemusena moodustati 1999. aasta 1. jaanuarist Rahvusarhiiv.
Küsimuse juurde naaseti 2000. aasta kevadel. Rahvusarhiivi
esindajad pidasid vajalikuks kirjaliku kokkuleppe saavutamist,
mille puhul; fikseeritaks konkreetne ajaline piir, millest vanemad
arhivaalid kuuluvad täies koosseisus üleandmisele avalikku
arhiivi, üleandmise aeg ning perioodilisus, samuti tingimused
Siseministeeriumi valdusesse jäävate arhivaalide säilitamiseks
ja kasutamiseks.
2001. aasta jaanuaris toimunud Siseministeeriumi ja Rahvusarhiivi
esindajate nõupidamisel otsustati, et 1892. aastast vanemad
kirikuarhivaalid kuuluvad üleandmisele Ajalooarhiivi 2001.
aasta jooksul. Rõhutati, et arhivaalide üleandmine
loob eeldused nende säilitamise ja kasutamisega seonduvate
probleemide komplekseks lahendamiseks. Selleks pakuti arhiivi
poolt välja tegevuskava, mille tulemusena pidi tagatama arhivaalide
kasutamine üldsuse poolt Tallinnas kasutuskoopiate kaudu
hiljemalt 1. jaanuarist 2002. a. Tegevuskava hõlmas kaht
iseseisvat alaprojekti: kasutuskoopiate tegemine ja originaalide
üleandmine. Takistuseks tegevuskava elluviimisel sai mõni
aeg hiljem Siseministeeriumi poolt esitatud täiendav tingimus,
mille kohaselt originaalide üleandmine toimuks pärast
kõigi kasutuskoopiate valmimist. Pakutud variant ei sobinud
arhiivi jaoks ei logistiliselt ega majanduslikult, samuti tähendas
see otseselt eemaldumist kokkuleppest, anda kõnealused
arhivaalid üle jooksva aasta lõpuks.
Rõhutan, et Ajalooarhiiv ei saa võtta endale kohustust
tagada juurdepääs arhivaalidele, mis ei asu avalikus
arhiivis. Lahendus, mille järgi arhiiv oleks taganud juurdepääsu
kasutuskoopiate kaudu Siseministeeriumis asuvate arhivaalide üle,
oleks sisuliselt tähendanud 1998. a arhiiviseaduse rikkumise
jätkuvat aktsepteerimist avalike arhivaalide üleandmise
osas avalikku arhiivi. Samuti vastutab vastavalt seadusele kodanikele
juurdepääsu tagamise eest arhivaalide valdaja, antud
juhul Siseministeerium.
Lugupidamisega,
Indrek Kuuben
06.03.02
* * *
VAP Kiriku poolt
kommenteerib esimene nõuandja Eesti ringkonnas hr. Almar
Pihelgas
Tegemist on küll üsna põhjendamatu keeluga Siseministeeriumi
poolt. Ka minu teada on igal pool arenenud riikides juurdepääs
arhiividele vaba. Selle konkreetses probleemis ei ole aga Kirikul
kahjuks suurt midagi kommenteerida. Eesti riik sai vastavalt lepingule meie
poolt koopia kõikidest mikrofilmidest, mis VAP Kiriku poolt
Eesti arhiivides tehti, nüüd on need koopiad riigi omand
ja Kirikul ei ole siin enam mingit kaasarääkimist. Me
ei saa neile öelda, mida nad nendega tegema peaksid või
mida mitte. Samuti ei ole VAP Kirik esitanud riigile nõuet
neid mingil põhjusel saladuses hoida. Küll aga on
kõik need mikrofilmid vabalt saadaval-nähtaval kõikides
VAP Kiriku Pereajalookeskustes. Kahjuks ei ole Kirik Eestis veel
nii arenenud, et selline keskus kohe praegu meil avataks, kus
mikrofilme vaadata saab. Lähimad on Skandinaaviamaades. Aga
kindlasti sünnib see mõne aja pärast ka Tallinnas ja
siis on igaüks teretulnud oma juuri otsima. Praegu avame
me sellise Pereajalookeskuse eelkäija - väikese Perekonna
uurimise keskuse, kus on meil muude asjade seas arvutiprogramm,
kust saame näha ainult seda, millised materjalid mikrofilmitud
on. Kui inimestel asja vastu huvi on, siis saab sellisest Perekonna
uurimise keskusest tulevikus Pereajalookeskus koos kõikide
mikofilmide vaatamise võimalusega.
|
|